Brita filterkan

BoudeN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 apr 2018, 13:36

Brita filterkan

Berichtdoor BoudeN » vr 20 apr 2018, 14:01

Goedendag,

Er zal ongetwijfeld al veel over geschreven zijn, maar desalniettemin wou ik mijn ervaring even delen.
Ik heb namelijk de proef op de som genomen en het water getest op hardheid met een Brita filter kan.

Het ongefilterde kraanwater kwam uit op 7.5 dH, wat overeenkomt met wat Vitens meldt over de waterhardheid in mijn woonplaats.
Het gefilterde water (met een nieuw Brita filter) kwam uit op minder dan 0.5 dH. De hardheid was niet meer te meten.

De volgende test gaat worden of de filters wel echt na 4 weken vervangen moeten worden zoals Brita aanraad.

Misschien dat iemand wat met de info kan.
ECM Synchronika | MAZZER MINI ELECTRONIC A (Superjolly schijven)

Gebruikersavatar
trabuca
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 19:40

Re: Brita filterkan

Berichtdoor trabuca » za 21 apr 2018, 19:24

Via de search is er wel het een en het ander te vinden, maar gezien ik in de run ben voor of een brita of een DVA filter hoor ik graag je bevindingen.
Profitec Pro 700 | Eureka Mignon XL

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brita filterkan

Berichtdoor Erik82 » zo 22 apr 2018, 09:58

Brita is leuk maar voor koffie ben je veel beter af met een BWT filter (de magnesium variant). Gaf hier een duidelijke verbetering in smaak tov het Brita filter
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brita filterkan

Berichtdoor Pti » zo 22 apr 2018, 12:10

Via de search is er wel het een en het ander te vinden, maar gezien ik in de run ben voor of een brita of een DVA filter hoor ik graag je bevindingen.
Volgens mij verwar je hier vaste (in lijn) filter cardridges hier met losse filterkannen en dat kan voor enige verwarring zorgen.
Om niet te veel af te dwalen van de discussie omtrent de Britakannen wil ik je eigenlijk aanbevelen daar een ander topic over te opnenen hoewel er zoals je zelf aangeeft al meerdere over bestaan.

De Brita Finest filters doen exact hetzelfde op het gebied van ontharding als de DVA filters. Namelijk calsium(Ca) wisselen voor natrium(Na), Brita heeft als enige extra een actieve koolfilter maar met de Nederlandse waterkwaliteit is dat totaal overbodig. Het andere gemak dat Brita biedt is een wisselbare cardridge tegenover het regenereren of spoelen van een DVA met broxozout, maar dat gemak betaal je ca. €45 per jaar voor.
Brita heeft ook nog een Quell ST en daar wissel je calsium om voor waterstof(H), hierbij moet je een wateranalyse doen en bypass instellen anders verlaag je PH en TDS van het water zover dat het je machine van binnen opvreet.
Inlijn filters van BWT wisselen Calsium uit voor magnesium(Mg) in
Brita is leuk maar voor koffie ben je veel beter af met een BWT filter (de magnesium variant). Gaf hier een duidelijke verbetering in smaak tov het Brita filter
Er is inderdaad eerder vastgesteld dat de meeste gebruikers hier op het forum een BWT filterkan beter beoordeelde op smaak dan een Brita filterkan. Het is allemaal wel sterk afhankelijk van de waterwaardes, zowel wat je erin gooit, als wat je eruit haalt. Het allerbeste op gebied van smaak is niet persé het beste voor levensduur van de machine en dat is altijd een moeilijke afweging...

Als laatste:
Meten is weten, dus koop een Duitse hardheid (Dh) en karbonaathardheidstester (KH) testset, eventueel een goedkope PH meter en TDS meter. Vooral de testkits zijn relatief kleine investeringen die een hoop zekerheid kunnen geven over waar je nu eigenlijk mee bezig bent.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brita filterkan

Berichtdoor Erik82 » zo 22 apr 2018, 12:32

Ik vond het voor een eerste post vooral wat dubieus qua geloofwaardigheid. Geen enkele moeite gedaan om te zoeken op de vele eerdere posts. Zag het als verkapte reclame.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brita filterkan

Berichtdoor Pti » zo 22 apr 2018, 12:47

Volgens mij is er gewoon iemand aan het spelen met zijn Britakan en een teststrookje hoor. Hoewel het wel fijn is als een nieuwe gebruiker zich eerst even voorstelt
Maar de concurrenten mogen zeker genoemd worden ;)

De reden dat Brita overigens adviseert de filters na 4 weken te wisselen is vanwege hygiëne en niet persé vanwege afnemende onthardingscapaciteiten, dat is immers sterk afhankelijk van het water en de hoeveelheid die je er in die 4 weken doorheen laat lopen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brita filterkan

Berichtdoor Erik82 » zo 22 apr 2018, 13:21

Dat is ook de reden dat ik zelf 6 weken een filter gebruik alvorens deze te vervangen. Als je er goed mee omgaat is hygiëne niet het probleem en met 4 weken zit ik nog lang niet op het maximum van het filterpatroon. Zelfs na 6 weken zie ik nog geen verschil in de open boiler van de Strietman maar dan vervang ik hem wel. Het water hier is zacht (DH 6.9) dus hoeven ze niet heel hard te werken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

BoudeN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 apr 2018, 13:36

Re: Brita filterkan

Berichtdoor BoudeN » ma 23 apr 2018, 21:12

Oké laat ik even wat zaken rechtzetten,

Overigens bedankt voor alle reacties en informatie.

Ik heb geen affiliatie met Brita, ik heb wel degelijk gezocht naar soortgelijke posts, maar kon geen concrete test resultaten vinden zoals de ik had geproduceerd, tevens is het geen teststripje maar een vloeibaar testmiddel die een resolutie heeft van 0.5 dH.

Een voorstel bericht was inderdaad op zijn plaats geweest, maar ik meende die een aantal jaar geleden al gedaan te hebben, maar dat was achteraf gezien op een ander forum. Ik had de laatste maanden niet meer op de fora gekeken.

Ik was zelf in elk geval nogal verbaasd over het resultaat, ik had verwacht dat het water wel iets onthard zou zijn, maar niet zoveel.
ECM Synchronika | MAZZER MINI ELECTRONIC A (Superjolly schijven)

Gebruikersavatar
trabuca
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 19:40

Re: Brita filterkan

Berichtdoor trabuca » wo 25 apr 2018, 18:31


Volgens mij verwar je hier vaste (in lijn) filter cardridges hier met losse filterkannen en dat kan voor enige verwarring zorgen.
Dat snap ik. Ik kan mijn machine op vast water aansluiten maar gebruik nu de tank met van die onthardingszakjes. Ik wil naar een DVA op de vastwater aansluiting, of een Brita en blijven vullen in de tank. Voordeel van Brita en vullen van de tank is flexibiliteit, dus ben benieuwd naar de ervaringen.
Profitec Pro 700 | Eureka Mignon XL

BoudeN
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 apr 2018, 13:36

Re: Brita filterkan

Berichtdoor BoudeN » vr 18 mei 2018, 16:23

Inmiddels vier weken verder vraagt de kan om een nieuwe filter, resultaten van de tweede test zijn als volgt:

Ik schat zo'n 50 liter water te hebben gebruikt, en het gefilterde water heeft nu een hardheid van 2.0 dH. Nog steeds erg zacht maar wel degelijk een verslechtering ten opzichte van de eerst test met een nieuw filter.
ECM Synchronika | MAZZER MINI ELECTRONIC A (Superjolly schijven)


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Willem.H en 2 gasten

cron