Wat te kopen na een ECM Cellini

1
Hey allemaal,

Wellicht herinneren jullie nog mijn topic van een tijd terug waar uiteindelijk de aanschaf van een ECM Cellini uit is gekomen om een te kijken of ik thuis espresso maken leuk en lekker vindt. De uitslag is inmiddels bekend en ik vindt het heel erg leuk en dus is het experiment geslaagd.

Nu is het zo dat er ergens de komende maanden wat aanpassingen in mijn keuken gedaan moeten worden vanwege het installeren van een vaatwasser, aangezien er dan toch loodgegoten (hmm, loodgieter is vast geen werkwoord) moet worden ga ik ook gelijk een vastwater aansluiting en afvoer voor een espresso machine laten maken. Die gedachte gang volgende zal het dus mogelijk worden een espresso machine aan te sluiten met een vastwater aansluiting, en als ik toch aan het kopen ben wil ik ook een echte upgrade doen (indien dat realistisch haalbaar is).

Ik zou op dit moment graag wat hulp van jullie willen met het opstellen van een shortlist, deels omdat ik het gewoon leuk vindt en deels omdat er uiteindelijk toch een keus gemaakt moet worden. Geen haast dus maar voorpret is ook pret.

Wat vindt ik belangrijk:
-Vastwater aansluiting (mag omschakelbaar zijn tussen vastwater eb reservoir)
-Gelijktijdig stomen en espresso tappen (dus moet HX of DB zijn)
-Moet wel een beetje normaal in mijn keuken passen dus twee groep horeca machines zijn geen optie
-Volumetrische dosering lijkt mij erg handig dus dat zou een plus zijn
-Ik wil hierna voorlopig niet meer upgraden
-Moet geen fortuin kosten in onderhoud (maar mag in aanschaf wel wat kosten)

Wat ik zelf al gevonden heb als optie:
-Rocket R58 (helaas geen volumetrische dosering)
-Nuova simonelli musica (Niet echt mijn smaak v.w.b. uiterlijk)
-La Spaziale S1, Vivaldi II (afwijkende pf maat, dus geen vst filters etc dat is een grote min voor mij)
-La Marzocco gs/3 AV

Meer dan die vier kan ik eigenlijk niet vinden, dus ik ben benieuwd of jullie nog uitbreidingen of opmerkingen hebben over de lijst.

Mochten jullie behoefte hebben aan een budget, hou dan maar een plafond aan van 4500 euro, of ik echt zo veel uit ga geven zal sterk af hangen van de mate waarin ik iets naar mijn zin ga vinden.

Greoten,
Patrick

Re: Wat te kopen na een ECM Cellini

2
Vibiemme Domobar Super Elektronica (volumetrische dosering) of PID (hendeltje maar wel dubbele boiler)? Er zijn meer Rockets met vastwateraansluiting, de evolutiones geloof ik. En sowieso zijn er meer machines dan dit die aan je wensen voldoen lijkt me. La Cimbali's, La Nuova Era Alexa, denk ook wel eengroeps Astoria's?

Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken met een upgrade? Die Cellini is niet zo slecht hoor ;)

6
Wat smaak betreft wat mij betreft zonder twijfel een Bezzera Strega.

De Musica is geen upgrade en de genoemde E61 machines afgezien van de PID en de vast water aansluiting dan ook niet echt als je het mij vraagt...

Speedster en GS3 zijn geen koopjes...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Ik heb zo'n 3 jaar geleden toch echt Kees zelf horen zeggen dat de Speedster € 4950 kostte. Daarom dat die wellicht binnen het budget zou vallen. Dat zou (samen met de GS3) een echte upgrade zijn. De rest zou vastwateraansluiting hebben en rotatiepomp, maar dat is het dan ook.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
SteefM schreef:Vibiemme Domobar Super Elektronica (volumetrische dosering) of PID (hendeltje maar wel dubbele boiler)? Er zijn meer Rockets met vastwateraansluiting, de evolutiones geloof ik. En sowieso zijn er meer machines dan dit die aan je wensen voldoen lijkt me. La Cimbali's, La Nuova Era Alexa, denk ook wel eengroeps Astoria's?

Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken met een upgrade? Die Cellini is niet zo slecht hoor ;)
Zo, dat zijn een boel dingen in 1 post. Ik heb ze dus even rustig allemaal opgezocht.
Vibiemme Domobar Super Elektronica - Is vast een goed ding maar de styling spreekt mij niet aan

Andere rockets - Die zijn ook een serieuze optie maar geen upgrade, als ik zou besluiten dat het alleen vastwater hoeft te worden en verder niet wordt het vrijwel zeker een evoluzione.

La Cimbali- Ik neem aan dat je dan op de m21 doelt?

La Nuova Era Alexa- Lijkt mij niet een upgrade

Astoria - Compact ckxe? Leuk ding, die had ik nog nooit gezien. Worden die wel in NL verkocht?

Hopelijk denk je niet dat ik met bovenstaande jouw suggesties af wil zagen maar ik heb het eliminatie proces in mijn hooft gewoon hier in de post getyped.

En wat wil ik bereiken? In ieder geval dat ik geen tankje meer hoef bij te vullen. Als ik dan verder ga kijken wil ik leren om de subtiele smaken die vaak vermeld worden te reproduceren en hierbij mag het apparaat niet in de weg staan. Verder wil ik hierna voorlopig niet meer upgraden, dus ik wil ook bereiken dat er een apparaat staat dat jaren mee kan (ook v.w.b. mijn eigen groei binnen de hobby).
Barista74 schreef:Al aan een expobar brewtus iv rotary gedacht?

http://www.vanpommeren.nl/espressomachi ... epomp.html
Ja, wel aan gedacht, maar ik zie het voordeel niet t.o.v. de Rocket en ik vindt de Rocket mooier afgewerkt.
Spironski schreef:Ik heb zo'n 3 jaar geleden toch echt Kees zelf horen zeggen dat de Speedster € 4950 kostte. Daarom dat die wellicht binnen het budget zou vallen. Dat zou (samen met de GS3) een echte upgrade zijn. De rest zou vastwateraansluiting hebben en rotatiepomp, maar dat is het dan ook.
Hij staat op de website voor 5800 en dat vindt ik wel echt te ver gaan, het is zeer zeker een kunstwerk maar zoveel wil ik er niet aan uit geven.
De indruk die ik zelf begin te krijgen is eigenlijk ook wat je hier aangeeft, dat het pas een serieuze upgrade wordt als de stap gemaakt wordt richting gs/3 en hoger. Dat maakt de opties dan dus eigenlijk niet upgraden maar gewoon een Rocket Evoluzione kopen voor vastwater en een Rotary pump of het spaarvarken nog wat verder leegschudden en een gs/3 kopen.
Mijn enige voorbehoud m.b.t. de gs/3 is dat ik mij af vraag hoe de onderhouds kosten zijn van zo een ding, is dat net als met een auto? Dat hoe duurder de auto, hoe duurder het onderhoud? Of blijft het nog een beetje binnen de perken?

9
activ schreef: Hopelijk denk je niet dat ik met bovenstaande jouw suggesties af wil zagen maar ik heb het eliminatie proces in mijn hooft gewoon hier in de post getyped.
Nee hoor, ik wilde juist bereiken dat je wist dat er in deze prijsklasse véél meer is dat in principe aan het lijstje eisen dat je postte voldoet. Uiteraard moet je helemaal zelf uitmaken wat je een serieuze optie vindt en niet.
En wat wil ik bereiken? In ieder geval dat ik geen tankje meer hoef bij te vullen. Als ik dan verder ga kijken wil ik leren om de subtiele smaken die vaak vermeld worden te reproduceren en hierbij mag het apparaat niet in de weg staan. Verder wil ik hierna voorlopig niet meer upgraden, dus ik wil ook bereiken dat er een apparaat staat dat jaren mee kan (ook v.w.b. mijn eigen groei binnen de hobby).
In dat geval zou ik twee dingen overwegen:
- Bezzera Strega, om met drukprofiel smaak te kunnen aanpassen
- Dubbele boiler met PID om met temperatuuraanpassingen smaak te kunnen aanpassen
(- Evt. een Synesso, waarmee je volgens mij en combinatie van bovenstaande dingen hebt maar dit zal wel ver buiten je budget liggen)

De rest lijkt me sowieso niet écht een upgrade (qua smaakresultaat dan - misschien zitten er betere onderdelen in oid).

10
Volgens deze link: http://www.keesvanderwesten.com/speedster_purchase.html
kost de Speedstar inmiddels € 5800,--

De Strega kan ik van harte aanbevelen. Casabarista verkoopt een "getunede" versie waarmee het mogelijk is (bij een vaste wateraansluiting) te schakelen tussen de pomp en waterleidingdruk.

De strega is een goed geprijsde machine, waarmee je met jouw budget veel geld overhoudt voor een top maler.
Bezzera Strega, Ceado E37S & een Nivona voor het gemak