Fluitende magneetklep

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Fluitende magneetklep

Berichtdoor beekschooten » za 30 dec 2017, 22:48

Forumgenoten, graag jullie advies bij het volgende:
Sinds ik mijn Giotto Evoluzione op vastwater hebt draaien heb ik last van een fluitende magneetklep. Betreft de magneetklep die de watertoevoer van vastwater richting de pomp controleert. Het probleem doet zich met name voor als er ineens veel water nodig is; Dus wanneer de boiler bijgevuld moet worden na het tappen van een bak thee, of kortstondig bij het op druk brengen van de groep.
Zodra de groep op druk is en de doorloop is gestart is het geluid normaal.

Mijn eerste theorie was dat de magneetklep of de spoel defect was dus die heb ik vervangen. Het fluiten klinkt nu een beetje anders en is iets minder sterk maar zeker niet opgelost.
De machine staat achter een DVA LT8 ontharder. Omdat ik twijfelde over de watertoevoer heb ik die losgekoppeld en de wateruitloop getest. Er komt een prima gezonde straal water uit de LT8. Zeker meer dan wat qua toevoer nodig is voor het zetten van een espresso of het vullen van de boiler. Ook de doorvoer vanaf de flexibele slang tot aan de magneetklep is volledig vrij van blokkades. De magneetklep zou dus een gezonde straal water moeten krijgen.

Iemand nog suggesties?
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor fransg » zo 31 dec 2017, 00:15

Forumgenoten, graag jullie advies bij het volgende:
Sinds ik mijn Giotto Evoluzione op vastwater hebt draaien heb ik last van een fluitende magneetklep.
Is de druk van je watertoevoer misschien aan de hoge kant?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor fransg » zo 31 dec 2017, 00:40

Zie eveneens

https://www.home-barista.com/repairs/ro ... 97-30.html

Ook enkele voorbeelden van machines die dergelijke gedoe gaven ZODRA ze op de waterleiding werden aangesloten.
plumbing in machines can be a bit of an art. The issue you describe appears to show up in installations of other machines. There are two recommended fixes: increase the tubing size or install an accumulator.
Ik heb een machine op het waterleidingnet aangesloten, maar daar zit wel een stil pompje vlakbij het waterfilter dat ik met een druk op de knop kan activeren om de druk bijna een bar te verhogen, een restrictor voor de stroomsnelheid en een regelaar om de druk te verminderen indien gewenst.

Als je ook zoiets erbij zet, kun je al die variabelen heel gemakkelijk aanpassen tot het probleem opgelost is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor beekschooten » zo 31 dec 2017, 09:37

Frans, dank voor de link. Die forum discussie gaat precies over dit probleem.

Mijn machine staat op de begane grond, en er komt een behoorlijk stevige waterstraal uit de LT8. Ik kan me daarom niet voorstellen dat een extra pomp nodig zou zijn. Dus de optie van het reduceerventiel klinkt mij de meest plausibele eerste stap om mee te beginnen. Paar vragen:
  • Wat is de beste plek voor het drukventiel? Ik neig naar de LT8 uitstroom, omdat dat de 'last stop' voor de machine is, en de druk in de LT8 niet wijzigt. Andere overwegingen?
  • Als ik een reduceerventiel google zie ik nogal een variatie in types en bijbehorende prijzen. Suggesties waar ik voor dit doel (espressomachine) op moet letten? Of concrete suggesties van ventielen met een bewezen goede werking?
  • Via datzelfde google kom ik ook op Aliexpress terecht, en ik zie nogal stevig prijsverschil (factor 2-3) tov Nederlandse websites. Bij een aantal types lijkt het zelfs om dezelfde ventielen te gaan. Over het algemeen zijn mijn ervaringen met Aliexpress erg positief. Iemand goede ervaringen met een reduceerventiel van aliexpress?
https://nl.aliexpress.com/item/Brass-wa ... eLevelAB=5
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor beekschooten » zo 31 dec 2017, 10:48

In aanvulling: Ik heb een tijdelijke oplossing weten te bereiken door de uitstroomkraan van de LT8 wat te knijpen. Hoe simpel kan het zijn. :lol: Doordat de doorstroom beperkt wordt is ook de druk lager en de fluittoon weg. Het feit dat dit werkt geeft mij de overtuiging dat de oorzaak in de druk en bijbehorende doorstroomsnelheid zit, dus als permanente oplossing gaat dat reduceerventiel er komen. Frans bedankt voor je hulp!

Blijft de vraag wat een goed reduceerventiel is, en of er iemand ervaringen heeft met de ventielen die via Aliexpress worden aangeboden.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor fransg » zo 31 dec 2017, 10:53

Een collega-espressoliefhebber en -koffiebrander hier om de hoek heeft destijds dit paneel voor me gemaakt inclusief het ding waarmee ik flow en druk kan verminderen:
homebooster-full-05-IMG_9891-151106.jpg
Ik weet niet waar hij het onderdeel vandaan heeft, kan het hem eens vragen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor Pti » zo 31 dec 2017, 11:03

Ik had ook een fluitende klep, vond het nooit echt heel storend.
Recent leidingdruk iets teruggebracht met reduceer en toen was het over. Kan de stilte wel waarderen en je kunt daardoor spelen met de PI druk.
15147145335551895670468.jpg
Moet nog even een nauwkeurigere manometer op.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor fransg » zo 31 dec 2017, 11:15

Blijft de vraag wat een goed reduceerventiel is
Pti kan je vermoedelijk wel (tegen vergoeding) aan zoiets helpen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor Pti » zo 31 dec 2017, 11:17

Ohja ik zal de factuur even terugzoeken waar ik hem besteld heb, hij was helemaal niet zo duur. De verloopjes en drukmeter kwamen uit de "rommelbak" maar bij je lokale warmteservice hebben ze alles wat je nodig hebt.

Ik heb gekozen voor 1/2" aansluitingrn.
Op het filter een verloopring 1/2- 3/8 gebruikt.
Op de slang een 1/2 - 3/8 fitting.

Edit;
https://www.sanispecials.nl

Zoeken naar: Raminex 312 Compact drukreduceerventiel m. ingebouwde filterzeef bi.dr. 1/2"x1/2" 402000
9057441

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Fluitende magneetklep

Berichtdoor beekschooten » zo 31 dec 2017, 11:32

Pti, dank voor de aanvullingen. Jij hebt de drukregelaar dus ook op de uitstroom van de LT8 gezet. Uit de afbeelding van Frans maak ik op dat die nog vóór de LT8 zit. Voor beide lijkt mij wat te zeggen.

Ik neig zelf naar een plaatsing op de uitstroom opening. Lijkt me betrouwbaarder. Als zo'n drukregelaar een etmaal lang langzaam druk doordruppelt (zou niet moeten, maar toch) staat uiteindelijk je LT8 onder druk. En je bent een halve liter 'fluitende' espresso verder voordat die druk weer weg is.

Voornaamste argument om hem op de inlaat te plaatsen is dat ik daar meer ruimte heb, en het wellicht resulteert een constantere druk naar de machine omdat de LT8 ook een drukvat is.

Nog andere overwegingen?

Nb. Moet me trouwens van het hart dat deze discussie het forum op z'n best is! Ik loop al drie maanden te klooien met dit probleem, en heb nu binnen een paar espresso's het probleem opgelost. Dank!
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron