Keuze waterfilter/ontharder

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor bjansen » ma 26 mar 2018, 20:31

Er is al een en ander over geschreven in oudere topics maar kom er niet uit:

Ik wil mijn Rocket op de waterleiding hebben en heb zojuist iemand over de vloer gehad die daarmee gaat helpen (gat in blad en netjes aansluiten). Mijn wens was een filter tussen de kraan en machine, waarschijnlijk een BWT Bestmax.

Nu vroeg de beste man of ik niet nagedacht had over een ontharder op de waterleiding voor het hele huis. Op die manier zijn we natuurlijk wel van de kalk af in alle apparaten/kranen en ook de vloer van de badkamer waar behoorlijk wat aanslag op de natuurstenen tegels blijft zitten.

Hij installeert vaak SensorSoft Ontharders waar ik zelf nog nooit van gehoord heb maar misschien is er iemand op het forum die ervaring heeft met soortgelijke ontharders?

Aan mij nu de afweging. Het is een hele investering maar kan interessant zijn.

Hopelijk kan iemand me adviseren vanuit zijn/haar ervaring.

kiekebeer
Berichten: 16
Lid geworden op: di 30 jan 2018, 12:14

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor kiekebeer » ma 26 mar 2018, 20:50

Waarom zou je alleen ontharden en niet gelijk ook filteren?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor fransg » ma 26 mar 2018, 21:31

Als je op mineraalrijk gesteente woont en je drinkwater zelf oppompt uit het grondwater kan het wel een aanbeveling zijn om al het water voor je gehele woning te filteren.

Hier in huis vind ik het helemaal niet nodig. Alleen uit de koude kraan in de keuken (en in de leiding naar de L1 espressomachine) komt het BWT gefilterde water, de wasmachine, de douche en de cv doen het al jaren prima op gewoon water.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor Frup » ma 26 mar 2018, 21:47

Wij hebben al jaren (18 jaar) een vaste waterontharder, direct na de watermeter. Eens per 3 maanden een zak regeneratiezout erin en klaar. We zouden niet meer anders willen. Het water smaakt lekkerder, , zachter of zelfs zoeter, geen kalkaanslag in machines (waterkoker, espressomachine, wasmachine en vaatwasser, douche etc.). Onze espressomachine was eens voor onderhoud (juist, bij onze vriend in Hoogersmilde), maar ontkalken was niet nodig. Ander voordeel is dat we maar de helft van alle wasmiddelen nodig hebben. Ook van shampoo onder de douche. Alles schuimt als een tierelier. Als we ooit weer verhuizen, zou ik zonder aarzelen er weer een kopen.
Succes met je beslissing.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor bjansen » vr 30 mar 2018, 18:46

Ben er inmiddels achter dat ook niet de voorkeur heeft lager dan 4 dh te gaan ivm corrosie in de machine. Althans, dat is me verteld door van Pommeren.

Als er een ontharder op de waterleiding zou komen gaat het naar 0.

Lastig...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor Pti » vr 30 mar 2018, 18:58

Corrosie heeft te maken met het verlagen van PH als gevolg van ontharden. Carbonaat hardheid (kalkwaarde) van het gefilterde water staat daar opzich los van. Het is namelijk een gevolg als je niet genoeg vervangende mineralen toevoegt aan het water.
Dat gebeurt bij destilleren oftewel demineraliseren van water, het water is dan zo arm aan miniralen dat het alles opneemt wat het tegenkomt, het water wordt corrosief.

Ook zijn er gevallen bekend van waterfilters die calcium ionen wisselen voor waterstof en vervolgens het RVS van een mooie machine van binnen uit helemaal opvreten.

Dat soort dingen zullen echter nooit gebeuren wanneer je "gewoon" calcium voor natrium wisselt met een zoutontharder.

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor bjansen » vr 30 mar 2018, 19:52

Dus als ik je goed begrijp kan de SensorSoft ontharder geen kwaad voor mijn Rocket?

In dat geval is het puur de vraag of ik de kosten de moeite waard vind. Momenteel is de hardheid 9.8 en hebben we flink wat kalkaanslag op het sanitair etc. Daar gaat een filter onder in het keukenkastje niet veel aan veranderen. Maar dat is wel aanzienlijk voordeliger (korte termijn).

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor Pti » vr 30 mar 2018, 19:59

Ook de kalkaanslag die je al hebt gaat niet met terugwerkende kracht weer weg natuurlijk ;)

Je zegt het zelf al, het is een kostbare stap om geheel te ontharden, maar eigenlijk mogen die opstartkosten verdeelt worden over jaren bijna kosteloos (enkel broxo zout) gebruik worden uitgesmeerd.

De vraag of het nodig is zou ik niet met een resolute ja kunnen beantwoorden.
De vraag of je voor je espressomachine moet ontharden wel en als geld doorslaggevend is zou ik daar dan ook mijn keuze op baseren en enkel voor de machine ontharden.

Bret
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 10:55

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor Bret » di 01 mei 2018, 13:19

Hallo..,

Heb nu ongeveer 10 jaar de Britta Maxtra filters gebruikt voor mijn La Marzocco GS 3. En hij draait nog prima. De firma Alleborgh doet het onderhoud en meldt dat de machine er van binnen goed uitziet. Of dat door die filters is gekomen weet ik niet maar toen ik de machine kocht bij ESW in Den Haag adviseerden ze deze te gebruiken. Er moest een juiste balans zijn tussen zuur en basisch. Door dit topic ben ik toch weer gaan kijken wat er op het internet over te vinden is. Zo kwam ik deze sceptische site tegen: http://www.detoxplein.nl/waterfilterkan ... zerowater/
Zo begon ik toch te twijfelen over het gebruik van mijn waterfilter en zocht daarom naar gegevens over het drinkwater van mijn woonplaats Nieuwegein: Hardheid 6,3 ºdH (zacht) en Zuurgraad 8,01 (neutraal). Naar mijn idee een mooie uitslag voor mijn machine. Zou ik dus gewoon kunnen stoppen met filteren of zie ik iets over het hoofd. Zijn er meer forumleden die niet filteren, welke waarden heeft jouw leidingwater en wat waren de gevolgen van niet filteren. Waarom zou je juist wel moeten filteren en vanwege welke waarden van het leidingwater?

Neem nog een kop koffie, Bert.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Keuze waterfilter/ontharder

Berichtdoor Erik82 » di 01 mei 2018, 13:46

Hier wat interessant leesvoer:

http://users.rcn.com/erics/Water%20Qual ... %20FAQ.pdf
https://baristahustle.com/blogs/barista ... ter-recipe
http://international.lamarzocco.com/en/ ... episode-2/
https://www.home-barista.com/espresso-m ... 42255.html
https://www.home-barista.com/espresso-m ... 33278.html
https://www.home-barista.com/knockbox/c ... ml#p332599

Punt 1 is verminderen van kalk. Met de Brita filters had ik duidelijk zichtbare witte aanslag in mijn Strietman. Op dit moment gebruik ik BWT magnesium filters en die hebben dat niet.

Punt 2 is de smaak van de koffie en daar valt ontzettend veel winst te behalen ten opzichte van normaal kraanwater. Daar doen de BWT filters het stukken beter dan de Brita filters. Andere speciality koffiezaken gebruiken weer omgekeerde osmose. Je kunt ook volgens Matt Perger zijn recept zelf je eigen water maken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron