Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Gebruikersavatar
Zarathpressa
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 jan 2018, 16:11

Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor Zarathpressa » vr 26 jan 2018, 16:22

Hoi!

Ik twijfel tussen Mazzofiato V (ca. €1.600), Strega (€1.385) of Aquila 985 (€1.600 in Duitsland).

De Rocket lijkt mij een echt solide machine die eigenaren niet snel wegdoen. Ook erg mooi.
De Strega ontvangt niets dan lof. Heel gaaf apparaat, maar ik weet niet of het concept uiteindelijk gaat vervelen.
De Aquila lijkt me met rotatie e.d. ook wel erg goed. In Duitsland dus opeens binnen prijsbereik.

Op mp zie ik ook mooie ECM. Maar 6 a 8 jaar oud ...... twijfels.

Ik houd mij aanbevolen voor jullie perspectieven.

Gr. Z

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor Erik82 » vr 26 jan 2018, 16:35

Wat zoek je in een machine want op basis van deze informatie valt er geen zinnig antwoord te geven.

Wat voor maler heb je?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Zarathpressa
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 jan 2018, 16:11

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor Zarathpressa » vr 26 jan 2018, 16:52

Maler, daar ben ik mee begonnen, ECM Casa Speciale.

1 pers. huishouden, 3 shots/dag
espresso & cap
duurzame techniek
consistent
niet al te lange opwarmtijd
Bonen; ik wissel steeds tussen SL Sipi Falls Oeganda en Lavazza Cereja Passita

Helpt dit?
Laatst gewijzigd door Zarathpressa op vr 26 jan 2018, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor Jochen_P » vr 26 jan 2018, 17:03

En met welke machine zet je nu koffie?
Ik zou eerst beginnen met verse bonen te kopen. Die SL en Lavazza is is sowieso oude boel en niet echt geschikt om een lekkere espresso mee te zetten ;). Daarmee maak je het jezelf enkel moeilijk. In je omgeving een plaats zoeken die vers gebrande bonen verkoopt of simpelweg online bestellen.
De molen die je noemt lijkt me niet echt een topper te zijn maar er moet wel iets mee te doen zijn. De keuze qua machine kunnen we voor jou niet maken. Met alle drie ga je heel lekkere espresso's kunnen zetten mits verse bonen ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Zarathpressa
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 jan 2018, 16:11

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor Zarathpressa » vr 26 jan 2018, 17:19

Is Sipi Falls - Oeganda van SL niet vers?

Ja, ik denk ook wel dat alle machines prima zijn, maar toch lastig om een keuze te maken....

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor Jochen_P » vr 26 jan 2018, 17:41

Op verse koffie staat een branddatum. De datum wanneer die gebrand is dus.
We gaan ervan uit dat een koffie het beste is 5-10 dagen na het branden tot 6 weken na het branden. Na 6 weken begint de smaak nogal achteruit te gaan...
Met welke machine werk je nu of is dit je eerste machine die je wilt aanschaffen?
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Zarathpressa
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 jan 2018, 16:11

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor Zarathpressa » vr 26 jan 2018, 17:48

Okdio.

ja, eerste piston machine. Ik heb nu een Melitta Cafeo Bistro maar begin steeds meer het verschil te ervaren en iets meer ritueel dan een volautomaat lijkt mij ook prima/goed.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor bvds » vr 26 jan 2018, 18:54

ik zou denk ik gewoon die Bezzera BZ10 kopen die hier op het forum te koop staat.

compleet met tamper en naked voor 740 euro.

en dan lekker gaan experimenteren met verse koffie en het ritueel onder de knie krijgen.

daarna eerst je maler upgraden en als je nog meer wilt tzt je machine. je kan dan ook beter inschatten wat je wilt.

voordeel is dat je op die BZ10 niet zo gek veel meer afschrijft en je ook niet veel verlies maakt als je ontdekt dat je het allemaal te veel gedoe vind of straks wat anders wilt.

overigens doet zo'n Bezzera weinig onder voor een ECM of Rocket. die zijn net wat beter afgewerkt en met iets mooiere componenten in elkaar geschroefd maar veel scheelt het niet. en je Bezzera is ook nog eens een kwartier eerder opgewarmd.

tip: later door bijv Peter de Goede een EX4 pomp met membraamdemper in bouwen. gaat je machine een stuk stiller van worden en de preinfusie gaat er ook op vooruit.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Zarathpressa
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 jan 2018, 16:11

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor Zarathpressa » vr 26 jan 2018, 20:00

Welnee, gelijk het diepe in. :-)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Mozzafiato V, Strega of Aquila 985

Berichtdoor bobbee » vr 26 jan 2018, 20:14

Welnee, gelijk het diepe in. :-)
Ik heb niet heel veel toe te voegen aan wat er al geschreven is maar wil alleen even de tip voor vers gebrande bonen benadrukken. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron