Melitta Varianza CSP Onderhoudsprogramma probleem

HenkH
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 13:45

Melitta Varianza CSP Onderhoudsprogramma probleem

Berichtdoor HenkH » di 19 mar 2024, 10:37

Hallo,

Ik heb 2 Melitta Varianza CSP machines waarvan 1 van de machines het volgende probleem heeft:
Het onderhoudsprogramma in de software, zoals ontkalken, melk cleaning en koffie cleaning, herkent het waterreservoir echter niet.
Om de programma's kunnen draaien moet het reservoir gevuld worden en worden teruggeplaatst waarna het programma wordt afgedraaid.
Wanneer het reservoir niet wordt herkend kun je echter niet verder en de enige optie is dan de machine uitzetten. Probleem is dat op den duur de machine zal stoppen omdat het vereiste onderhoud niet kan worden uitgevoerd. Geen ramp omdat ik deze machine in principe heb voor reserve onderdelen voor de andere Varianza die ik gebruik en prima werkt. Het zou echter leuk zijn wanneer ik de probleemmachine ook weer 100% in orde kan maken. Koffie, cappuccino, latte, heet water alles werkt perfect net zoals spoelen bij het aan en uitzetten en dan wordt het waterreservoir ook herkend dus alleen bij het onderhoudsprogramma niet.
Iemand ervaring met een dergelijk probleem?

Groet Henk

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Melitta Varianza CSP Onderhoudsprogramma probleem

Berichtdoor KoffieLaw » di 19 mar 2024, 11:13

Hoi Henk,

Je geeft aan dat het waterreservoir door de machine wordt herkend. Dus als het waterreservoir leeg is, geeft de machine aan dat het waterreservoir dient te worden gevuld? Ik vraag je dit omdat de Varianza ook werkt zonder een sensor voor het waterreservoir. Dus als de sensor stuk is (of vies), dan blijft de machine gewoon werken totdat er geen water meer zit in de machine.

Ik raad je aan de sensor van de andere Varianza te plaatsen in de machine met de problemen om te bezien of de sensor defect is.

Succes.
KoffieLaw

HenkH
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 13:45

Re: Melitta Varianza CSP Onderhoudsprogramma probleem

Berichtdoor HenkH » di 19 mar 2024, 13:13

Beste KoffieLaw,

Bedankt voor je reactie. Klopt, wanneer het reservoir leeg is verschijnt in het display de melding om het reservoir te vullen. Na verwijdering en vullen en terugplaatsen werkt koffiezetten zoals het hoort.
Begrijp ik het goed dat de sensor, wanneer deze vies of kapot is via de electronica/software alleen voor het onderhoudsprogramma wordt geblokkeerd? Is er een link met een filmpje hoe ik zonder het apparaat helemaal uit elkaar te halen bij die sensor kom?

Alvast bedankt.
Groet Henk

KoffieLaw
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 09:43

Re: Melitta Varianza CSP Onderhoudsprogramma probleem

Berichtdoor KoffieLaw » di 19 mar 2024, 14:24

Ok, als alles verder werkt naar behoren, dan is het een goede vraag wat het is. Niettemin zou ik de sensor omwisselen. Als is het maar om uit te sluiten dat de sensor de oorzaak niet is. Het kan mogelijk ook een software fout zijn. Nog niet eerder meegemaakt, maar soms doet een reset wonderen.

Op youtube staan genoeg filmpjes hoe een je een Varianza kan openen. De machine is niet heel monteursvriendelijk, maar moet lukken. De sensor zit 'geplakt achter het waterreservoir en is verbonden met de printplaat. Kun je niet missen.

HenkH
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 13:45

Re: Melitta Varianza CSP Onderhoudsprogramma probleem

Berichtdoor HenkH » di 19 mar 2024, 16:08

Ik ga eens kijken op Youtube. Heb daar wel eens filmpjes van de Varianza voorbij zien komen. Zag er inderdaad niet heel simpel uit maar wel te doen mits je weet waar je om moet denken. Zal na het kijken een besluit nemen of ik er aan ga beginnen. Probleem is dat ook de perfect werkende machine open moet of de gok wagen en een nieuwe sensor kopen. Bedankt voor het meedenken KoffieLaw.

HenkH
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 13:45

Re: Melitta Varianza CSP Onderhoudsprogramma probleem

Berichtdoor HenkH » di 09 apr 2024, 22:02

Heb de watersensor van de probleem machine overgezet naar de goed werkende machine, daar werkt de sensor gewoon zoals het hoort .behoren. Sensor zelf is dus uit te sluiten. Waarschijnlijk toch iets met de software aansturing. Sommige apparaten hebben een verborgen systeemmenu waar engineers meer opties voor troubleshooting tot hun beschikking hebben, geen idee of de Melitta dit heeft. Reparatiebedrijven laten hier helaas niets over los, begrijpelijk. ;) Met wat horten en stoten blijft hij het voorlopig doen dus ik laat het maar zo tenzij iemand nog met een idee komt.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron