Nieuw in koffie

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor bobbee » vr 20 okt 2017, 15:35

Gaaf, gewoon gaaf dat het forum zo goed werkt!

Bedankt voor deze reacties.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » vr 20 okt 2017, 20:42

Zo de molen is al gebruikt voor een Mokkapotje, smaakte erg goed! Ook filterkoffie gemaakt met een dripper.

Klopt het dat de koffie met een dripper iets lichter blijft? of heb ik dan te weinig koffie gebruikt? Zeg maar als een lang getrokken normale thee. Hij smaakte wel goed verder eigenlijk.. :lol:

Al met al gaat malen goed, koffie zetten goed met Mokka en Filter. Nu fijn afstellen met de bonen die dinsdag komen.. Kan niet wachten!
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Erik82 » vr 20 okt 2017, 20:53

Goede filterkoffie hoor je inderdaad doorheen te kunnen kijken. Die dikke zwarte drap is niet goed. Zo te horen ben je goed bezig.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » di 24 okt 2017, 14:23

zo heb een Semi-automaat, en zat wel vloeken in de kerk zijn: Een philips Saeco piston.. een kennis had nog een ongebruikte die ik voor zowat niks kon ophalen.

Nu genieten van het proefpakket wat zojuist is binnengekomen en sparen voor een mooie / goede machine :D , waarschijnlijk iets van een ROCKET ESPRESSO GIOTTO TYPE V
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Bert 619 » di 24 okt 2017, 17:09

zo heb een Semi-automaat, en zat wel vloeken in de kerk zijn
Hoeft niet perse in de kerk te zijn als die nu bij jou in de keuken staat sta je daar te vloeken, het is nogal afhankelijk waar de machine
zich bevindt.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Erik82 » di 24 okt 2017, 19:41

Daar kun je denk ik nog wel betere koffie uit krijgen dan een mokapot. Als het een pressurized portafilter is zul je wel wat grover moeten malen anders verstopt de boel. Aan de maler zal het in dit geval niet liggen ;) .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » di 24 okt 2017, 22:27

Koffie smaakt goed hoor, en toch een crema laag op de koffie :). Voor de rest werkt de machine prima, opschuimen van melk werkt alleen als je een klein laagje melk gebruikt Stoom druk is snel weg.

Moet wel zeggen dat het koffie is die ik vandaag heb binnengekregen, had de Guatavita #1 - vrouwtje zei gelijk smaakt naar chocolade :D
Ben tot nu toe zeer tevreden met de weg die ik ben ingeslagen - op weg naar het perfecte kopje espresso :mrgreen:
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » ma 27 nov 2017, 22:44

Nog even een update vanuit mijn keuken:

Voor een leuk prijsje een ECM Giotto (met halve maantje) overgenomen. Wilde eigenlijk sparen voor een nieuwe machine, maar kon niet langer wachten :roll: .. de machine is altijd onderhouden door Kafko, en de vorige eigenaar leek er heel netjes op. Machine ziet er nog perfect uit, nu hopen dat het een goede aankoop is.

Eerste espresso was stukken beter dan uit de Phillips! Al was de doorloop te snel dus nog een hoop te leren, nu lekker experimenteren!

Volgende aanschaf word een tamper, gebruik nu even wat aan de maler vast zit. Moet ik nog ergens op letten bij het kopen van een tamper buiten de maat?
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor fransg » di 28 nov 2017, 08:44

Moet ik nog ergens op letten bij het kopen van een tamper buiten de maat?
De maat is het belangrijkste, ook dat-ie plat is van onderen, verder kopen wat je leuk vindt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Erik82 » di 28 nov 2017, 09:10

Goede keuze om voor een Giotto te gaan. Wellicht is heteen oudje maar met goed onderhoud gaan ze heel lang mee en ze zijn ontzettend stabiel qua temperatuur. Het echte werk kan nu beginnen.

Een tamper die wat zwaarder is vind ik persoonlijk altijd wel fijn. Vooral de Reg Barber tampers zijn me altijd goed bevallen (C-ripple base). De Cafelat tampers zijn ook erg goed als je het iets betaalbaarder zoekt. Let er wel op dat je een 58mm variant koopt.

Zie hier een mooie tamper van Cafelat http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 743#p86658 voor weinig.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron