Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor SteefM » di 13 mei 2014, 16:34

Ik ben op advies van Peter van Kafko minder vaak gaan (chemisch) backflushen. De nokken van mijn E61-groep waren sterk versleten, en ook de as niet meer helemaal goed. Peter zei dat de waarschijnlijke oorzaak hiervan te veel backflushen was.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Spironski » di 13 mei 2014, 16:57

Bij mij was dat ook een beetje aan de hand, en met name door het gebruik van Joe Glo. Cafiza lijkt een iets veiliger keuze.

Ik haal dat douche-scherm misschien twee keer per jaar los, en er is eigenlijk nooit iets aan de hand. Ik backflush echter elke keer na het koffie-zetten, en 1 keer per 3-4 weken chemisch, met dus Cafiza.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Wedj » wo 14 mei 2014, 22:52

ok ik denk dat ik ook te ijverig ben.
Elke week chemisch backflushen en douchermpje in de cafiza ( en bakje van de portafilter)
Ga dit maar eens verschuiven naar maandelijks en wekelijks zonder de cafiza doen.

wim
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Spironski » wo 14 mei 2014, 23:07

Wekelijks een niet-chemische backflush is veel te weinig. Ik doe dat dus twee keer per dag, direct na het zetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor pichichi » ma 19 mei 2014, 10:00

Wat ik nog helemaal was vergeten mee te geven (aan hen die dat net als ik nog niet in hun standaard-handelingenrepertoire hadden), twee kleine goede tips die Peter me nog kado gaf:

1. Wekelijks een glas thee aftappen (deed ik nooit, ik gebruik machine niet voor heet water aftappen). zodoende spoelt het water in je boiler even door voor de nodige verversing.

2. Machine NIET de hele dag aan laten staan, gewoon UITzetten na elk kopje.
(Ik ben door wat horeca semi-barista baantjes in het verleden slecht opgevoed: "laat de machine maar aan staan ... liefst 24/7 ... dat scheelt opwarmen ... is beter voor de machine etc etc bla bla).
Het scheelt energie en de pressostaat tikt zichzelf niet tureluurs. Tussendoor opwarmen duurt dan niet half uur als je dat bij eerste kop van de dag al hebt gedaan.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor bobbee » ma 19 mei 2014, 12:37

Wat ik doe, als ik voor de laatste keer koffie maak overdag of in de avond en de machine dus op druk is de boiler via de heetwater tap legen en weer laten vullen met vers water. Dan de machine uit. Zodoende is je boiler voorzien van vers water voor de volgende dag en kost het geen extra energie om het weer op te warmen want de volgende keer gaat hij toch weer aan.
Peter waarschuwt ervoor omdat het water door iedere keer opnieuw opwarmen zuur wordt. Bijvoorbeeld een bfc junior plus met staande boiler en lasnaad onder kan daardoor aangetast worden en gaan lekken is de theorie erachter.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor fransg » ma 19 mei 2014, 12:39

Wat ik doe, als ik voor de laatste keer koffie maak overdag of in de avond en de machine dus op druk is de boiler via de heetwater tap legen en weer laten vullen met vers water. Dan de machine uit.
Met de Londinium doe ik ook zoiets, maar dan zo:

1) machine uit
2) zetgroep even open/spoelen
3) heet water open tot ik hoor dat hij begint te haperen (element laat ik liever niet droog staan als hij heet is)

Volgende dag begint hij dan met de boiler bij te vullen met fris water.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

sont
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 13 jul 2014, 17:22

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor sont » zo 27 jul 2014, 16:52

Volgens de verkoper nog laatst een onderhoudsbeurt gehad. :mrgreen:

Verwijderen schroef voor douchescherm met slagschroevendraaier en vervangen door binnen zeskant
Gaatjes met boortje 2 schoon gehoond.

Voor:
Afbeelding
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Afbeelding

Dat ik de eerste week niet ziek ben geworden!! :o

Gebruikersavatar
Lisanne
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Lisanne » zo 16 nov 2014, 23:57

Liep deze week een Simon Levelt winkel binnen voor wat onderhouds spulletjes voor mijn machine. Op de vraag of ik zou moeten blindfilteren gaf men aan dat als ik de douchezeef regelmatig uit mijn machine zou halen en schoon zou maken dit voldoende zou zijn en dat blindfilteren de pomp onnodig zou belasten. Klopt dit? Mijn machine heeft wel een driewegklep naar de lekbak en zou volgens de handleiding te blindfilteren zijn. Wat is wijsheid?
Nieuw in de wereld van koffie, "elke dag betere koffie" . Op mijn aanrecht een Espresso Builders Massimilian icm een Eureka Mignon advanced en een Espresso Gear Barista tamper.

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor CarpSafari » ma 17 nov 2014, 00:42

Liep deze week een Simon Levelt winkel binnen voor wat onderhouds spulletjes voor mijn machine. Op de vraag of ik zou moeten blindfilteren gaf men aan dat als ik de douchezeef regelmatig uit mijn machine zou halen en schoon zou maken dit voldoende zou zijn en dat blindfilteren de pomp onnodig zou belasten. Klopt dit? Mijn machine heeft wel een driewegklep naar de lekbak en zou volgens de handleiding te blindfilteren zijn. Wat is wijsheid?
Nou Lisanne, deze opmerking bevestigd wat wij hier van Simon Levelt vinden... oude bonen en weinig kennis van zaken. 8-)

Jouw machine heeft een driewegklep, dus 'moet' je blindfilteren, is eigenlijk niet eens een kwestie van willen!
Sterker nog, heel regelmatig blindfilteren houd je groep tenminste schoon, je kunt het bijna niet te vaak doen.
Ik doe het dagelijks voor en na gebruik. Dat ontslaat je natuurlijk niet van het 'regelmatig' schoonmaken van je douchezeef, maar belangrijker de achterplaat, want daar blijft het meeste koffieteer hangen.
Dus niet of/of maar en/en. ;)


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten