Onthardingsfilter

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Wimula » zo 15 apr 2012, 12:34

Door de filtratie blijven stoffen achter in het filter. Zodra het filter is uitgewerkt (ik zou zeggen max 2 maanden) kan je deze er het beste vervangen gezien het water anders door de ophopingen van nare stoffen gaat.

Overigens kan je ook zelf je testen met een waterhardheid test
Ik heb er 10 besteld en binnengekregen. Ik snap echter niet hoe je die nu moet gebruiken!!!!
1 Strookje is 2 identieke. Moet je ze nu door midden knippen. En wat betekent: hier openscheuren?
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Wimula » zo 15 apr 2012, 12:55

Door de filtratie blijven stoffen achter in het filter. Zodra het filter is uitgewerkt (ik zou zeggen max 2 maanden) kan je deze er het beste vervangen gezien het water anders door de ophopingen van nare stoffen gaat.

Overigens kan je ook zelf je testen met een waterhardheid test
Ik heb er 10 besteld en binnengekregen. Ik snap echter niet hoe je die nu moet gebruiken!!!!
1 Strookje is 2 identieke. Moet je ze nu door midden knippen. En wat betekent: hier openscheuren?
Ok snap het. Waardeloze beschrijving. Er zit een teststrookje in, wat NIET vermeld wordt! Zal wel Chinese zooi zijn met slechte vertaling! Waarom dan 2 verwarrende rijen met resultaten!
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
Eccellente
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 feb 2009, 22:55
Contacteer:

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Eccellente » di 19 jun 2012, 17:59

Wimula het is vrij simpel in gebruik. Gewoon uit de verpakking en 1 seconde onder de kraan houden.

Hierbij de instructie van de site:
_________
Haal de teststrook uit de verpakking
Houdt het groene uiteinde van de teststrook 1 seconde onder de kraan stromend water.
Schud het water van het strookje af, en wacht vervolgens 15 seconden.
Vergelijk de uitslag met de kleuren tabel op de verpakking.
_________
http://www.eccellente.nl

twitter: @eccellente en @djpheifer

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Wimula » di 19 jun 2012, 18:07

Wimula het is vrij simpel in gebruik. Gewoon uit de verpakking en 1 seconde onder de kraan houden.

Hierbij de instructie van de site:
_________
Haal de teststrook uit de verpakking
Houdt het groene uiteinde van de teststrook 1 seconde onder de kraan stromend water.
Schud het water van het strookje af, en wacht vervolgens 15 seconden.
Vergelijk de uitslag met de kleuren tabel op de verpakking.
_________
Was me inmiddels duidelijk. Er staat echter nergens op de verpakking dat je de teststrook eruit kan halen en op welke wijze :mrgreen:
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
Eccellente
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 feb 2009, 22:55
Contacteer:

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Eccellente » wo 20 jun 2012, 16:04

Heb je helemaal gelijk in. Daarom hebben we een goede instructie op de site gezet. Misschien kunnen we dit nog iets duidelijker aangeven.

Thanks voor de feedback
http://www.eccellente.nl



twitter: @eccellente en @djpheifer

Pet Boon
Berichten: 76
Lid geworden op: za 23 jun 2012, 10:11

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Pet Boon » wo 25 jul 2012, 13:02

Pfffffh,
dacht een interessant draadje over ontharding te lezen,om uit te zoeken of ik een britta filter moet nemen of een reservoir filter of misschien wel beide. De poster uit zijn ongenoegen over de kosten van britta.
na x pagina's nog niet veel wijzer. het verzand in duurdere rev osmose oplossingen, die trouwens je aanspraak op garantie van de fabrikant doet vervallen.

Kan iemand mij vertellen wat ik het beste in de machine kan toepassen? Britta of reservoir harsfilter of zelfs beide?

Groeten, Peter

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Spironski » wo 25 jul 2012, 13:16

"Het beste" zal waarschijnlijk gebruik van beide zijn. Maar of het nodig is, is een tweede.
Britta is toch ten eerste een waterzuivering, maar voor mij is nog onduidelijk hoeveel kalk het uit het water haalt. Daarbij kan het gebruik op den duur in de papieren lopen.
Daarentegen zijn die harsfilters alleen maar bedoeld tegen kalk, functioneren ze goed (mits regelmatig geregenereerd) en zijn ze niet duur.

Ikzelf heb 4 van die filters die ik elk 1-2 maanden gebruik, waarna ik ze op een gegeven moment allemaal tegelijkertijd regenereer in een zoutbadje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Pet Boon
Berichten: 76
Lid geworden op: za 23 jun 2012, 10:11

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Pet Boon » wo 25 jul 2012, 13:45

Kijk daar kan ik wat mee. Ik heb zelf ook niets kunnen vinden over hoeveelheid kalk die britta tegenhoudt.
Ik zal dus beginnen met de hars reservoir filtering.
@ Spironski
ontwaar je dus geen kalk "sporen" als je jouw apparatuur ontkalkt bij gebruik van de hars reservoirfilters?

Groet, Peter.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor Spironski » wo 25 jul 2012, 16:25

Jawel, die filters filteren niet 100% kalk er uit. Dat moet ook helemaal niet, een beetje kalk is zeer nodig voor smaak en machine. Enige aanslag zal dan ook wel ontstaan, maar niet iets wat je er met -in mijn geval- 1x per jaar ontkalken niet uit krijgt.

Houd er bij een HX overigens rekening mee dat je niet alleen de HX zelf ontkalkt, maar ook de boiler (en dat is best een gedoe).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Onthardingsfilter

Berichtdoor SteefM » wo 25 jul 2012, 17:19

"Het beste" zal waarschijnlijk gebruik van beide zijn.
Eerlijk gezegd weet ik niet of dat het beste is, en wel om iets wat je zelf ook al aangeeft:
Jawel, die filters filteren niet 100% kalk er uit. Dat moet ook helemaal niet, een beetje kalk is zeer nodig voor smaak en machine.
Je moet dus niet alles eruit willen hebben, en daarom denk ik dat een dubbele filter niet zo'n goed idee is. Is uiteraard afhankelijk van hoeveel elk filter eruit haalt, maar toch.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron