Lelit Bianca v3

1
Na veel speurwerk ben ik (bijna) uit welk espressomachine ik zou willen kopen. Ik denk dat de Lelit Bianca v3 een goede keuze is voor wat je ervoor betaald.

Nu lees ik verschillende meningen over de kwaliteit van de machine. En vraag me af of de gebruikers van de lelit Bianva v3, hun ervaringen kunnen delen over de kwaliteit en defecten.

Re: Lelit Bianca v3

2
Ik kan hier als verkoper van tientallen Bianca's wel wat over zeggen als dat ook mag? Er zijn wel wat kleine kinderziektes zijn geweest zoals bijvoorbeeld een slechte serie thermokoppels en vroege producties die waren uitgevoerd met verkeerde/te kleine magneetkleppen.

Natuurlijk kan er nog altijd iets kapot gaan, maar dat kan met elke espressomachine gebeuren, de laatste anderhalf a twee jaar zien we Bianca zéér zelden terug binnen de garantietermijn.

Afhankelijk van hoe zuinig je op je machine bent komen er machines van 2-3 jaar oud voor een onderhoudsbeurt die er nog als nieuw uit zien. Een vaker gehoorde klacht over de Bianca is de iets dunnere behuizing, maar dat prijsverschil moet natuurlijk ergens vandaan komen. De vergelijking met de (bouwkwaliteit van) Synchronika wordt snel getrokken maar die is bijna €1000 duurder, heeft géén onder andere flow control, geen RVS frame en geen accessoirepakket. Tsja dat is bijna alsof je zegt dat de M3 beter is dan de gewone 3 serie...

3
Laat ik mijn steentje als gebruiker dan ook even bijdragen.
Qua looks staat ie boven de 'concurrenten' wat mij betreft (smaak), de juiste verhoudingen (vind mijn oog) en gebruiksgemak.
Wat ik echter handig en mooi vind, vind een ander niets of overbodig. Ik vind de duidelijk zichtbare PID met continue zichtbare boiler temperatuur (en een bewegend blokje als ie in rust stand staat) dat overgaat in een shot timer mooi en handig, gruwde van de onpraktische verstop methode (achter de water opvang bak) van Rocket. Maar anderen gruwden juist van een PID in zicht, wilde de klassieke uitstraling.
De bediening van de PID is een verademing na het onduidelijke geneuzel met de Rocket, makkelijk en helder waar je mee aan het rommelen bent, al moet je de eerste keer wel even de manual doorkijken, er zijn vele mogelijkheden!
De buitenmantel is van iets minder dikke RVS als zijn 1000,- euro duurdere broers en zussen, maar dat weet je, dat zie je niet. er zit een (zichtbare) kier in de behuizing (niet op een in het oog springende plek) die voor zover ik kan nagaan is om krimp en uitzetten van de beplating op te vangen tijdens rust en functioneren.
Je krijgt houten accessoires bij je machine, vast water aansluitingsspullen, drie portafilterhouders (enkel, dubbel en naked), IMS precisie bakjes, al met al de machine is erg compleet.
Oh ja, en flow controle, een extra die meer als 200,- kost bovenop je aanschaf van de concurrenten, en deze werkt echt, min/max hoek is om en nabij 210 graden, ipv 2x 360 graden voor die van Profitec.
Zijn er dingen op aan te merken? Ehh ja, geen interne klok die aan/uit kan switchen, ik ben geen fan van de 'wire rack' afdekkingen van lekbak en kopjes warmer.
Natuurlijk blijven er dingen te wensen, maar dat zou het apparaat in prijs ver doen stijgen.

Ik ben in ieder geval een tevreden gebruiker, en glimlach elke keer als ik met een licht vochtige micro vezel doek het apparaat even een paar schoonmaak vegen geef en hij mij weer mooi tegemoet blinkt :)

4
Bianca is gewoon en topper. Kan je echt niets van zeggen qua prijs kwaliteit want die is hoger dan vergelijkbare machines.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

6
Pti schreef: vr 24 feb 2023, 08:06 Ik kan hier als verkoper van tientallen Bianca's wel wat over zeggen als dat ook mag? Er zijn wel wat kleine kinderziektes zijn geweest zoals bijvoorbeeld een slechte serie thermokoppels en vroege producties die waren uitgevoerd met verkeerde/te kleine magneetkleppen.

Natuurlijk kan er nog altijd iets kapot gaan, maar dat kan met elke espressomachine gebeuren, de laatste anderhalf a twee jaar zien we Bianca zéér zelden terug binnen de garantietermijn.

Afhankelijk van hoe zuinig je op je machine bent komen er machines van 2-3 jaar oud voor een onderhoudsbeurt die er nog als nieuw uit zien. Een vaker gehoorde klacht over de Bianca is de iets dunnere behuizing, maar dat prijsverschil moet natuurlijk ergens vandaan komen. De vergelijking met de (bouwkwaliteit van) Synchronika wordt snel getrokken maar die is bijna €1000 duurder, heeft géén onder andere flow control, geen RVS frame en geen accessoirepakket. Tsja dat is bijna alsof je zegt dat de M3 beter is dan de gewone 3 serie...
De kinderziektes die je noemt, zijn die van de V1 en V2 modellen geweest? Of zitten er ook nog kinderziektes in de vroege V3 modellen voor zover je weet?

7
Van kinderziektes is geen sprake, maar net als met ieder ander apparaat kan er natuurlijk altijd nog een storing voorkomen. Op dat moment is het veel belangrijker hoe een verkoper of fabrikant dat voor je oplost ipv waar die storing door verzaakt wordt.

9
Pti schreef: ma 17 apr 2023, 17:04 Van kinderziektes is geen sprake, maar net als met ieder ander apparaat kan er natuurlijk altijd nog een storing voorkomen. Op dat moment is het veel belangrijker hoe een verkoper of fabrikant dat voor je oplost ipv waar die storing door verzaakt wordt.
Ja, dat is ook zo. Je triggerde me toen je uitlegde dat wat verkeerde / te kleine magneetkleppen waren gebruikt.Ik heb zelf een V3 waarbij de low flow toch resulteert in een vrij hoge druk van 6 bar. Op video's van Lelit zie ik dat dit maximaal 4 bar is. Is dat een probleem? Ik weet het niet. Is het iets wat jij al eens ervaren hebt?

10
Ik heb even een vraag kun je volgens jullie een slim stopcontact plaatsen voor een Lelit Bianca V3
ik heb een Tapo TP110. belastbaar tot 16 amp
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder