zeefjes

Re: zeefjes

Berichtdoor Henrike » wo 28 maart 2012, 21:34

Spironski schreef:Als je de puck maar goed hebt getampt zal er niet zoveel aan de hand zijn. Mogelijk houd je een wat nattere puck over, maar dat is ook niet erg.

Ben nog maar een paar dagen aan het experimenteren met de nieuwe aanwinst (Bezzera), maar bovenkant puck nog steeds aan de natte kant. Gelukkig blijkt dit volgens kenners geen drama te zijn....
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon
Henrike

Berichtdoor misterpieter » wo 28 maart 2012, 21:53

Ik heb ook een bezzerera, en mijn puk is ook altijd wat vochtig.
(nadat ik de PF er afhaal dringt dit vocht er meteen in, en is hij wel droog)
Je kan ook altijd testen, na het zetten, je breekt de puk open en het is daar droog en kompakt dan zit het allemaal wel snor..
BVDS heeft mij trouwens een tijd geleden al gerust gesteld dat water op de puk niet zo erg van belang is; het is vooral de smaak die goed moet zitten.. ;)
Dieje gast van Aantweirpeu werkt mé ne:
"BEZZERA BZ09" ne "ANFIM On Demand" ne "MACAP MXK" ne "Aeropress" ne "V60" en eel soems mé ne "Porlex" en nen "Hellem"
misterpieter

Berichtdoor Spironski » do 29 maart 2012, 01:18

Henrike schreef:
Spironski schreef:Als je de puck maar goed hebt getampt zal er niet zoveel aan de hand zijn. Mogelijk houd je een wat nattere puck over, maar dat is ook niet erg.

Ben nog maar een paar dagen aan het experimenteren met de nieuwe aanwinst (Bezzera), maar bovenkant puck nog steeds aan de natte kant. Gelukkig blijkt dit volgens kenners geen drama te zijn....

Eigenlijk is de enige vraag: hoe smaakt de koffie? Een natte puck is één van je laatste problemen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45
Spironski

Berichtdoor SteefM » do 29 maart 2012, 09:40

Hm, ik heb nog ff zitten proberen met m'n éénpersoons LM-filter, en ik kreeg toch een behoorlijk goede naked extractie.

8 gram gemalen (iets fijner dan de maling voor een dubbel filter), vervolgens getampt met de bovenkant van de telecooptamper die op m'n maler zat klik voor plaatje (die is toevallig 43mm, eigenlijk iets te groot maar gaat nog goed). Even tikken om de resterende koffie in het midden te krijgen, en nogmaals tampen.

Echt recht tampen is lastig, maar verder was ik behoorlijk tevreden met het resultaat. Smaakte beter dan wat ik normaal doe: 10 gram malen en dan een 58mm tamper gebruiken.
SteefM

Berichtdoor Henrike » zo 01 apr 2012, 21:42

Smaak van de koffie is meestal redelijk tot goed, en de puck is wel makkelijk uit te kloppen en gelukkig geen natte drab meer wat we met de Solis hadden.

Punten die de smaak al hebben verbeterd zijn oa het LM filter en blijven afstemmen van de maling op de bonen. En oefenen, oefenen, oefenen......
Eerste shot met naked portafilter was een eye-opener, er is nog veel te verbeteren :oops:

Gelukkig heb ik veel afnemers die het allemaal fantastisch vinden, maar die komen uit de wereld van Senseo en zijn al snel tevreden.....
Henrike

Berichtdoor misterpieter » zo 01 apr 2012, 22:44

even meegeven aan de bezzera gebruikers:

Over het algemeen worden de zeefjes wat te klein aanzien omdat deze standaard komt een met 6 en 12gr zeefjes. Een optie is zeker het LM enkel zeefje, maar dan heb je een andere tamper of hulpstuk nodig..
Je kan ook van Bezzera zelf de 8 en/of 14gr zeefjes bestellen/kopen.
(zeker voor het dubbel zeefje is dit een goed idee, daar ik al van 'bvds' heb gehoord dat zelf van LM dit niet een goede oplossing is deze met een dubbele te vervangen)
"BEZZERA BZ09" ne "ANFIM On Demand" ne "MACAP MXK" ne "Aeropress" ne "V60" en eel soems mé ne "Porlex" en nen "Hellem"
misterpieter

Berichtdoor Henrike » di 03 apr 2012, 06:06

misterpieter schreef:Je kan ook van Bezzera zelf de 8 en/of 14gr zeefjes bestellen/kopen.

Kijk, dat is weer iets leuks om uit te zoeken!

Het LM-filter past en de originele Bezzera-tamper komt tot aan de richel.
Alleen zit het bakje zo muurvast, dat als ik hem wil wisselen, dat dit bijna niet te doen is.
Henrike

Berichtdoor misterpieter » di 03 apr 2012, 18:29

misterpieter

Berichtdoor misterpieter » do 26 apr 2012, 22:14

na een hele tijd zoeken en mailen voor grotere, passende zeefjes (bezzera)
kwam ik bij de het standaard dubbel zeefje, het HQ en de SYNESSO van 'coffeehit'
http://www.coffeehit.co.uk/filter-baskets/c58

Anders moet je van amerika of Canada laten overkomen en betaal je minstens 85 euro verzendings-kosten...
misterpieter

Berichtdoor misterpieter » do 26 apr 2012, 22:17

Henrike schreef:Alleen zit het bakje zo muurvast, dat als ik hem wil wisselen, dat dit bijna niet te doen is.

als je het ijzertje, dat het zeefje in de PF vasthoud, wat manipuleert/ wat meer openmaakt, dan gaat dit al een stuk beter...
misterpieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Accessoires