Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Jr86
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 21:09

Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor Jr86 » ma 28 mei 2018, 21:35

Hallo iedereen.

Ik sta op t punt mijn eerste volautomaat aan te schaffen.

Nu is een machine met een melkopschuim functionaliteit een must.

Ik zit erg te twijfelen tussen de volgende jura’s

A7 of D6 of de ENA micro 90.

De ENA is klein en compact en kan zowel latte en cappuccino maken. Ik vraag me af of de A7 de €50 meerprijs waard is? In de winkel waar ik geweest ben vondenze de schuim die de micro produceerde minder dan de A7. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

De D6. De goedkoopste jura voor alles wat ik wil alleen die draaiknop voor de cappuccino ik weet t niet. Echter een prijs van €699 is wel aanlokkelijk geprijsd. En ach t is maar een handeling.

En nu dan: De Melitta milk solo. Te koop voor pakweg €320. Echter volgens mij kan die geen latte maken.

Is jura zoveel beter dan Melitta? Ik vind t schoonmaken van de jura dan wel weer makkelijk. Pilletje erin en de machine doet alles Melitta is meer werk denk ik?

Wie kan me advies geven?

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor FrancisPavoni » ma 28 mei 2018, 23:03

Besef dat het reinigen van een Jura met een 'pilletje' maar beperkt werkt. Eens in de zoveel tijd moet de machine grondig gereinigd worden en moet oa de zetgroep volledig uit elkaar om alle oude koffie- en schimmelresten te verwijderen. Dit kun je als je handig bent, en over het juiste gereedschap beschikt, zelf maar de meeste mensen brengen hem weg voor een onderhoudsbeurt.
Bij andere merken kun je vaak zelf de brouwunit uit de machine halen en schoon maken.

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor Jura_Impressa » di 29 mei 2018, 08:56

Hallo iedereen.

Ik sta op t punt mijn eerste volautomaat aan te schaffen.

Nu is een machine met een melkopschuim functionaliteit een must.

Ik zit erg te twijfelen tussen de volgende jura’s

A7 of D6 of de ENA micro 90.

De ENA is klein en compact en kan zowel latte en cappuccino maken. Ik vraag me af of de A7 de €50 meerprijs waard is? In de winkel waar ik geweest ben vondenze de schuim die de micro produceerde minder dan de A7. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

De D6. De goedkoopste jura voor alles wat ik wil alleen die draaiknop voor de cappuccino ik weet t niet. Echter een prijs van €699 is wel aanlokkelijk geprijsd. En ach t is maar een handeling.

En nu dan: De Melitta milk solo. Te koop voor pakweg €320. Echter volgens mij kan die geen latte maken.

Is jura zoveel beter dan Melitta? Ik vind t schoonmaken van de jura dan wel weer makkelijk. Pilletje erin en de machine doet alles Melitta is meer werk denk ik?

Wie kan me advies geven?
JURA loopt lichtjaren voor op Melitta (geen PEP en Aroma+ molen). Als je met melk gaat werken kies dan de A7 of de Micro 90. A7 kan 2 zwarte koffie/espresso tegelijk.

Melkschuimkwaliteit ontloopt elkaar niet, is dezelfde melkschuimer.

D6 is geen fijne machine om melkvariaties mee te bereiden, mist daarvoor de juiste onderdelen (automatisch keramiekventiel).

Het schoonmaken van de zetgroep van de Melitta is goed te doen, maar iedere volautomatische zou eens per 2 of 3 jaar goed schoongemaakt moeten worden door een pro. Ook de Melitta. Als je goede kwaliteit koffie gebruikt en je machine netjes onderhoudt, heb je geen last van schimmels.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor bvds » di 29 mei 2018, 09:15

Je kunt ook nog naar een Nivona kijken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor Jura_Impressa » di 29 mei 2018, 09:16

Je kunt ook nog naar een Nivona kijken.
Exact hetzelfde als Melitta, techniek stamt van ca 2012


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor bvds » di 29 mei 2018, 12:02

ben geen volautomaten kenner noch liefhebber...

Mellita en Nivona hebben toch alleen dezelfde uitneembare zetgroep. en dat is toch een voordeel qua onderhoud? of heeft Jura tegenwoordig ook uitneembare zetgroepen.

verder heeft Nivona nu toch nieuw versies die je met een app kan bedienen?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor Jura_Impressa » di 29 mei 2018, 12:07

Zelfde fabrikant met heel veel overeenkomsten. Connectiviteit heeft weinig met koffie maken van doen, je moet immers bij het toestel staan om je kopje eronder te zetten etc.

En de uitneembare zetgroep kan je zelf wassen, maar dat maakt de rest van de machine niet onderhoudsvrij (molen, uitlopen, slangen etc)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor bvds » di 29 mei 2018, 12:59

hou me er buiten. is niet alles maar een uitneembare en goed te reinigen zetgroep lijkt mij een pre. heb geregeld gehoord dat het Jura van nu niet meer de kwaliteit van toen zou leveren en dat Nivona minder storingsgevoelig zou zijn plus dat onderhoud goedkoper zou zijn.

echter van horen en zeggen is allemaal subjectief. heb geen affiniteit met volautomaten en niet de zin om me er zelf in te verdiepen.

dus geen eigen oordeel...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Jr86
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 21:09

Re: Eerste volautomaat. Jura of melitta?

Berichtdoor Jr86 » za 16 jun 2018, 09:56

Keuze gemaakt.

Heb nog even wat geld bijeengeschraapt en als ik verhuisd ben zal er bij mij een Jura E8 op t aanrecht staan :oops:


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron