Portafilter schiet los

kempovic
Berichten: 55
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 10:49
Locatie: Amsterdam

Portafilter schiet los

Berichtdoor kempovic » wo 17 jan 2018, 15:19

Ik heb een Vibiemme Domobar waar ik sinds ca. een jaar een naked portafilter op gebruik.
Altijd zonder problemen, maar de laatste tijd schiet hij af en toe los (met veel kracht) bij het zetten van 'n espresso.

Als ik de standaard PF gebruik is er niks aan de hand.

Zou dat slijtage van de naked PF kunnen zijn? Dat zou niet moeten toch, na 1 jaar 4 kop per dag?
Op het oog lijkt er weinig mis. Of zou ik iets anders over het hoofd kunnen zien?

Dank!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Portafilter schiet los

Berichtdoor HanR » wo 17 jan 2018, 17:49

Portafilters welke "standaard" zijn, of "geschikt voor" verschillen per fabrikant. Dit verschil zit dan in de dikte of de hoogte van de "oren". Ook kan het zijn dat je verschillende filterbakjes gebruikt.
Een nieuwe groepring is dermate zacht, dat dit verschil van een paar tiende millimeters makkelijk te overbruggen is.
Een oude uitgeharde groepring is meestal iets uitgezet en mist de mogelijkheid om deze kleine verschillen tussen portafilters op te vangen. Gewoon een nieuwe ring. Helemaal mooi zijn de siliconen ringen van Cafelat. Hiermee kun je nog iets grotere verschillen opvangen dan met een gewone rubber ring.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Portafilter schiet los

Berichtdoor Erik82 » wo 17 jan 2018, 18:51

Hoogstwaarschijnlijk een uitgedroogde groepsring zoals Han ook al aangeeft. Ook ik kan de Cafelat siliconen ringen aanbevelen, zijn veel beter dan die standaard zwarte gevallen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron