Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor beekschooten » za 13 jan 2018, 22:03

Het heeft een tijdje geduurd eer dat ik er aan toe kwam, maar eindelijk heb ik dan toch wat tijd gevonden om een review te schrijven van de Pavoni Giotto Evoluzione V2.

Omdat de machine (tot voor kort) niet in Nederland verkrijgbaar was heb ik deze zelf bij een dealer in Italië besteld. Het proces van zelf importeren en alles wat daar bij komt kijken is zeker een post waardig maar laat ik even voor een ander moment. In deze post zal ik me vooral richten op de machine zelf. Ik heb de machine nu 3 maanden in gebruik en kan daarmee redelijk beoordelen hoe de machine zich in de praktijk houdt.

Inleiding

De Pavoni Giotto serie is een bijzondere serie op de espressomarkt. De Giottolijn is oorspronkelijk op de markt gezet door ECM. Na het faillissement en bijbehorende splitsing van het bedrijf is de consumer-lijn met de Giotto in eerste instantie door Rocket gecontinueerd en uitgebreid. Twee jaar geleden heeft Espressogroup SARL, de eigenaar van de ‘andere’ ECM tak en leverancier van onder andere Pavoni en Isomac besloten een concurrerende Giotto in de markt te zetten. Aanleiding voor een lange serie (door Pavoni gewonnen) rechtzaken waar ik in deze post even aan voorbij wil gaan en mij verder richten op de machine. De vraag blijft natuurlijk wel interessant: Is Pavoni er in geslaagd een waardige concurrent voor de Rocket Giotto Evoluzione in de markt te zetten?
201710 Pavoni Giotto Evo V2 018.JPG
Mijn oude en nieuwe Giotto naast elkaar

Waarom deze machine?

Om te beginnen was ik na een decennium trouwe dienst mijn ECM Giotto met vibratiepomp zat. Het geluid van een tractor op je aanrecht gaf mij een sterke drive naar een rotatiepomp. Maar ook het gemak van vastwater en afvoer trok me aan. Nu zijn er zat machines op de markt die hier aan voldoen, maar de Pavoni gaf de doorslag een aantal redenen:
  • Het roestvrijstalen frame.
    Een absolute pré ten opzichte van de roestende bodem van mijn oude ECM. Eigenlijk vreemd dat het frame van een espressomachine niet standaard roestvrij wordt gemaakt. Er staan heel wat restauratieprojectjes op koffiepraat waar je kunt bewonderen hoe een roestend ijzeren frame er na een decennium uit ziet.
  • De geïsoleerde boiler
    Er zijn meer machines met een geïsoleerde boiler. Maar die van Pavoni is een dikke wollen mantel die ook de zijkanten van de boiler omvat. Dat scheelt behoorlijk in het warmteverlies en energieverbruik. Maar de machine warmt ook opvallend snel op. Na 10 minuten is de groep heet. Na 15 minuten heb je echt een coolflush nodig.
  • De groepsmanometer
    Beetje gadget maar leek me een nuttige extra om de kwaliteit van je extractie te meten. In de praktijk valt de toegevoegde waarde tegen. Die manometer doet het prima. Maar als die een te hoge of te lage druk aangeeft weet ik aan de hand van de doorstroom uit de groep ook al net zo goed dat mijn maling of dosering bijgesteld moet worden.
Ik heb gekozen voor de V2 versie van deze machine. Deze heeft wel een rotarypump, maar geen PID. Die PID zou maar 9 tientjes meer zijn. Maar gezien de werking van een HX is een PID op de boiler volkomen nonsense, en iets wat vooral kapot kan gaan.
201710 Pavoni Giotto Evo V2 005.JPG
201710 Pavoni Giotto Evo V2 006.JPG
Wat verder opvalt in het gebruik:

De vastwater aansluiting en afvoer zijn een genot. Geen gekloot meer met Brita kannen een filterzakjes. Niet meer dagelijks die (te) kleine lekbak leegkieperen. Ongegeneerd lange cooling flushes (Want stroomt toch wel weg) En als bijzondere bonus blijft de lekbak helemaal blinkend schoon omdat alle koffiedrap wegspoelt. In drie maanden tijd heb ik die maar twee keer schoon moeten maken.

De koffie
Oh ja, daar hadden we hem voor gekocht. :lol: En die is heerlijk! Nu moet je met de overgang van een oude naar een nieuwe Giotto geen wereldwonderen verwachten. Uiteindelijk gebruiken ze beide dezelfde E61 groep. Maar de voornaamste verschillen die ik ervaar:
  • De machine is vergevingsgezinder.
    Als ik bij mijn oude Giotto een te fijne maling had of de portafilter te vol kieperde dan blokkeerde voor straf mijn hele machine en druppelde mijn portafilter als had die prostaat problemen. Een rotatiepomp laat zich minder snel afschrikken. Te fijne maling beperkt natuurlijk de doorstroom, maar echt dichtlopen doet die eigenlijk nooit. Een ristretto wordt daarmee makkelijker te maken.
  • Een zachtere en vollere smaak
    Een nieuwe brandschone machine is sowieso al een pré ten opzichte van een machine die vol zit met oude koffievet. Dus helemaal eerlijk vergelijken is het niet. Maar toch merkt ik dat de machine net iets meer ‘dynamiek’ uit de bonen weet te krijgen als dat ik met mijn oude giotto gewend was. Als bonen heb ik de laatste maanden gewerkt met Kaan (Roma) en Fascino (Gualavita, Pero Tunki, Finca la Paz)
Maar…..de productiekwaliteit.
Ik schrijf deze review na drie maanden. En dat heeft een reden.
De voorgaande maanden was ik druk in de weer met de dealer en met Pavoni om een hele serie produktiefouten opgelost te krijgen. De produktie kwaliteit van deze machine is beschamend. En als je een tijdje in dialoog zit met Pavoni en je kijkt hoe ze met productie problemen om gaan dan roept dat mij de indruk op van een kwaliteitsprobleem een symptoom is van een veel fundamenteler cultuurprobleem binnen het bedrijf.

Uiteindelijk is het een eind-goed-al-goed geworden. Maar dat is voornamelijk te danken aan het doorzettingsvermogen van de dealer (Caffe’scuro in Milaan) Zij hebben uiteindelijk de kosten van een aantal vervangende onderdelen voor hun rekening genomen. Daarbij heb ik een lange historie van sleutelen aan mijn oude Giotto, dus ik schrik er niet van terug deze machine open te schroeven en onderdelen te vervangen. Ik vind dat zelfs leuk. Maar dat is niet iedereen gegeven.

Om een indruk te geven van de kwaliteitsproblemen:
Zijpaneel. Aauuw!
Een enorm zichbare persfout in het zijpaneel. Tranentrekkend lelijk, maar dit deed Pavoni af als ‘transportschade’. Ondanks de onbeschadigde doos. De dealer Caffe’scuro vond dit onacceptabel en heeft besloten hiervoor op zijn kosten een vervangend zijpaneel te leveren
201710 Pavoni Giotto Evo V2 right side panel bad production 010.JPG
Een verbogen driptray plateau.
Transportschade volgens Pavoni, ondanks dat de lekbak waarin deze zat onbeschadigd was, en ook de doos geen schade had. Niet vervangen en uiteindelijk zelf met plankjes en lijmklemmen en een behangroller gefatsoeneerd.
201710 Pavoni Giotto Evo V2 003.JPG
2 defecte magneet ventielen.
Zowel het vastwater ventiel als het waterreservoir ventiel waren defect en bleven in een vaste positie staan. Met als gevolg dat een coolflush op ‘reservoir droog’ liep, en op vastwater het bijvullen van het reservoir druppelgewijs ging en gepaard ging met een luid fluitend geluid. Dat laatste werd extra versterkt doordat ik op dat moment nog geen reduceerventiel gebruikte.
Dit was de enige klacht die door Pavoni erkend werd. Heeft drie maanden mailen en ongeveer 30 (!) mails gekost maar uiteindelijk zijn de ventielen vervangen. Mits ik zelf eerst 50 euro ‘transportkosten’ overmaakte….

Afwerking
De verdere machine afwerking is ronduit slordig. De bedrading hangt er een beetjes rommelig bij zonder een beetje bundeling. Er liggen losse schroeven in de machine. Het blindfilter bevat een stuk of 20 kleine deukjes (?). Maar wat ernstiger is, is dat de waterleiding van het invoer magneetventiel naar de pomp tegen de achterwand aan leunt. Kennelijk een bekend probleem wat op die achterwand is een stukje dempend materiaal aangebracht. Maar desondanks is de herrie van de pomp oorverdovend. Daar had ik nu geen rotarypomp voor gekocht. Met een klein beetje bijbuigen opgelost. Maar hadden ze dat in de fabriek nu echt niet beter kunnen oplossen? Het geeft allemaal een beeld van onzorgvuldigheid waarmee gewerkt wordt bij de assemblagelijn.

Conclusie
Is deze machine een waardige concurrent voor de Rocket Giotto Evoluzione V2? En zou ik deze machine aan anderen aanbevelen? Mwa…

Op papier is dit een fantastische machine waarmee Pavoni een winnaar in de markt had kunnen zetten. Met de verbeterde boilerisolatie, het roestvrijstalen frame en de groepsmanometer biedt Pavoni een betere deal voor zijn geld dan zijn rocket broertje. Maar dan moeten ze wel leveren. De enorme hoeveelheid productie issues en de lakse en ontoereikende reactie van Pavoni geeft een beeld van een structureel kwaliteitsprobleem. Fouten kunnen gemaakt worden. In iedere fabriek. Maar als je er zo mee om gaat is er geen enkele garantie dat de volgende machine van de band niet dezelfde problemen heeft. Voor mij heeft het de lol van een nieuwe machine in eerste instantie behoorlijk verknald.

Maar eerlijk gezegd, zoals de machine er nu staat, en ondanks alle ellende, ben ik er uiteindelijk erg mee in mijn nopjes. Alle problemen zijn nu opgelost, maar grotendeels op kosten van de dealer en mijzelf. Wat vooral blijft is het gevoel van een gemiste kans voor Pavoni.

En nu ga ik koffie zetten….
Laatst gewijzigd door beekschooten op di 16 jan 2018, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor fransg » za 13 jan 2018, 22:33

Dank voor je mooi verzorgde uitgebreide verslag!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor MichigAlex » zo 14 jan 2018, 07:56

Mooi ervaringsverslagje!

Daar ga je veel plezier aan beleven! Zeker met vastwater en afvoer.


Wat ik jammer vind is de afwerking van de hoeken en de naden. Bij het deukje in het paneel is de naad niet eens gelast.
Hierdoor mis je sterkte en kan het eerder krom gaan. Het ziet er wat mij betreft ook niet uit..

Voor mij is dit wel het minste wat je kan verwachten van een machine van €1000+
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor turboyeast » zo 14 jan 2018, 09:56

LS,
Mooi stuk en met plezier gelezen.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor Pti » zo 14 jan 2018, 10:54

Mooie uitgebreide review en leest zeer koel en objectief ondanks je geleden tegenslagen.

Dat transportschade verhaal mbt de lekbak is KUL en gewoon dramatische QC.
Dat je €50 euro hebt moeten betalen voor twee af fabriek defecte magneetventielen is tevens te zot voor woorden, je hebt namelijk niet alleen de transportkosten maar ook de ventielen zelf betaald voor die prijs.

Tot zo ver 'garantie' in Italië, ik snap dat je niet wilde wachten op een Nederlandse dealer hoor. Dit is precies de reden dat ik altijd adviseer een paar tientjes extra in Nederland te betalen en zo te genieten van onze excellente consumentenrechten en garantievoorwaarden.

Wat betreft de Pavoni, die ziet er van binnen aardig uit, hoewel ik persoonlijk de elektronica liever bovenin de machine zie. Ook zou je kunnen overwegen om de vacuümbreker te voorzien van een afvoer naar de lekbak zeker als je de machine dagelijks aan-en-uit zet.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor Tekork » zo 14 jan 2018, 11:00

Bedankt voor het delen! Leuk om lezen maar frustrerend voor jou met een nieuwe machine die het merk La Pavoni draagt. Hopen dat ze wat met je feedback doen!
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor beekschooten » wo 17 jan 2018, 18:07

Bedankt voor de leuke reacties!
Pti, ik ben altijd makkelijk te porren voor wat tuning en knutsel klusjes aan mijn machine. Als het gaat om de vacuumbreker mod heb ik wat zitten te zoeken van wat fotodocumentatie hier op het forum maar niet zo snel iets kunnen vinden. Plaatjes zeggen meer dan woorden. Weet jij waar ik daar iets meer over kan vinden?
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pavoni Giotto Evoluzione V2 Review

Berichtdoor fransg » wo 17 jan 2018, 18:43

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron