Het apparaat laat ik zo'n uur opwarmen voordat ik een espresso maak. Even ontluchten met het stoompijpje hoort daar uiteraard bij. Na het zetten van een verse espresso, in een redelijk voorverwarmd kopje, is deze direct in een teug te drinken. Dat kan niet goed zijn. De smaak valt ook tegen. Met een thermometer het water gemeten dat uit de groep komt: dik 70 graden. Te laag volgens het boekje: volgens mij 85-87 graden. (Toch!? Ik ben nog lerende..)
Om te controleren of het boilerwater warm genoeg is, heb ik twee zaken gecontroleerd:
- heet water aftappen uit het stoompijpje, dit blijkt net boven de 90 graden te zitten, heel netjes lijkt me;
- thermostaat iets (zo'n 5 min op 'de klok') omhoog gedraaid en hij begint al snel stoom te produceren uit het stoompijpje. Dus boven 100graden. Thermostaat weer terug gedraaid in de oude stand.
De temperatuur van de boiler lijkt dus goed.
Nu is het zo dat de groep opwarmt door de convectie van het warm water uit de ketel. De enige reden die ik nu kan verzinnen is dat de convectie niet lekker verloopt en de groep daardoor niet goed opwarmt. Wellicht dat er nog wat luchtbelletjes in de verbindingen van de boiler met e61 groep zit.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb namelijk zo'n zin in een lekker bakje...