DeLonghi Magnifica 4200.S avontuur

Jaap Heemskerk
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 17:15

DeLonghi Magnifica 4200.S avontuur

Berichtdoor Jaap Heemskerk » vr 19 okt 2018, 17:30

Hallo allemaal,

Ik ben Jaap Heemskerk en ben gisteren aan een avontuurtje begonnen. Ik heb een oude DeLonghi Magnifica 4200.S gekocht voor 40 euro die kapot is en ben deze open gaan schroeven in de hoop deze nieuw leven in te blazen. Na de 'brewing unit'/diffuser schoon te maken en in te vetten begon het apparaat weer te bewegen. Echter, het heating element is helemaal verroest en zal vervangen moeten worden. Dat maakt het avontuur opeens 70 euro duurder.. ;)

Vraag 1 is dus: Wat denken jullie, is dit avontuurtje leuk of gaat het niets worden als de vorige eigenaar zo slecht voor het apparaat zorgde?

Vraag 2 is een praktische. Ik heb de zuiger die in de brewing unit/diffuser zat uit elkaar gehaald. Onder de zeef, het metalen plaatje aan de bovenkant van de zuiger, zit bij andere apparaten een klein veertje en knopje zodat het apparaat kan bepalen of er genoeg druk is (aldus een youtube uploader ;)). Maar bij mij is er niets te zien van een veertje (zie foto). Ligt dit eraan dat mijn apparaat anders is, of mist dit onderdeel? Weet iemand dat toevallig? (ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit ding ooit bekeken heeft ;))
Bijlagen
unnamed.jpg

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: DeLonghi Magnifica 4200.S avontuur

Berichtdoor HCB » zo 21 okt 2018, 05:00

Hoi Jaap,
Wat betreft de zuiger: je hebt 2 nieuwe o-ringen, een nieuw cremaventiel met afdekkapje nodig. Het kapje van het ventiel zit bovenop de zuiger waar het kleine gaatje zit. Met een goed passende schoevedraaier kun je het kapje er onbeschadigt uit draaien, het ventiel springt er dan uit.
Wat element betreft: typisch gevolg verkeerd ontkalkingsmiddel en geen technisch onderhoud. Kan je niet aanraden om je geld en tijd aan een defect ESAM model te besteden. Dan liever een ECAM model. Tenzij het een heel bijzonder ESAM model is (Prima Donna, ESAM 5600 of iets dergelijks). Temperatuur en smaak liggen niet op niveau Ecam serie. Altijd oppassen want gebruikte Delonghi's hebben vaak veel koffie gezet (20 tot 30.000 kopjes is niets vreemds) op slechte bonen en praktisch niemand laat die machines servicen.

Gebruikersavatar
cashje
Berichten: 42
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 20:02

Re: DeLonghi Magnifica 4200.S avontuur

Berichtdoor cashje » zo 21 okt 2018, 09:47

Ik zou er ook niet al te veel geld in gaan steken.
Want nu is het verwarming element aan vervanging toe.
En daarna misschien wel de maalmolen(€80) - drukgroep/zuiger(€40) of aandrijving van de zetgroep (€110).
Dan kun je beter zo'n nieuwe machine kopen.
Zelf heb ik een magnifica S ecam 20.110.
Dingetje is 5 jaar oud en 13000 bakjes koffie gezet.
Nu was de drukgroep kapot en die heb ik vervangen.
Maar ben niet van plan om nog meer kosten te gaan maken gezien ze €320 kosten.

Jaap Heemskerk
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 17:15

Re: DeLonghi Magnifica 4200.S avontuur

Berichtdoor Jaap Heemskerk » ma 22 okt 2018, 16:10

Superbedankt HCB voor de technische info!

Ik heb een 'klep pin' en 'stopper' voor het cremaventiel online gevonden! Gezien de storing ontstaat bij druk opbouwen zou het genoeg kunnen zijn om deze te vervangen. Al verwacht ik dat er meer problemen op gaan treden, zeker met dit verwarmingselement.. Dus die bestel ik ook maar. (hij is verroest en vies..)

Hoe ben je er direct van overtuigd dat het plaatje en O-ringen ook vervangen moeten worden? De O-ringen zijn nog prima flexibel namelijk.. Er mag wel wat smeermiddel op!

Zoals jullie beiden zeggen, het is vermoedelijk geen kostenefficiëncte onderneming. Het apparaat is vermoedelijk oud en derdehands. Maar ik vind het wel leuk om te doen en beter ervaring opdoen met dit apparaat dan een duurdere. Het gaat me niet alleen om het apparaat maar ook het begrijpen van de werking en het leuke project. Thanks voor jullie advies!

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: DeLonghi Magnifica 4200.S avontuur

Berichtdoor HCB » ma 22 okt 2018, 21:50

De O-ringen altijd vervangen, plaatje kun je reinigen. O-ringen gaan bij supermarkt koffie hooguit 2 jaar mee, bij kwaliteitskoffie langer ca. 4-5 jr. De ringen zetten uit en slaan door. Koffie slipt weg en de druk loopt dan terug. Door de uitzetting wordt ook de cilinderwand opgerekt. Hierdoor komt meer ruimte tussen zuiger en cilinderwand. Dan kan de ring uit de sponning van de zuiger lopen. In dat uiterste geval slijt de lift dan snel; de schoefdraad wordt 'dol'. Bij de ECAM met de 600W liftmotor kan zelfs het frame beschadigd raken. Daarom moet voor de zekerheid altijd beide O-ringen vervangen worden en ze mogen alleen met siliconen-vrij food grade vet lichtjes gevet worden. Niet vetten is beter dan 'kranenvet'. Vervangen kan binnen 2 minuten en de ringen zijn goedkoop. Een nieuwe infusor (koffie zetgroep) ook: 28 euro.

Hou er rekening mee dat met het nieuwe thermoblock de interne druk hoger wordt. Als de pomp lang mishandeld is kan die de nieuwe werkdruk misschien niet aan. Check in ieder geval waterfilter en tap regelmatig een glas heet water af.

Gebruikersavatar
cashje
Berichten: 42
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 20:02

Re: DeLonghi Magnifica 4200.S avontuur

Berichtdoor cashje » di 23 okt 2018, 20:24

Het is, zeker een leuk project om van te leren.
Veel knutsel plezier.


Terug naar “Volautomaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron