Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor MichigAlex » za 08 jul 2017, 23:15

Hallo Allemaal,

Hieronder een verhaaltje van mijn eerste kennismaking met de Mozzafiato, Enjoy :D

Vanochtend een bezoek gebracht aan Peter en Corina van der Weerd, oftewel Kafko.
Het was een mooi ritje vanuit Roosendaal, maar afstand is maar relatief ;) .
Door de vele goede verhalen die ik over Peter gelezen heb, zei m’n gevoel dat ik de machine daar het beste kon halen.
Peter was eerste instantie wat huiverig om een machine te bestellen uit de nieuwe lijn, maar ik kon hem gelukkig overhalen.
Eenmaal aangekomen in het mooie Hoogersmilde werd ik warm ontvangen door Peter en Corina. In de kleine showroom stonden zowel de nieuwe Giotto’s als de Mozzafiato’s te shinen. Peter had er toch voor gekozen om er meer te laten komen, omdat hij ze ook erg mooi vindt.

Met een bakje koffie naar het werkplaatsje gelopen en daar stond een grote doos op mij te wachten om samen met Peter uit te pakken. Eenmaal op de werkbank heeft Peter alles nagelopen en hij vond zo 123 geen gekke dingen. Peter heeft alleen de druksensor van de hendel gesmeerd, want deze ging wat stroefjes. De kranen draaide soepeltjes en hoefden maar zacht dicht gedraaid te worden om dicht te zijn. Waar ik alleen niet op moet letten is dat de ‘R’ rechtop staat, want dan moet de kraan te hard aangedraaid worden en dat is niet de bedoeling. Misschien dat ik de R nog iets kan draaien dat hij rechter staat. Wat Peter opviel, was de slang die aan de uitgang van de pomp zit. Bij vorige modellen was dit een plastic slang. Nu is dit een slang met rvs-mantel geworden. Als Peter de portafilter erin draait, blijft deze op 45 graden steken. Peter had afgelopen week al een belletje gekregen dat dit bij iemand ook al was. Er zat een ring van 8,5 mm in en Peter heeft deze vervangen door een ring van 8 mm. Nu draait de portafilter met een lichte kracht mooi naar de 90 graden.

Dan is het moment aangebroken van vullen en aansluiten van de machine en zo waar komt er leven in :D. Wat Peter opviel, is het zachte geluid van de vibratiepomp. Dit was bij de oude versies wel een stuk harder. Corina viel het ook op toen ze een lekker bakje kwam brengen. De door Rocket ingestelde zetdruk stond al mooi op 9 bar en de boilertemperatuur op 121 graden. Peter liet nog op een stroommeter aan de muur zien dat tijdens het opwarmen de maximale stoom getrokken wordt (5A?). Toen de machine opgewarmd was, zag je op dezelfde meter telkens een variërende lichte puls (1-3A?). Zo liet hij me zien dat de PID gelijkmatig bijstuurt. Peter heeft nog geen kapotte PID’s gehad bij de Giotto’s en Cellini’s en is er goed over te spreken. Eenmaal alles getest hebben we de machine af laten koelen en terug in de doos gedaan. Als accessoires heb ik nog 2 Oscar bilt zakjes, een Naked portafilter, een afklopbak en een tamp station meegenomen. Buiten nog wat gebuurt met Peter en vervolgens rustig naar huis gereden.

Ik heb totaal geen spijt dat ik bijna 500 km heb gereden om m’n machine op te halen. Het was gewoon erg gezellig en interessant om de machine met Peter na te lopen. Ik zou het zo weer doen!!

Eenmaal thuis aangekomen alles nog een keer uitgepakt en een mooi plekje gegeven in de nieuwe koffiehoek. Ik heb de Mozzafiato aangesloten op een Wemo switch om lekker lui in bed het apparaat al aan te kunnen zetten ;) . De onthardingszak in het reservoir gelegd en deze vervolgens gevuld met een water uit een Brita-kan. Terwijl de machine stond op te warmen nog snel de maalschijven schoongemaakt van de LSM96. Eenmaal warm een zakje Espresso Guatavita van Fascino (branddatum 3-7-17) geopend en 16 gram gemalen in filterbakje. De espresso liep veel te snel door. Een tweede poging met 17 gram en 2 maalstandjes fijner was het volgens mij goed: 28 sec 34gr espresso (toch handig zo’n weegschaal en autotimer in 1 :D ). Mooie crema met tijgerstrepen en de smaak was erg goed. Voor het eerst dat ik noten/chocolade terug proefde in een espresso. Vanavond ook maar eens twee cappuccino’s proberen te maken. Espresso’s gingen weer prima maar het melk opschuimen is nog even wennen. Wat een power!! Stretchen ging iets te snel waardoor ik in een mum van tijd een kan vol met schuim had :D. De eerste keer opschenken kreeg ik hem niet eens gemengd met de espresso, het kwakte er bovenop. Bij de tweede ging het best aardig. De smaak was gelukkig wel goed!

Al met al een zeer leuke dag en ik ga volgens mij veel plezier aan de machine beleven. Van een inbouwapparaat van AEG naar de Mozzafiato is een wereld van verschil. En vanaf nu kan het alleen maar beter worden. Om een lang verhaal af te sluiten nog wat afbeeldingen van vandaag.

Groeten Alex

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MichigAlex op za 08 jul 2017, 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor bobbee » za 08 jul 2017, 23:31

Leuk! Bedankt voor de update en deze bijdrage aan het forum. Hier zullen toekomstige kopers zeker wat aan hebben. Het ziet er allemaal weer spik en span uit, zoals je mag verwachten van Rocket. Top!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor fransg » za 08 jul 2017, 23:36

Mooi verslag, dankje dat je die moeite hebt genomen, met foto's en al.

En leuk dat jij de doorslag hebt gegeven voor Peter om dit type ook op voorraad te nemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bjansen
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 09:08

Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor bjansen » zo 12 nov 2017, 23:19

Hoi MichigAlex,

Hoe bevalt de Rocket dusver? Ik speel met dr gedachte mijn huidige Cellini van 10j te vervangen voor een nieuw model met wateraansluiting. De nieuwe machines zien er goed uit maar ben benieuwd naar de eventuele problemen (als die er überhaupt zijn).

Andere optie is mijn huidige machine om laten bouwen door Peter. Maar de PID en het nieuwe uiterlijk spreken me ook wel aan.

Keuzes...

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor MichigAlex » ma 13 nov 2017, 07:26

Hallo bjansen,

De Rocket bevalt me nog super, nog geen problemen mee gehad en elke dag weer lekkere bakjes! Qua stoomkracht ook genoeg met de Temp op 119grd (0,85bar).

Qua looks blijft het een mooie machine, lekker compact en toch stoer met die kranen en de zij panelen uit 1 stuk.

Succes met het maken van je keuze!!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor HanR » ma 13 nov 2017, 07:41

Hallo bjansen,

De Rocket bevalt me nog super, nog geen problemen mee gehad en elke dag weer lekkere bakjes! Qua stoomkracht ook genoeg met de Temp op 119grd (0,85bar).

Qua looks blijft het een mooie machine, lekker compact en toch stoer met die kranen en de zij panelen uit 1 stuk.

Succes met het maken van je keuze!!
Nette machine van binnen.
Heeft Peter je anti-vacuümventiel nog vervangen door eentje met slangetje, zodat deze in de lekbak loost en niet in je machine?
Anders zelf beslist zelf even doen.

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor MichigAlex » ma 13 nov 2017, 08:21

Hallo Han, ik dacht dat deze al aangesloten zat aan de de lekbak, maar weet niet 100% zeker. Komt net boven lekbak uit (ronde ding boven lekbak)


Onderstaand nog een video:
https://youtu.be/fq49vWM1-N0" onclick="window.open(this.href);return false;
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor HanR » ma 13 nov 2017, 10:20

Hallo Han, ik dacht dat deze al aangesloten zat aan de de lekbak, maar weet niet 100% zeker. Komt net boven lekbak uit (ronde ding boven lekbak)


Onderstaand nog een video:
https://youtu.be/fq49vWM1-N0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik je fotoreportage staat een mooie foto van de binnenkant.
Bovenop de ketel zit het Veiligheidsventiel met daaraan heel netjes een slangetje naar de lekbak. Links van het veiligheidsventiel zit nog een zilverkleurig ding op je ketel.
Dat is je anti-vacuumventiel.
Als dat ding er niet meer zit en vervangen is door een ding met een slangetje eraan, dan heeft Peter het al aangepast.
Als het zilverkleurige ventiel er nog zit zou ik het zelf nog even doen.

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor MichigAlex » ma 13 nov 2017, 12:39

Daar heeft Peter niets aan gedaan, ik zal hem nog wel eens contacten..

Bedankt voor de input!!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: RE: Re: Ophalen Mozzafiato MichigAlex

Berichtdoor Pti » ma 13 nov 2017, 13:47

Hallo Han, ik dacht dat deze al aangesloten zat aan de de lekbak, maar weet niet 100% zeker. Komt net boven lekbak uit (ronde ding boven lekbak)


Onderstaand nog een video:
https://youtu.be/fq49vWM1-N0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik je fotoreportage staat een mooie foto van de binnenkant.
Bovenop de ketel zit het Veiligheidsventiel met daaraan heel netjes een slangetje naar de lekbak. Links van het veiligheidsventiel zit nog een zilverkleurig ding op je ketel.
Dat is je anti-vacuumventiel.
Als dat ding er niet meer zit en vervangen is door een ding met een slangetje eraan, dan heeft Peter het al aangepast.
Als het zilverkleurige ventiel er nog zit zou ik het zelf nog even doen.
Eigenlijk gek, dat zo'n fabrikant wel het OPV, dat zeer zelden open zou moeten gaan, uitvoert met een slangetje maar de vacuümbreker dat bij elk gebruik sputtert laat voor wat het is?!


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten

cron