Siemens EQ6 500 erg bitter

driel24
Berichten: 1
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 11:12

Siemens EQ6 500 erg bitter

Berichtdoor driel24 » di 03 okt 2017, 11:24

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Lees wel al een tijdje mee. Erg leuk forum.
Hiervoor hadden wij een verobar 100 waarin we altijd Lidl bonen gebruikten.
Sinds kort een trotse eigenaar van een Siemens Espressomachine EQ6 500 (TE605209RW)
Omdat ik hier het belang van verse bonen had gelezen heb ik Fascino bonen gekocht.
Het espresso proefpakket. De eerste die ik geprobeerd heb is de Romana Espresso.
Als ik "koffie" kies komt er echt een verschrikkelijk bitter bakkie uit....
De maling al mee zitten rommelen, maar dit lost niet veel op.

Moet je met dit soort bonen echt altijd espresso kiezen ?

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Siemens EQ6 500 erg bitter

Berichtdoor 2linker » za 14 okt 2017, 15:36

Ik heb geen ervaring met de EQ6, maar wel met een volautomaat (DeLongi Magnifica) waar ik sinds een half jaar versgebrande bonen in gebruik (van koffiebranderij Boon in Den Haag, en van Onemilecoffeeroasters.com). Ik speel tot nu toe met de maalgraad en de koffiehoeveelheid en krijg daar steeds betere resultaten uit. Op dit moment heb ik een lichtgebrande boon uit Colombia, waar ik met bijna de fijnste maalgraad en een aanzienlijk grotere hoeveelheid koffie dan normaal (normaal is ongeveer op de helft, nu op driekwart) een bijzonder goed uitgebalanceerde koffie uit haal. Ik had niet verwacht dat die smaak uit zo'n simpel machientje kon komen.
Als je zegt dat die te bitter is, probeer dan eens de EQ6 in een stand voor iets minder sterke koffie. En als de hoeveelheid water instelbaar is, probeer dan ook eens minder water.
Het is een zoektocht, want alle instructies over de beste espresso gaan uit van een halfautomaat. Maar met een beetje 'vertalen' lukt het wel. Een aantal filmpjes over het zetten van 'de ideale espresso' hielpen mij daarbij.
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron