Verwarmingselement domobar

Thuisbrander
Berichten: 13
Lid geworden op: di 01 mar 2022, 10:33

Verwarmingselement domobar

Berichtdoor Thuisbrander » za 25 nov 2023, 00:28

Zijn er merkloze verwarmingselementen voor de domobar standaard te vinden? Bij mij brand er geregeld eentje door (elke 2 tot 4 jaar gok ik). Ik had er laatst eentje via Ali express voor slechts 7 euro, maar daarbij was de spoed van het schroefdraad niet passend. Een element an sich is niet zo bijzonder, dus ik vraag mij af of die er ook in goedkopere varianten zijn dan 40 euro die je via webshops betaalt. Als een echte soms maar een paar jaar mee gaat, kun je ook niet echt een miskoop hebben. Heeft iemand anders ze ook weleens zelf uit China gehaald?

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Verwarmingselement domobar

Berichtdoor Erik82 » za 25 nov 2023, 08:05

Misschien moet je je machine dan eens beter na gaan kijken aangezien het niet normaal is dat een verwarmingselement elke 2-4 jaar kapot gaat. Dan is er iets anders mis wat je op moet lossen en zoek je nu naar het verkeerde. Beter dat oplossen en een potentiële brand in huis voorkomen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verwarmingselement domobar

Berichtdoor HanR » za 25 nov 2023, 10:14

Kalkvorming, ontkalken en droog laten vallen.
Zomaar 3 manieren om je element om zeep te helpen.

Met veiligheid heeft het niets te maken, maar elementjes van Alibaba garanderen geen langere levensduur.

En inderdaad een reparateur/handelaar neemt zijn marge op zo'n element.
Die dekt daar kosten van en na aftrek van inkomstenbelasting kan hij/zij daar nog boodschappen van doen.

Daar staat tegenover dat je keurig een element van Colged, Recor, Helkra of een andere Europese fabrikant krijgt.
Bovendien zou je aan die te dure handelaar ook eens kunnen vragen hoe het komt dat je machine zo snel elementen oprookt.
Want ook die mogelijkheid zit in het prijsverschil.

Thuisbrander
Berichten: 13
Lid geworden op: di 01 mar 2022, 10:33

Re: Verwarmingselement domobar

Berichtdoor Thuisbrander » za 25 nov 2023, 10:20

Tot nu toe heb ik altijd elementen van de leveranciers gebruikt, maar dus zonder lang succes. Ik gebruik standaard een kalkfilter en ontkalk ca 1 keer per jaar-1.5 jaar voor datgene wat er nog door komt.

Droog laten vallen zou mogelijk kunnen. Ik heb af en toe problemen met dat de aanvoer lucht mee pakt (bv na wisselen kalkfilter). Dat is alleen recent niet gebeurt toen hij het weer begaf.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verwarmingselement domobar

Berichtdoor HanR » za 25 nov 2023, 11:36

Tot zover niets geks.
Stoom je ook?
In dat geval kan ik mij nog voorstellen dat als je niet direct daarna water bijvult, de top van het element langere tijd droog staat.
Weet je ook zeker dat de groep niet intern doorlekt? Dat kun je voelen doordat je bij machine in rust een nat douchescherm hebt, of dat je stoom ziet.
Een intern lek zorgt dat de ketel niet helemaal gevuld is.

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Verwarmingselement domobar

Berichtdoor Erik82 » za 25 nov 2023, 12:27

Kalkvorming, ontkalken en droog laten vallen.
Zomaar 3 manieren om je element om zeep te helpen.

Met veiligheid heeft het niets te maken, maar elementjes van Alibaba garanderen geen langere levensduur.
Dan nog steeds is het niet normaal dat je verwarmingselementen zo rap verslijt. Dat duidt toch echt op een ander probleem want die dingen horen ongeveer 3 keer zo lang mee te gaan. En de onderliggende oorzaak kan best een gevaar voor je veiligheid zijn als je het hebt over een combinatie van water en elektra. Vraag maar aan cremalover waar zijn machine een keer spontaan in de brand is gevlogen waarbij hij gelukkig zelf thuis was.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Thuisbrander
Berichten: 13
Lid geworden op: di 01 mar 2022, 10:33

Re: Verwarmingselement domobar

Berichtdoor Thuisbrander » za 25 nov 2023, 14:40

Tot zover niets geks.
Stoom je ook?
In dat geval kan ik mij nog voorstellen dat als je niet direct daarna water bijvult, de top van het element langere tijd droog staat.
Weet je ook zeker dat de groep niet intern doorlekt? Dat kun je voelen doordat je bij machine in rust een nat douchescherm hebt, of dat je stoom ziet.
Een intern lek zorgt dat de ketel niet helemaal gevuld is.
Nee ik stoom nooit. Lekkage nooit opgevallen, maar zal even goed checken.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron