Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Geluidisolatie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » di 04 dec 2012, 00:02

Ik denk dat het er maar net aan ligt waar in het specifieke geval het probleem zit. Ik had een oude pomp, dus een nieuwe pomp scheelde veel in geluid (bij mij op het laatst vervangen). Daarbij heb ik geen echt dik aanrechtblad, maar een meubelplaat, waarop de machine staat. Die gaf de trilling behoorlijk door, en daar hebben de pootjes flink bij geholpen om dat te verminderen. Maar ook het verzwaren en dempen van de zijpanelen scheelde best wat.

Ik kan het alleen in samenhang en opeenvolging beoordelen, waarbij elke stap hielp, maar ik niet weet of b.v. het dempen zoveel effect had gehad als ik als eerste de pomp had vervangen.

In het vervolg zou ik denk ik beginnen met de vibratiepomp omdat die, zoals z'n naam al suggereert, de vibratie genereert. De rest is slechts demping. Wel waren de pootjes het goedkoopst en gemakkelijkst te realiseren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor bobbee » di 04 dec 2012, 23:41

Ik heb nog armacell in de schuur liggen. Zal eens kijken of dat nog wat uitmaakt onder de voetjes. In ieder geval bedankt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor Spironski » wo 05 dec 2012, 03:20

Ik weet niet hoe zwaar jouw machine precies is, maar dat spul wat ik er uiteindelijk onder heb gelegd heeft een behoorlijke dichtheid. En het moet tegelijkertijd ook soepel zijn omdat het anders de trilling teveel doorgeeft, ik weet niet wat dat Armacell precies voor spul is? Dat spul van mij lijkt nog het meest op evazote-mat, maar dan heel dicht.

Tegelijkertijd: probeer het gewoon, veel moeite is het niet en je weet maar nooit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

JohnG
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 21:55

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor JohnG » zo 25 feb 2018, 17:25

Interessant stukje dit. Ik irriteer mij mateloos aan de vibratiepomp in de BFC. Veel klankgeluid. Ik ga met zelfklevend foam de kast isoleren en de pomp op een rubber mat zetten.

Kan zijn dat het pompje aan vervangig toe is maar eerst een beetje isoleren. Mijn Saeco volautomaat maakt minder herrie...

Ik zal hier de voortgang posten.
Laatst gewijzigd door JohnG op zo 25 feb 2018, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
BFC Junior Plus

JohnG
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 21:55

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor JohnG » zo 25 feb 2018, 20:26

Ik heb even een appje gedownload. Daar kan je de hoeveelheid geluid meten. Dit zal vast niet heel nauwkerig zijn maar met na 4 metingen bleef er dezelfde waarde uitkomen. Conlusie, ik kan het verschil meten.

Morgen neem ik wat zelfklevend foam mee en zal wat testen doen.
Bijlagen
2A549BC4-88C8-47E8-B3C2-617195723061.jpeg
BFC Junior Plus

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor @3aan » ma 26 feb 2018, 02:33

Eigenlijk moet je kijken of de pomp nergens tegenaan komt het mooiste is losjes met foamrubbers isoleren van de bodemplaat en wat antidreunplaatjes in de behuizing plakken, verkrijgbaar bij een auto onderdelenzaak, antidreun kan je rondjes van knippen in een paar maten en die op de wanden plakken, meestal volstaat enkele logische plekken al, voorzichtig net je vingers er tegenaan schieten, dan hoor je eigenlijk al waar het beste te plakken.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

JohnG
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 21:55

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor JohnG » ma 26 feb 2018, 18:43

Eigenlijk moet je kijken of de pomp nergens tegenaan komt het mooiste is losjes met foamrubbers isoleren van de bodemplaat en wat antidreunplaatjes in de behuizing plakken, verkrijgbaar bij een auto onderdelenzaak, antidreun kan je rondjes van knippen in een paar maten en die op de wanden plakken, meestal volstaat enkele logische plekken al, voorzichtig net je vingers er tegenaan schieten, dan hoor je eigenlijk al waar het beste te plakken.
Inderdaad. Ik ga vanavond aan de slag ermee. Ik de rubbers van de pomp ook vervangen. Die heb ik nog nieuw liggen. Bedankt voor de tips!
BFC Junior Plus

JohnG
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 21:55

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor JohnG » ma 26 feb 2018, 21:26

Zojuist de achterkant en zijkanten voorzien van 5mm foam isolatie. Dit heeft iets geholpen maar geen wonderen. Het soort geluid is wel prettiger geworden maar nog altijd best wat geluid. De rubbers van de pomp zijn nog vrij zacht dus deze heb ik niet vervangen. Als volgende punt wil ik de pomp gaan vervangen. Ik heb geen idee hoe oud deze is en wat deze meegemaakt heeft.

Mijn ervaring is dat een versleten pomp ook best herrie maakt.

Toch van 73db naar 69 db.

Dit is overigens wel zonder tegendruk. Wanneer de pomp op drukt komt is het geluid een stuk minder luid.
Bijlagen
AF4EED7F-C048-4DFF-A626-EBBDE8C64E7A.jpeg
BFC Junior Plus

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor goosman » ma 26 feb 2018, 21:39

Zit er een Ulka EX5 pomp in je BFC? Als je dan toch gaat vervangen, pak dan een EX4. Is aanmerkelijk stiller
Quickmill 2820 / Carimali M1

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Geluidsreductie, een stillere vibratiepomp?

Berichtdoor bobbee » ma 26 feb 2018, 21:48

Volgens mij is de druk opbouw van een ex4 op een E61 veel te langzaam. Ik weet het niet zeker maar volgens mij was er zoiets mee.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten

cron