Erics E61 Thermometer

Webreal
Berichten: 23
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 16:56

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor Webreal » do 09 nov 2017, 12:40

Ook ik wil graag de erics thermometer.
Ik had Eric gevraagd wat het verschil is tussen zijn thermometer en die wat hij verkoopt aan chris coffee. Toen kreeg ik dit antwoord:

'Mine come with a calibration tag.

The ones i sell to Chris coffee are all within 1.50 degrees of true temp as explained in the pdf file on my crude FTP site.'

Heeft iemand enig idee wat hij bedoelt en waar ik het beste kan bestellen?
Eureka Olympus 75E TIN - Expobar Leva - Brewista Smart Scale - DutchBaristaCoffee fan

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor Erik82 » do 09 nov 2017, 12:52

Direct bij hem is dus nauwkeuriger en gekalibreerd. Precies zoals het er staat. Hij woont ook redelijk op zeeniveau dus perfect voor ons. Bij hem bestellen is dan dus ook beter.

Hij heeft ergens een ftp-site vol met technische documenten maar die is alles behalve gebruikersvriendelijk. Dat is deel 2 van zijn mail.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor tohenk2 » do 09 nov 2017, 12:55

Van de exemplaren die hij zelf verkoopt is de temperatuur geijkt (ik denk met behulp van kokend water en een thermometer waarvan hij denkt dat die goed is en die hij iedere keer gebruikt etc.)

De rest zal voldoen aan de originele specificaties van de fabriek waar hij de thermometers inkoopt. Oftewel - kan precies goed zijn, maar kan dus ook iets (weinig) afwijken.

Dus wat Erik82 zegt, ik ben dan ook gegaan voor de geijkte versie.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor kilo » do 09 nov 2017, 13:10

Geijkt aan de hand van kokend water en met verrekening van de luchtdruk ten tijde van ijking. Je krijgt er een labeltje bij waarop tot een cijfer achter de komma staat wat de afwijking van de thermometer is ten opzichte van de werkelijke temperatuur op zeeniveau.
Leuk, maar niet echt belangrijk lijkt me. Al werkend met de thermometer ontdek je een meetwaarde die voor jou de goede koffie levert. Of die dan de waarde 93,2 of 92,8 heeft is niet zo relevant. Het zijn maar getallen.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor Pti » do 09 nov 2017, 13:14

De exacte waarde is om de reden die je omschrijft inderdaad niet interessant. Wat wel fijn is om te weten is dat je thermometer bij eenzelfde temperatuur telkens dezelfde waarde aangeeft op het display. Of dat iets is wat met kalibreren getest wordt weet ik niet zeker maar je zou dit thuis vrij eenvoudig met een ijs- en een kokend waterbad kunnen testen.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor Tekork » ma 04 jun 2018, 00:11

Het is natuurlijk niet origineel en er is al veel over geschreven maar ik ben al een tijdje bezig om voor mijzelf de e61 thermometer met standaard verkrijgbare materialen uit te voeren. Veel informatie is online gevonden en werk zelf bij een technische groothandel maar heb zowel eric’s als Vidastech o.i.d niet in mijn bezit gehad. Willen jullie eens meedenken of ik ergens nog iets mis?

Materiaal
Thermometer digitaal (probe 4mm dik) aliexpress
3x100mm thermometer probe pin los
3mm plastic clip of glijlager zwart
M6 afdichtring ring
M6x1 cilindrisch koppelstuk koper
M6x1 RVS ptfe thermokoppel verbinding
Loctite
Lijmpistool
Borenset + accuboormachine
IJzerzaag

Stappen
1. verwijder de 4mm probe van de thermometer
2. zaag de 3mm probe op lengte
3. 3mm clip lijm je met loctite op de probe
4. boor het gat van de thermometer op 5mm (maat van clip)
5. lijm de clip aan de thermometer (Loctite hitte en trilling bestendig)
6. lijm de 2 draden van de printplaat extra vast zodat ze niet los kunnen laten
7. afdichtring – koppelstuk – rvs thermokoppel verbinding – thermometer assembleren

Opmerkingen / vragen
3 dagen getest, geen problemen.
De probe draden heb ik niet ingekort, temperatuur lijkt hij goed weer te geven bij de kooktest.
Warmte geleidende pasta niet in de probe getest.
Draad van het koperen 6mm koppelstuk is fragiel, handvast draaien en een kwartslag met een sleutel volstaat.
De thermometer wijkt door het koperen koppelstuk af van kleur en is wat langer (totaal +/-62,5mm), optisch iets minder fraai.
De thermometer is redelijk traag, is een betere reactiesnelheid een vereiste?
e61 voorkant.jpg
e61 zijkant.jpg
100 graden koken.jpg
Best tevreden met het eerste resultaat.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor fransg » ma 04 jun 2018, 08:44

Knap gedaan!
De thermometer is redelijk traag, is een betere reactiesnelheid een vereiste?
Volgens mij niet. Je hebt nu een vrij goede indicatie van de temperatuur van het zetwater. Afgezet tegen het smaak-resultaat heb je daarmee een leuk meetpunt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Erics E61 Thermometer

Berichtdoor bobbee » ma 04 jun 2018, 09:46

Super! De Taylor thermometer is ook traag. Voor wat ik weet moet de Probe ook op de juiste diepte in de E61 groep worden geplaatst. Volgens mij staat dat in de handleiding of op zijn website.

Deze Thermometer die je hebt van aliexpress kun je ook ijken in ijswater, misschien wist je dat nog niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron