Onthardingsfilter

grappenmaker
Berichten: 20
Lid geworden op: za 20 mar 2010, 11:08
Locatie: Enschede

Onthardingsfilter

Berichtdoor grappenmaker » zo 22 aug 2010, 12:17

Enige tijd geleden heb ik via het proefpaneel Eccellente een waterhardheid test gekregen. Uit de test is gebleken dat het water wat uit de kraan komt in Enschede erg hard is, daardoor heb ik besloten om op zoek te gaan naar een onthardingsfilter voor mijn Silvia.

Zo'n Brita voor in de koelkast vond ik maar niks ik wou graag een filter wat past in het waterreservoir van mijn Silva.

Nu zit ik eraan te denken om zo'n filter aan te schaffen met daar in kationenharz:
Afbeelding

Nu vraag ik mij af of dit een verstandige keuze is en wat de ervaringen met dit soort filters zijn. Heb zelf vrij weinig kunnen vinden over filters van deze grote.
Rancilio Silvia PID, Aristarco SE/N, Bodum Santos, 58mm Bumper tamper

Bert K
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 18:37
Locatie: Rotterdam

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Bert K » zo 22 aug 2010, 14:03

Als dat zo'n standaard kalkfilter van een eurootje of vijf is, jazeker, die werken goed. Ze gaan een maand of drie mee (Misschien korter als het water erg hard is.) en je kan ze vervolgens regenereren door ze een nacht in zout water te leggen. Dat vertellen de fabrikanten er nooit bij om een of andere reden... :)
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Scheer
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 20:51

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Scheer » zo 22 aug 2010, 22:53

Werkt dat echt als je hem een nacht in zout water legt? En hoeveel zout gooi je er dan in??
La Scala Butterfly A1, Macap M4D

Bert K
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 18:37
Locatie: Rotterdam

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Bert K » ma 23 aug 2010, 00:00

Het schijnt echt te werken, al kan ik de chemische verklaring niet geven, iets met ionenuitwisseling. Het proces van kalkopname wordt omgedraaid op een of andere manier. Ik gooi het filter in een 15 % zoutoplossing, 150 gram op een liter water. Ik gebruik Broxomatic, dat is zout voor in de vaatwasser, gewoon te koop bij AH en aanverwanten.
Dit alles op aanraden van mijn leverancier, en ook volgens de diverse fora. Zie ook dit topic.

Ik laat hem even doorlopen in het zout, met een slangetje, en de volgende ochtend hevel ik de volle liter erdoor, dan een paar keer schoon spoelen met gewoon water, anders krijg je zoute koffie, :)
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

grappenmaker
Berichten: 20
Lid geworden op: za 20 mar 2010, 11:08
Locatie: Enschede

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor grappenmaker » di 24 aug 2010, 10:05

Bedankt voor het antwoord, ben overtuigd dat het in iedergeval nooit kwaad kan.
Scheelt weer een paar keer ontkalken per jaar en levensduur van het apparaat :) .
Vergeet het vaak nog wel een te doen namelijk....
Rancilio Silvia PID, Aristarco SE/N, Bodum Santos, 58mm Bumper tamper

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Spironski » di 24 aug 2010, 20:17

Ik gooi het filter in een 15 % zoutoplossing, 150 gram op een liter water.
Ah, ik kreeg te horen dat je een verzadigde zoutoplossing moest nemen. Hoeveel dat dan precies is weet ik niet, maar wel een stuk sterker dan 15%.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Jura_Impressa
Berichten: 627
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 17:35
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Jura_Impressa » wo 25 aug 2010, 10:21

Ik vind het regenereren van een filter van € 5,00 wel een hoop moeite...Wat kost een zak of pak Broxomatic? En wat als het nou niet zo goed werkt? Doe je een hoop moeite, gaat je heater of magneetventiel er na 4 jaar toch nog aan kapot...

Ik zou zeggen: geen risico nemen voor het luttele verschil, koop een nieuwe! (nee ik heb geen aandelen in die handel en ik verkoop ze ook niet)
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Spironski » wo 25 aug 2010, 11:37

Als je het zo stelt kan je je afvragen of het de moeite waard is, inderdaad. Maar als je nu meerdere filters hebt kan je die steeds tegelijkertijd regenereren. Ikzelf heb 4 van die dingen en als er 3 "vol" zijn laat ik ze een nachtje in een kommetje zout water liggen. Dat is dus niet vaker dan eens per half jaar en de kosten zijn wellicht 25 cent per keer.
Daarbij is deze methode me aangeraden door iemand van La Scala zelf, de fabrikant van mijn machine, en die wil ik wel vertrouwen.

Ik dacht dat die filters € 5,95 kosten, keer 4= € 24,00 per jaar, tegenover € 0,50 voor mijn methode. Die €23,50 besteed ik liever aan lekkere koffiebonen! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Bert K
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 18:37
Locatie: Rotterdam

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Bert K » wo 25 aug 2010, 20:53

Klopt, Broxomatic is iets van 2 euro voor een kilo, en ik gooi er 150 gram per keer in. Reken maar uit. Bovendien kan je dat tientallen keren doen.

Volgens mij is het best een behoorlijk verzadigde oplossing. Ik heb me gek staa roeren, en ik kreeg de laatste zoutkorrels echt niet opgelost. Ik heb die verhoudeing ergens van een koffiesite, maar ik kan natuurlijk de link niet meer vinden.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

grappenmaker
Berichten: 20
Lid geworden op: za 20 mar 2010, 11:08
Locatie: Enschede

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor grappenmaker » ma 30 aug 2010, 21:27

Scheelt idd veel in de portemonnee. Maar vindt het een goede tip om er meerdere van te kopen en ze dan om te wisselen.
Rancilio Silvia PID, Aristarco SE/N, Bodum Santos, 58mm Bumper tamper


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron