Upgrade-itis

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor goosman » do 11 jan 2018, 18:54

Op advies van Peter gaat er ook meteen een EX5 pompje in.
Ik neem aan een EX4 pompje i.v.m. de tragere drukopbouw en dus mooiere preinfusie ;)
Klopt !
Quickmill 2820 / Carimali M1

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor goosman » di 23 jan 2018, 14:30

De upgrade zit er in. OPV en een EX4 pomp. Man, wat scheelt dat een bak herrie. De naked porta en platte schroef voor het douchescherm waren al in gebruik.
Na ontvangst in Tilburg met een heerlijke bak cappuccino van Nepalese origine toog Peter de Goede (passende achternaam) aan het werk. Het was toch even zoeken hoe de OPV binnen de machine zou gaan passen, maar na enkele dry fittings werd de juiste oplossing gevonden. Een en ander zat behoorlijk strak vast, maar met enige overredingskracht kwamen ook de koppigste verbindingen los. Dat resulteerde in een gapend gat tussen het magneetventiel en de plek waar het EX5 pompje zat.

Afbeelding

Het afstellen van de OPV was in een vloek en een zucht gebeurd, hij stond namelijk al perfect.

Afbeelding

Het nieuwe EX4 pompje geplaatst, OPV op z'n plek.

Afbeelding

Even een test-fit om te kijken of de nieuwe configuratie binnen de behuizing past.

Afbeelding

En tot slot een laatste siliconen verbinding tussen de OPV en de EX4 om de overdruk weg te geleiden.

Afbeelding

Deze upgrade had ik echt niet zelf kunnen uitvoeren, daarvoor ontbreekt de technische kennis en het inzicht in de materie. Dus met grote dank aan Peter !
Met een aantal goeie tips weer huiswaarts gekeerd. En nu die leercurve weer...
Laatst gewijzigd door goosman op di 23 jan 2018, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 2820 / Carimali M1

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor Erik82 » di 23 jan 2018, 17:24

Leuk verslag. Je machine zal nu veel beter werken en vooral betere resultaten geven. Veel plezier!
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor bvds » di 23 jan 2018, 21:49

Zo zie je maar, met een naked PF, ander schroefje en OPV maak je van je oude Quickje een top machientje. Veel plezier er mee.

En zo te zien heeft Peter (aan het aanrecht te zien Peter de Goede ;) ) goed werk geleverd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bbqwerty
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 23:36

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor bbqwerty » wo 03 nov 2021, 20:52

Ik heb afgelopen week ook een Ulka EX4 en OPV geïnstalleerd in mijn Quickmill 3035.

Heerlijk stil, mooie rustige drukopbouw en door de opv veel rustigere extractie.

Helaas met het op schuimen van melk merk ik dat er eigenlijk te kort doorstroom is met de EX4 pomp of met de opv. Veel te weinig stoom om mooi te kunnen schuimen.

De opv had ik initieel afgesteld op 9 bar maar leek ook wat te lozen tijdens het stomen. Zojuist de opv wat verder ingedraaid, waardoor hij wat minder snel druk loost en toen ging het stomen al weer wat beter.

Toch heb ik het idee dat de EX5 meer power had bij het stomen.

Iemand hier ervaring mee?

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor ArjenT5R » wo 03 nov 2021, 22:35

De pomp wordt niet gebruikt bij het stomen dus lijkt me sterk.
De opv zou ook niet uit moeten maken je krijgt normaal niet zomaar 9 bar stoomdruk uitgaande van iets van 130 graden.

Je zou nog pid kunnen overwegen dan kun je eventueel ook de stoomtemperatuur overwegen.
Ik gebruik een 15 euro aliexpress dinkie, werkt so far prima.

De stoomdruk hangt dus eigenlijk grotendeels af van de thermostaat en de grote van de boiler. De pomp gebruik je enkel om de boiler weer te vullen niet om stoom op te drukken oid.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor HanR » wo 03 nov 2021, 23:23

Een Quickmill heeft geen boiler.
De karakteristiek van een ex4 en ex5 zijn verschillend. Leg de pompgrafieken maar eens naast elkaar. Wat bij de quickmill stoom pulsjes de invloed van druk/flow in de praktijk is, kan ik niet overzien.
Je zou ook nog kunnen proberen met puls duur en frequentie kunnen spelen.
Die zijn instelbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor ArjenT5R » do 04 nov 2021, 07:26

Ohhh thermoblock natuurlijk ja dat zou wel eens goed anders kunnen zijn, excuses voor de verwarring.

bbqwerty
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 23:36

Re: Upgrade-itis

Berichtdoor bbqwerty » do 04 nov 2021, 08:16

Goedemorgen! Bedankt voor de reacties!

Wist niet van de mogelijkheid van het afstellen van de puls en frequentie.

Toevallig iemand een voorbeeld waar ik moet zijn op het printplaatje?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron