Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor fransg » zo 27 mei 2018, 10:26

Ik kwam vandaag een rigidless
Ik stel voor dat we 'ridge' gewoon een ribbel noemen, dan wordt een 'ridgeless' bakje een ongeribbeld bakje, of als het hetzelfde moet klinken als 'ridgeless' zeggen we 'ritsloos', ook prima.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor fransg » zo 27 mei 2018, 10:32

moet de maling aanzienlijk fijner - inderdaad ongeveer de maling voor Turkse koffie. Het viel me wel op dat de koffie meteen een stuk mooier doorliep en dat er een dikkere crema op achterbleef. En dat met Italiaanse ouwe meuk
Oude / overleden koffie sijpelt door als een dolle dus moet dan fijner gemalen, wat met klassieke donkere branding in een VST bakje doorgaans geen verbetering is. Die traditionele branding van goedkope bonen komt er juist lekker uit als het vlotjes door kan lopen, is mijn ervaring.

De VST bakjes en aanverwante van o.a. IMS zijn tevoorschijn gekomen met de opkomst van 'moderne' meer Noord-Europese wat lichte brandingen. Die komen beter tot hun recht met wat hogere dosering dan de ouderwetse Italiaanse methode en de wat fijnere maling compenseert het gegeven dat die minder hard doorgebrande boontjes iets meer aanmoediging nodig hebben om hun smaak af te geven.

Maar blijft kwestie van smaak. Indien blij, vooral blij blijven en je eigen dat niet uit het hoofd laten praten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Cipollae
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 12:25

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor Cipollae » zo 27 mei 2018, 12:16

Maar hoe was de smaak. Fijner malen is logisch gezien de technische aspecten van het filterbakje. Het gevolg daarvan is een compactere puck dus meer tegendruk, mooiere uitloop en meer crema. Probleem daarvan is meestal een overvloed aan fines en de bijbehorende veel te bittere smaak van overextractie.
Eerlijk gezegd weet ik nog niet helemaal wat ik moet vinden van de Caffè New York. Ik geloof dat hij me minder goed bevalt dan bijvoorbeeld Blaser of Jolly, maar hij is wel krachtiger geworden de laatste paar keer en meer gaan lijken op de espresso die je in een Italiaanse bar wordt voorgezet. Wat je schrijft over bitters kan ik beamen - de koffie is nu zeker bitterder dan met het standaardbakje. Wat mij betreft voorlopig niet te bitter, eerder pittig.

Die traditionele branding van goedkope bonen
Hmm, Caffè New York zou ik met een prijs van € 7,15 per 250 g niet echt omschrijven als 'goedkoop', al zou het natuurlijk kunnen dat de brander goedkope bonen gebruikt. En heel donker gebrand is hij ook niet. Wel is duidelijk dat het hier gaat om een blend die een hele poos geleden is gebrand. Ik ga nog even door met experimenteren en laat bij gelegenheid zeker even weten wat mijn eindoordeel is. Vanaf morgen gaan er een paar weken heel verse bonen in de maler (namelijk Italiano en Grande Alta van Fascino).

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor tohenk2 » wo 06 jun 2018, 10:36

Sinds gisteren ben ik aan het experimenteren met een filterbakje van IMS (BaristaPro Competition ridgeless, 12-16g). Die van VST heb ik nog niet geprobeerd, maar in vergelijking met het standaardbakje (van Rocket, meegekomen met de machine) moet de maling aanzienlijk fijner - inderdaad ongeveer de maling voor Turkse koffie. Het viel me wel op dat de koffie meteen een stuk mooier doorliep en dat er een dikkere crema op achterbleef. En dat met Italiaanse ouwe meuk (Caffè New York XXXX, 20% Robusta)... :shock:
En? Hoe gaat het inmiddels? Ben je net als FJP84 weer terug naar het standaard meegeleverde bakje of ben je inmiddels geheel gewend aan de IMS BaristaPro Competition zonder ribbel?

Ik koop geen bakjes meer met ribbel. Mij teveel moeite om uit de portafilter te peuteren. En ik heb het nog nooit meegemaakt dat de boel uit elkaar viel tijdens het uitkloppen van de gebruikte koffie.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransg en 10 gasten

cron