Portafilter

Portafilter

Berichtdoor Joost » ma 16 feb 2009, 21:43

Op youtube heb ik een paar filmpjes gezien waar ze met een naked portafilter een mooie dikke cremalaag kunnen maken.
Klopt het dat je met zo'n portafilter een betere crema krijgt dan met een standaard portafilter ?
Joost

Re: Portafilter

Berichtdoor michel buis » ma 16 feb 2009, 23:11

ja en nee, wat je wel heel goed hiermee kan zien. Is of je wel goed getamped heb, komt er een mooie trechter vorm straal uit dan tamped je correct. Spuit het alle kanten op dan gaat er echt iets verkeerd. kan dan ook zijn dat je te weinig koffie doseerd. Maar of je er ook een dikkere crema door krijg, misschien.
3 voudig nederlandskampioen Latt-art, Mirage duette, malhkonig 30 vario.
michel buis

Berichtdoor Aadje » ma 16 feb 2009, 23:28

De meesten die er wat vanaf weten zijn het er wel over eens dat je met een bodemloze filterdrager meer crema krijgt dan met eentje met van die uitloopjes. Meestal, maar niet altijd . . .
Speedster | SuperJolly | et al.
Aadje

Berichtdoor Espressotopia » ma 16 feb 2009, 23:44

Tuitjes zijn vaak vies, waardoor het crema daarop kapot 'valt'. Een naked PF voorkomt dit. Maar er zijn natuurlijk veel meer voordelen van een naked PF dan alleen de hoeveelheid crema. En als je bonen vers zijn, dan merk je niet veel verschil.
Espressotopia

Berichtdoor Bluecold » di 17 feb 2009, 00:57

De vraag is, waarom wil je een dikkere cremalaag? Je koffie gaat er niet beter van smaken.
Daarnaast verkies ik proeven of het goed gaat boven een hernia krijgen om te kijken of het wel goed gaat.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Bluecold

Berichtdoor Espressotopia » di 17 feb 2009, 01:03

Als je bovenstaande werkelijk meent, heb je nog nooit een écht verse espresso met een crema van bodem tot bovenkant gedronken. En kijken naar de uitloop doe je naast het proeven, het vult elkaar aan. Van bukken krijg je geen hernia, zeker als je door je knieën gaat.
Espressotopia

Berichtdoor Bluecold » di 17 feb 2009, 01:20

Een espresso die fout gezet is, heeft geen crema. Dat weet je waarschijnlijk wel.
Een espresso die goed gezet is, heeft wel crema. Maar als je van die crema een millimetertje afscheert, dan smaakt je espresso er toch niet minder om?

Jij haalde oorzaak en gevolg een beetje door elkaar.

Daarnaast, bukken kan bij mij niet, het eerste gedeelte van de extractie ben ik de hefboom half aan het tegenhouden voor een rustige voorinfusie totdat ik voel dat de koffie alle weerstand geeft en dan laat ik de veer op eigen kracht doorduwen.
Mijn Peppina levert sowieso weinig crema. Maar de smaak is dik in orde. En ik heb er plezier in. Daar gaat het toch om?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Bluecold

Berichtdoor Spironski » di 17 feb 2009, 04:08

Uit een bodemloze filter is de crèma vaak wat dikker, je kan er bijna op kauwen, zeg maar (houd ik wel van). En daarnaast is het in volume ook wat meer dan uit een tuitje. Maar of de crèma daardoor nu "beter" is?

Een goede espresso heeft een goede crèmalaag, maar een dikkere crèmalaag wil niet zeggen dat de koffie ook beter is. En als je maar heel verse koffie gebruikt kan je best een flinke crèmalaag krijgen, terwijl er toch van allerlei mis ging (te koud, te warm, te snel, te langzaam, channeling...). Daarin ben ik het dus niet eens met Bluecold.

Je kan met een Bodemloze goed extractie problemen zien, en je hoeft veel minder schoon te maken (vooropgesteld dat je niet je hele machine met spuitertjes onder spuit). En wees eens eerlijk: hoe vaak schroef je je tuitje van je filterdrager en schrob je het hele zaakje schoon? Daarbuiten vind ik het elke keer weer een spectaculair gezicht om zo'n dikke romige blob uit het filter te zien komen, daarvoor ga ik graag door de knieën.
Eventueel nadeel is dat je maar één kop tegelijkertijd kan zetten.

Ennuh:
...het eerste gedeelte van de extractie ben ik de hefboom half aan het tegenhouden voor een rustige voorinfusie...

De voor-infusie vindt toch juist plaats voor de extractie? Als je tijdens de extractie zelf geen tijd meer hebt om "door de knieën te gaan, is dan je doorlooptijd niet wat te snel?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45
Spironski

Berichtdoor Bluecold » di 17 feb 2009, 11:11

Ik kan mijn tuitjes er niet vanaf schroeven.
En ik laat de druk langzaam oplopen tot de koffie zelf "pakt", daarvoor is er al wat koffie uitgelopen zegmaar.
En nog steeds wordt oorzaak en gevolg hier door elkaar gehaald.
Laat ik het nog eens proberen:
-Aanwezighed van crema betekent niet automatisch dat de koffie goed gezet wordt
-De afwezigheid van crema betekent wel dat de koffie slecht is gezet
-Als je de koffie goed zet uit een pf met tuitjes, dan zit er minder crema in je kopje en blijft er een beetje crema achter in je tuitjes, maar dat heeft echt totaal niks met extractie te maken en heeft ook geen invloed op de smaak van de koffie.
Laatst bijgewerkt door Bluecold op di 17 feb 2009, 15:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Bluecold

Berichtdoor Spironski » di 17 feb 2009, 13:49

-Aanwezighed van crema betekent niet automatisch dat de koffie gezet wordt
:lol:
Typefoutje, toch? 't Woordje "goed" zal hier ontbreken...

...en heeft ook geen invloed op de smaak van de koffie.

Nee, maar wel met "mondgevoel", en dat is ook niet onbelangrijk.

En over crèma en smaak lijk je toch wat ander te zeggen dan in je eerdere post. Mijn punt waarover ik het niet helemaal met je eens was, is dat als je maar zeer verse koffie gebruikt je bijna altijd wel crèma krijgt, ook al doe je van allerlei fout. Ik heb best wel eens een vieze espresso gezet waar toch crèma op zat, en dat is dus geen "goede espresso" maar gewoon "een vieze". Een vieze espresso kan wel degelijk crèma hebben, m.a.w.. Maar dat bevestig je nu eigenlijk ook, toch?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45
Spironski

Volgende

Keer terug naar Accessoires