Stoomtip

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Stoomtip

Berichtdoor omeCo » vr 01 sep 2023, 11:14

Ben even benieuwd naar ervaringen met verschillende stoomtips. Ik heb twee tips met beide twee gaatjes maar toch een verschillend ‘spuitpatroon’. De één geeft twee parallelle ‘stralen’ terwijl de andere juist een diverterend patroon heeft.

Die met de parallelle stralen bevalt mij goed maar waarom zou je kunnen kiezen voor 1, 3 of 4 gats tips? Welke voordelen bieden deze?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Stoomtip

Berichtdoor bobbee » vr 01 sep 2023, 11:35

Grote melkkan van een liter bijvoorbeeld opschuimen met een horeca machine waar een boiler in zit van 12 liter gaat lekker met 4 gats stoomtip.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Stoomtip

Berichtdoor Pti » vr 01 sep 2023, 12:23

Meer gaatjes gaat vooral lekker snel, maar vraagt veel techniek om dat goed te beheersen, zeker met een kleine melkkan.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stoomtip

Berichtdoor gilleko B. » vr 01 sep 2023, 12:38

Meer gaatjes gaat vooral lekker snel, maar vraagt veel techniek om dat goed te beheersen, zeker met een kleine melkkan.
Ja even te hoog boven het melkoppervlak en de keuken zit onder, icm hoge druk. Bij de LM 2.0 bar en 4 tips in een 250 ml pitcher. Vergt oefening, maat als het goed gaat binnen <10 sec. klaar

Afbeelding


Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Stoomtip

Berichtdoor ErikvW » vr 01 sep 2023, 13:10

De enkelgats is prima voor een beginner omdat je inderdaad meer tijd hebt en ook een gestuurde vortex kunt maken. Mij lukt dat met meer gaten niet, en inderdaad het gaat per gat * factor zo snel. Het zou mij verbazen als ik mijn 120ml voor mijn cappucino's langer dan 10 seconden moet stomen.
Laatst gewijzigd door ErikvW op vr 01 sep 2023, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stoomtip

Berichtdoor gilleko B. » vr 01 sep 2023, 13:21

Meer gaatjes gaat vooral lekker snel, maar vraagt veel techniek om dat goed te beheersen, zeker met een kleine melkkan.
Ja even te hoog boven het melkoppervlak en de keuken zit onder, icm hoge druk. Bij de LM 2.0 bar en 4 tips in een 250 ml pitcher. Vergt oefening, maat als het goed gaat binnen <10 sec. klaar

Afbeelding
350ml excuus

Afbeelding


Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Stoomtip

Berichtdoor Frup » vr 01 sep 2023, 16:09

Er is ook verschil in diameter tussen de diverse stoomtips.
Ik heb ook wel eens van een 4-gats tip een 3-gats tip gemaakt. Dat stoomde voor mij prettiger, want minder snel en was beter te doseren.
De positionering maakt ook verschil. Recht naar beneden, schuin of schuiner opzij.
De tip van m'n LMLM stoomt erg schuin opzij en dat bevalt mij goed.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron