Kalibreren van The Force Tamper

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor omeCo » do 20 jul 2023, 19:30

Ik vind dat juist interessant! Speelt die menselijke factor een grote rol? Kun je dat terugzien in de shots? Dat zou de meerwaarde van de consistentie van een force tamper/pucpress ten opzichte van een normale tamper kunnen laten zien, indien die er is.

Maar dat is wel deels een andere vraag dan de originele vraag: of de 'klap' van de force tamper invloed heeft.
Ik ben het met je eens; het is wel interessant. Ik denk alleen dat ik me even beperk tot een vergelijking tussen de PP en de TFT. Dat zijn al 8 dubbele espresso’s waarvan ik er waarschijnlijk maar 1 nuttig.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor ErikW » do 20 jul 2023, 21:19

Ik kan mijn CubeTamp ter test en de vergelijk aanbieden. Stuur hem wel op. Kleine bijdrage voor het espresso onderzoek!
Vergelijken met de puckpress, deze force tamp en anderen.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor omeCo » do 20 jul 2023, 22:14

Ik kan mijn CubeTamp ter test en de vergelijk aanbieden. Stuur hem wel op. Kleine bijdrage voor het espresso onderzoek!
Vergelijken met de puckpress, deze force tamp en anderen.
Ik heb het steeds over een pucpress maar dat is het volgens mij niet. Het sowieso een Ali kloon en hij lijkt erg op de pucpress. Hij staat bij Little Roastery dus die kan ik gebruiken.
Is de cubetamp wezenlijk anders en daarom interessant om ook te vergelijken? Want opsturen brengt natuurlijk ook risico’s met zich mee.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor ErikW » do 20 jul 2023, 22:39

Ik denk dat de CubeTamp iets meer variatie heeft is de kg's.
De instelling voor de gebruikte portafilter is veel makkelijker maar dat zal de tampkwaliteit natuurlijk niet beïnvloeden.
Verder is de CubeTamp veel groter en zwaarder en misschien is dat ook merkbaar.

Bij een goede test ook een goed en representatief veld apparaten meenemen.
Als de test dan ook goed wordt opgezet en uitgevoerd en er gezorgd is voor zo min mogelijk bias, hebben we wat geleerd!

De originele verpakking van de CubeTamp is prima en heb ik nog.
Als ik dat verzekerd verstuur ben ik niet zo bang.

Snderr078
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 08:08

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor Snderr078 » vr 21 jul 2023, 10:02

Die had jij gedeeld.

https://www.etsy.com/nl/listing/1505691 ... fie-tamper

Vraag mij dan af of de fake net zo werkt als het origineel.
Inderdaad hetzelfde filmpje!! Als je de tekst leest, is het een exacte kopie van de force tamper! Maar dan goedkoper.
Fuck it. Ik bestel hem. Te nieuwsgierig.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Heb je alvast een linkje om te bestellen?
Is dit beter dan het maalsel eerst te verdelen met de needles? Ik keek naar die WDT rotating tool op Etsy
https://www.etsy.com/nl/listing/1460083 ... cHEALw_wcB

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor omeCo » za 22 jul 2023, 08:44

Ik denk dat de CubeTamp iets meer variatie heeft is de kg's.
De instelling voor de gebruikte portafilter is veel makkelijker maar dat zal de tampkwaliteit natuurlijk niet beïnvloeden.
Verder is de CubeTamp veel groter en zwaarder en misschien is dat ook merkbaar.

Bij een goede test ook een goed en representatief veld apparaten meenemen.
Als de test dan ook goed wordt opgezet en uitgevoerd en er gezorgd is voor zo min mogelijk bias, hebben we wat geleerd!

De originele verpakking van de CubeTamp is prima en heb ik nog.
Als ik dat verzekerd verstuur ben ik niet zo bang.
Ik heb gisteren uit nieuwsgierigheid even twee shotjes gemaakt en waar ik tegenaan liep is dat die ‘puqpress’ niet goed werkt met een naked portafilter. Deze glijdt wat heen en weer met een slordige, soms scheve tamp tot gevolg. Hoe doet die cubetamp dat?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor fransg » za 22 jul 2023, 08:57

waar ik tegenaan liep is dat die ‘puqpress’ niet goed werkt met een naked portafilter.
Hier geen last van met de PUQpress...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor omeCo » za 22 jul 2023, 09:14

waar ik tegenaan liep is dat die ‘puqpress’ niet goed werkt met een naked portafilter.
Hier geen last van met de PUQpress...
Questie van goed afstellen dus? Hij staat namelijk afgesteld op een standaard portafilter. Had ik even niet bij stilgestaan…

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor fransg » za 22 jul 2023, 09:36

Ja het moet er lekker strak inpassen, minimaal gewiebel. Doordat het portafilter van de LR24 en die van de Vectis iets verschillen in dikte ga ik de PUQpress vooral gebruiken voor de LR24, ook al omdat de Vectis een lagere tamp druk kan hebben, dat kan makkelijk lichtjes met de hand en zo kom ik er ook weer aan toe de fraaie kleurpotloden-tamper te gebruiken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Kalibreren van The Force Tamper

Berichtdoor gilleko B. » za 22 jul 2023, 09:58

Ja het moet er lekker strak inpassen, minimaal gewiebel. Doordat het portafilter van de LR24 en die van de Vectis iets verschillen in dikte ga ik de PUQpress vooral gebruiken voor de LR24, ook al omdat de Vectis een lagere tamp druk kan hebben, dat kan makkelijk lichtjes met de hand en zo kom ik er ook weer aan toe de fraaie kleurpotloden-tamper te gebruiken.
Ik zag um al, maar dacht, laat ik het maar niet melden, maar nu jij het doet, inderdaad fraai.Afbeelding

Afbeelding



Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron