Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » za 12 mei 2018, 21:49

Toch weer terug naar het Rancilio bakje. Vond het extra fijn moeten malen met de VST niet wat.

Nog niet terug op het oude niveau helaas. Of de doorloop is veel te traag/stroperig en en komt haast niets in het kopje of het vliegt er pijlsnel doorheen met een licht gele bijna witte "crema". Misschien ligt het ook aan de wat verouderde bonen.

Ik ga eerst een kijken of mijn PID meer kwaad dan goed doet op op mijn Silvia.

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor fransg » za 12 mei 2018, 22:05

Je schrijft ‘Misschien ligt het ook aan de wat verouderde bonen.’

Waarom niet exact aangegeven welke bonen, waarvandaan, welke brander, wanneer gebrand?

Je hebt die gegevens en mogelijk is dat wat concreter dan ‘wat verouderd’
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » za 12 mei 2018, 22:21

Op dit moment een zakje bonen met branddatum 28-4-18. Het is een blend ( weet niet meer welke) van een kleine branderij op Terschelling waar ik begin mei een midweek verbleef.

Verder zit er in een coffevac in een donkere kast nog wat Grande Alta (Fascino). Dit was een kilo zak en loopt denk ik wel tegen de 1 a 2 maanden aan. Maar dat heb ik niet goed bijgehouden.

Voortaan neem ik weer zakjes van 250gr die ik in de diepvries bewaar. Of juist wat vaker espresso zetten :-). Dit is nu 1 tot 3 kopjes per dag, mits er bezoek is. Dan 4-6, maar dat is sporadisch.



Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor Erik82 » zo 13 mei 2018, 09:20

Zakjes van 250gr in de vriezer bewaren heeft totaal geen nut. Ja ze blijven langer vers in de vriezer maar zodra je ze uit de vriezer haalt gaan ze keihard achteruit en maakt het niks uit ten opzichte van niet in de vriezer bewaren. Als je een zakje van 250gr een maand in de vriezer bewaart en die eruit haalt is de koffie gewoon binnen 2 dagen oud. Invriezen heeft alleen zin als je dat in porties van 1 espresso (14-18gr) doet en telkens direct vanuit de vriezer gaat malen. Gewoon niet teveel koffie kopen (2 keer per maand bestellen) en dan komt het helemaal goed.

VST-bakjes eisen veel van de maler dus wellicht zit daar je probleem (kan zo snel niet zien wat voor maler je hebt). De filterbakjes doen het erg goed maar hebben maar een hele kleine marge voor fouten op alle fronten. En als je koffie dan 1-2 maanden oud is wordt je keihard afgestraft.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » zo 13 mei 2018, 18:11

Zakjes van 250gr in de vriezer bewaren heeft totaal geen nut. Ja ze blijven langer vers in de vriezer maar zodra je ze uit de vriezer haalt gaan ze keihard achteruit en maakt het niks uit ten opzichte van niet in de vriezer bewaren. Als je een zakje van 250gr een maand in de vriezer bewaart en die eruit haalt is de koffie gewoon binnen 2 dagen oud. Invriezen heeft alleen zin als je dat in porties van 1 espresso (14-18gr) doet en telkens direct vanuit de vriezer gaat malen. Gewoon niet teveel koffie kopen (2 keer per maand bestellen) en dan komt het helemaal goed.

VST-bakjes eisen veel van de maler dus wellicht zit daar je probleem (kan zo snel niet zien wat voor maler je hebt). De filterbakjes doen het erg goed maar hebben maar een hele kleine marge voor fouten op alle fronten. En als je koffie dan 1-2 maanden oud is wordt je keihard afgestraft.
Dank voor de tips!

Ik heb nu een bezerra BB005 (zonder timer). Niet top of the bill dus, maar las er goede ervaringen over als budget maler. Over de maler ben ik eigenlijk gewoon tevreden.



Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor Erik82 » zo 13 mei 2018, 20:47

De Bezzera BB005 is inderdaad een fijne maler voor zijn prijs, zeker goed in staat tot espresso maar wel met beperkingen. Je zou eens andere bakjes dan VST moeten proberen waarmee je niet zo fijn hoeft te malen. Een koffie van 1,5-2 maanden oud helpt daarbij ook zeker niet mee. Persoonlijk hanteer ik tussen de 5-7 dagen na branding tot 3 tot 3,5 week dus 2 keer per maand bestellen. Je hebt dan ook meer tegendruk door de verse bonen wat in je voordeel werkt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » zo 13 mei 2018, 23:11

De Bezzera BB005 is inderdaad een fijne maler voor zijn prijs, zeker goed in staat tot espresso maar wel met beperkingen. Je zou eens andere bakjes dan VST moeten proberen waarmee je niet zo fijn hoeft te malen. Een koffie van 1,5-2 maanden oud helpt daarbij ook zeker niet mee. Persoonlijk hanteer ik tussen de 5-7 dagen na branding tot 3 tot 3,5 week dus 2 keer per maand bestellen. Je hebt dan ook meer tegendruk door de verse bonen wat in je voordeel werkt.
Top! Mijn eerst volgende bestelling wordt kleiner en in de morgen voortaan maar wat eerder opstaan voor een espresso om de dag mee te beginnen! :-)

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor FJP84 » ma 21 mei 2018, 23:29

Ik kwam vandaag een ongeribbeld IMS 14gr filterbakje tegen. Is deze geschikt voor minder fijne maling? Of geldt hier hetzelfde als bij de VST?

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk



Laatst gewijzigd door FJP84 op ma 21 mei 2018, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Cipollae
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 12:25

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor Cipollae » zo 27 mei 2018, 01:55

Sinds gisteren ben ik aan het experimenteren met een filterbakje van IMS (BaristaPro Competition ridgeless, 12-16g). Die van VST heb ik nog niet geprobeerd, maar in vergelijking met het standaardbakje (van Rocket, meegekomen met de machine) moet de maling aanzienlijk fijner - inderdaad ongeveer de maling voor Turkse koffie. Het viel me wel op dat de koffie meteen een stuk mooier doorliep en dat er een dikkere crema op achterbleef. En dat met Italiaanse ouwe meuk (Caffè New York XXXX, 20% Robusta)... :shock:

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vraag over La Marzocco Strada VST filterbakje

Berichtdoor Erik82 » zo 27 mei 2018, 07:29

Maar hoe was de smaak. Fijner malen is logisch gezien de technische aspecten van het filterbakje. Het gevolg daarvan is een compactere puck dus meer tegendruk, mooiere uitloop en meer crema. Probleem daarvan is meestal een overvloed aan fines en de bijbehorende veel te bittere smaak van overextractie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron