PID de moeite waard?

Bohne
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 21:39

PID de moeite waard?

Berichtdoor Bohne » zo 17 sep 2017, 21:51

hoi koffiepraters,
Ik wil voor een nieuw apparaat gaan waarmee je goede cappuccino's kunt zetten, met warmtewisselaar of dubbele boiler dus, maar vraag me af of een PID nou echt iets toevoegt. Het kunnen fine tunen van de watertemperatuur spreekt mij wel aan maar ik vraag me af: voegt het echt iets toe als je een goede warmtewisselaar of dubbele boiler hebt???
Ik denk aan: Bezzera BZ07 PID of, zonder PID: ECM Mechanika (eigenlijk te duur) of Lelit PL 62 of Vibiemme Junior 2B.

Verheug me op jullie tips! Vast bedankt!

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor beekschooten » ma 18 sep 2017, 08:04

Als het gaat om de nauwkeurigheid van je temperatuur regeling vraag ik me af of je met een goede pressostaat niet net zo goed geholpen bent. Die heeft alleen niet de 'gadget-emotie'die een PID wel heeft. Maar de reden waarom ik zelf niet happig ben op een PID is de vraag wat je kunt als kapot gaat. (En dat doen ze) De meeste onderdelen van een E61 machine zijn zo generiek dat je ze op iedere straathoek kunt kopen. Van een PID vraag ik me dat af.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Bohne
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 21:39

Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor Bohne » ma 18 sep 2017, 08:13

Dank voor je reactie! Misschien heeft iemand ervaring met het vervangen van een PID?

Gebruikersavatar
Sjoshke
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:27

Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor Sjoshke » ma 09 okt 2017, 10:51

Ik hoor her en der, en zie bij de mijne, dat het display steeds meer mankementen gaat vertonen. Er vallen steeds met digits uit. Heeft geen invloed op de werking, maar instellen is knap lastig. Heb em er al eens uit geschroefd om te controleren. Maar de aansturing van het display/leds komt rechtstreeks van uit processortje, waarschijnlijk raken de i/o poortjes defect. Hetgeen resulteert dat de PID compleet vervangen moet worden. Wat opzicht een makkelijk klusje is. Maar dan de vraag, bij mij dan, hoe de PID ingesteld stond. Dit heb ik nooit gecheckt, lukt nu ook niet meer.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor bobbee » ma 09 okt 2017, 11:00

Bedoel welke temperatuur er was ingesteld?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor klootwyk » ma 09 okt 2017, 15:55

Herken bovengenoemde wel.
Heb al eens een PID vervangen, omdat het schermpje steeds verder uitviel. Deze die ik nu heb is ook al weer een tijdje gaar, door de tijd heen vallen er steeds meer streepjes weg.
Ik heb 'm eenvoudig zelf vervangen, jammer alleen dat ze zo duur zijn.

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor beekschooten » ma 09 okt 2017, 17:07

Los van de prijs blijft ook de vraag hoe lang je een kant en klaar vervangende PID kunt krijgen. De PID's zijn er inmiddels in heel veel varianten. De tijd zal moeten bewijzen of je die over 10 jaar nog steeds allemaal probleemloos kunt krijgen.

Nog een heel ander argument: Op een HX machine kun je wel een PID hebben, maar als je niet netjes met een cool flush om gaat maakt je temperatuur sprongen (want oververhitte kop) waarbij de nauwkeurigheid van de PID er helemaal niet meer toe doet. Dus single of dual boiler heeft een PID nog enigszins indicatie van de watertemperatuur die naar kop gaat, maar voor HX machines is mi. een goede pressostaat en goede coolflush discipline veel belangrijker.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
Sjoshke
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:27

Re: RE: Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor Sjoshke » ma 16 okt 2017, 10:36

Bedoel welke temperatuur er was ingesteld?
De PID instellingen. Je kunt de P, I en de D waarden aanpassen. Dit kan wel eens variëren per merk machine.


Verstuurd vanaf mijn HTC One A9 met Tapatalk

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor HanR » ma 16 okt 2017, 14:40

@beekschoten
De meeste zijn gewoon éénkanaals. Zo lang het past is het geen probleem.
De ovale Gicar dingen zijn veelal uitwisselbaar.
Exemplaren voor dubbelboilermachines zijn lastiger omdat daar soms een volgorderegeling voor de boilers zit ingebouwd.

@Sjoshke
Meest ideaal is een machine zonder pid kopen en zelf een pid in, op of aan bouwen. Je kunt dan alles zelf instellen, p, i, d, offset, type sensor etc.

Gebruikersavatar
Sjoshke
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:27

Re: RE: Re: PID de moeite waard?

Berichtdoor Sjoshke » ma 16 okt 2017, 15:00

In de fabrieks geplaatste PID is dit ook in te stellen. Als het goed is heeft de fabrikant dit gedaan. Als je een nieuwe koop, staat deze waarschijnlijk anders.
Het is wel een getrut met toets combinaties en zo.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron