Onbekend onderdeel in lekbak Siemens EQ6 300

JanVermeir
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 17:13

Onbekend onderdeel in lekbak Siemens EQ6 300

Berichtdoor JanVermeir » zo 19 nov 2017, 17:31

In de lekbak van mijn Siemens EQ6 300 heb ik een onbekend onderdeel gevonden (zie foto). Het lijkt ergens van afgebroken te zijn, maar ik kan niet ontdekken waar het vandaan komt. Sinds kort, nadat het onderdeel in de lekbak zat, blijft er water staan in het bakje waar de gebruikte koffie in terecht komt. Vroeger kwamen er keurig geperste schijven koffie in het bakje, maar nu wordt het een soort van dikke drab.
Weet iemand of het kapotte onderdeel iets met het water in het koffiebakje te maken heeft? en hoe het onderdeel op de foto heet?
Screen Shot 2017-11-19 at 17.17.56.png
voor en achterkant van het geheimzinnige onderdeel.

J-M
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 13:30

Re: Onbekend onderdeel in lekbak Siemens EQ6 300

Berichtdoor J-M » ma 21 dec 2020, 13:45

Beste Jan Vermeir,

Het probleem bij jouw machine zal opgelost zijn linksom of rechtsom. Ik heb hetzelfde meegemaakt met onze EQ6, hetzelfde kan ook gelden voor een EQ5 overigens en wellicht andere modellen.

Ook voor diegene die water in het koffie/puck bakje heeft kan het geen kwaad om te kijken of de unit wellicht de geleiders mist.

Ook ik had dit probleem, niet wetende dat er plastic was afgebroken/afbreken was. Alleen toen de unit een angstig soort "klak" geluid ging maken ging me meer zorgen maken maar inmiddels had ik al de standaard dingen vervangen. (koppeling van de brouwunit, o-ringen/pakking, verbindingsstuk koppeling op de unit én in de machine zelf)

Toen lag er dus zo'n half afgebroken plastic deel in de lekbak :shock:

De mysterieuze stukjes plastic is een in tweeën gebroken geleider welke in de brouwunit (percolatiemodule) verstopt zitten. Je moet echt goed kijken wil je deze ontdekken. Om deze te repareren dien je de brouwunit open te maken, wat bij de EQ6 overigens best mee valt. (ik was bang voor losschietende veren en dergelijke maar dit gebeurd niet)
geleider.png
Bij mij is het gelukt de gebroken stukken aan elkaar te lijmen en alles weer in elkaar te zetten. Ik heb een cyanoacrylaat/secondelijm gebruikt welke een hoge slagkracht zou moeten kunnen hebben.

Het apparaat draait inmiddels enkele dagen zonder problemen maar weet nog niet of het lang gaat houden, ik zal een update plaatsen na bepaalde tijd.

Mocht het verlijmen geen goede optie blijken dan zou ik nog wel een idee hebben om het anders aan te pakken:
- plastic onderdelen verwijderen
- in de plaats daarvan in de sleuf van het "vaste deel" van de brouwunit, aan de bovenkant en onderkant, een hardplastic strip lijmen van de juiste dikte (ca. 2,5-3 mm)
geleiding.png
Dit filmpje, "Siemens EQ.5 Brüheinheit reinigen", is prima te gebruiken voor de EQ6 om de unit uit- en in elkaar te zetten:
https://www.youtube.com/watch?v=gkdTm1-zDLQ

Ik hoop hiermee voor andere zoekenden een bruikbaar antwoord te hebben gemaakt. :D

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Onbekend onderdeel in lekbak Siemens EQ6 300

Berichtdoor fransg » ma 21 dec 2020, 14:13

Super goed dat je dit hier post, ooit komt het van pas bij iemand die het zoekt en (hier) vindt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron