Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

houdaerttim
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 13:21

Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor houdaerttim » di 06 feb 2018, 09:22

Zoals me net voorgesteld in dit onderwerp (viewtopic.php?f=50&t=8969)

Ben ik de trotse bezitter van een Miss Silvia uit 1999.
Op aanraden van Peter (ranciliosilvia) ga ik dit toch eerst eens een goede revisie geven en een antal zaken vernieuwen alvorens ik ga beginnen te experimenteren met espresso zetten.

Wat heb ik ondertussen gedaan:
1. Het toestel volledig uit elkaar gehaald (alles wat los kan/kon is losgemaakt en gedocumenteerd)
2. Een aantal zaken zijn ondertussen ook besteld
- Douchescherm + schroef + rubber
- Alle rubbers (boiler - element - 3-wegklep (is dit de correcte benaming) )
- Er komt ook een nieuwe pomp - OPV en stoompijpje in - nieuw model
- de siliconen slangen ga ik ook vernieuwen
- De koffiethermostaat

Nu heb ik nog enkele vragen:

1. Ik wil een aantal schroeven vervangen door RVS torx bouten alleen al voor het uitzicht en een beetje voor de uniformiteit van het toestel.
Ik heb het gevoel dat er nu een allegaartje van schroeven en bouten is die de behuizing ed. bij elkaar houdt... bouten vervangen/origineel/...
Voor de behuizing ben ik hier al over uit dat ik dit ga doen, maar ik twijfel over de bouten die de groepset vasthouden, die de thermostaten vastzetten en waarmee de boiler vastzit.

Mag ik RVS schroeven/bouten gebruiken in combinatie met de koperen elementen? Ik denk dan aan electrolyse evt?

2. Bij het uit elkaarschroeven van sommige koperen elementen leek het alsof er een soort van (witte-) dichtingspasta gebruikt is. Is dit nodig? Zo ja wat is dit?

3. Zijn er bij het terug in elkaar zetten zaken die ingevet moeten worden (ik ben ook fietstechnicus en in het kader van schroeven later makkelijk terug los te krijgen/of net niet wordt er vet of borgingsvloeistof gebruikt...

4. Dan heb ik nog een klein/apart vraagje. Er zijn enkele kleine roestplekjes op het frame en ik twijfel of ik zelf zou opschuren en een laagje (spuit-)lak er zou opzetten of onmiddellijk voor de grote middelen zou gaan en laten zandstralen en peoderlakken?
Stel dat ik voor deze laatste optie zou kiezen, kan ik de originele modelsticker met sn en bouwjaar enz... erafhalen en recupereren?


Misschien veel vragen ineens, maar das normaal met zo een projectje zeker?

groeten

Tim
Laatst gewijzigd door houdaerttim op do 15 okt 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

houdaerttim
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 13:21

Re: Revisie Miss Silvia 1999

Berichtdoor houdaerttim » do 15 okt 2020, 11:25

Hallo allemaal,

Ik wil even inpikken op een oud onderwerp van mezelf.
Het is opnieuw een lange tijd geleden maar ik ben steeds af-en-aan blijven meelezen op dit forum.

Bovenstaande revisie is volledig gebeurd en mijn Silvia is weer als nieuw.

  • Volledig uit elkaar gehaald en gepoetst
  • Volledige bedrading vernieuw
  • Nieuwe pomp
  • Nieuw verwarmingselement (nog steeds de V1 versie)
  • Nieuwe koffiethermostaat
  • Nieuwe stoompijp
  • Rubbers, siliconenleiding en screen ook nieuw
  • OPV op 10 Bar gezet
Echter ik heb een lekkageprobleem, waar de boiler aan elkaar sluit lekt het toestel na enige (opwarm-)tijd. Vermoedelijk als de druk in de boiler opbouwt.
Aan de 6 schroeven (die trouwens ook vervangen zijn door RVS exemplaren)
De boilerdichting (rode ronde rubber) is nieuw.
De schroeven zijn ook "kruisgewijs" aangedraaid om evenredige kracht te hebben.

Ik heb hier nu behoorlijk wat tijd (met plezier) aan besteed maar dit is nu toch een behoorlijke teleurstelling.

Ik sta eigenlijk op het punt om mijn model (met huidige mankement) de deur uit te gooien en een nieuwe Miss Silvia te bestellen...
Kosten die ik eigenlijk niet wou maken omdat ik een Eureka Specialita wou gaan kopen voor naast de Miss...

Heeft er iemand een idee wat ik zou kunnen missen?
Of is mijn oudere Miss toch voor de schroothoop?

Voorlopig terug naar V60 ...

Mvg,

Tim

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor HanR » do 15 okt 2020, 12:11

Dit is wel apart. Wat kan is dat de boiler flens of groep niet vlak is.
Ik neem verder aan dat er geen kalkresten op het vlak, of in de zitting van de o-ring zijn achtergebleven.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor fransg » do 15 okt 2020, 12:11

afspraak maken met Peter van de door jou hierboven reeds genoemde https://www.ranciliosilvia.info/ om het in orde te krijgen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

houdaerttim
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 13:21

Re: Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor houdaerttim » do 15 okt 2020, 12:23

Dit is wel apart. Wat kan is dat de boiler flens of groep niet vlak is.
Ik neem verder aan dat er geen kalkresten op het vlak, of in de zitting van de o-ring zijn achtergebleven.
Inderdaad dat zijn mijn 2 enige opties die ik overhou.
Ik ga hem nog eens demonteren en opnieuw checken dat er toch helemaal niets achtergebleven is - ben ik wel quasi zeker van maar bon - uiteindelijk zit die rubber er toch om ergens een minimaal verschil op te vangen.

En als ze niet meer vlak tov elkaar staan is het toch game over ...

Zure tijd en centjes die mij enkel wat kennis en wijsheid opgebracht hebben :)

houdaerttim
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 13:21

Re: Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor houdaerttim » do 15 okt 2020, 12:24

afspraak maken met Peter van de door jou hierboven reeds genoemde https://www.ranciliosilvia.info/ om het in orde te krijgen?
Dit is ook een last resort, maar om eerlijk te zijn heb ik er naar mijn gevoel al teveel tijd en geld mee verloren nu en rest er mij enkel nog de zure appel ...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor fransg » do 15 okt 2020, 12:37

Klinkt als vooral een emotionele beslissing. Gooi het ding niet zomaar weg, koop een fijne mooie nieuwe machine en zodra je weer moed en zin voelt, het oudje door een professional laten opknappen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

B. Bruteris
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 09:16
Locatie: De Goorn

Re: Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor B. Bruteris » do 15 okt 2020, 13:06

Tjeetje dat zou toch eeuwig zonde zijn? Helemaal na alle tijd, geld en moeite die erin is gaan zitten. Je kent de machine nu waarschijnlijk beter dan wie ook.. Er moet toch een oplossing zijn om die boiler af te dichten? Wellicht niet met een originele pakking maar misschien wel met een automotive of industriële vloeibare pakking.
Succes in ieder geval.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor cremalover » do 15 okt 2020, 16:22

Zoals me net voorgesteld in dit onderwerp (http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=8969)

Ben ik de trotse bezitter van een Miss Silvia uit 1999.
Op aanraden van Peter (ranciliosilvia) ga ik dit toch eerst eens een goede revisie geven en een antal zaken vernieuwen alvorens ik ga beginnen te experimenteren met espresso zetten.

Wat heb ik ondertussen gedaan:
1. Het toestel volledig uit elkaar gehaald (alles wat los kan/kon is losgemaakt en gedocumenteerd)
2. Een aantal zaken zijn ondertussen ook besteld
- Douchescherm + schroef + rubber
- Alle rubbers (boiler - element - 3-wegklep (is dit de correcte benaming) )
- Er komt ook een nieuwe pomp - OPV en stoompijpje in - nieuw model
- de siliconen slangen ga ik ook vernieuwen
- De koffiethermostaat

Nu heb ik nog enkele vragen:

1. Ik wil een aantal schroeven vervangen door RVS torx bouten alleen al voor het uitzicht en een beetje voor de uniformiteit van het toestel.
Ik heb het gevoel dat er nu een allegaartje van schroeven en bouten is die de behuizing ed. bij elkaar houdt... bouten vervangen/origineel/...
Voor de behuizing ben ik hier al over uit dat ik dit ga doen, maar ik twijfel over de bouten die de groepset vasthouden, die de thermostaten vastzetten en waarmee de boiler vastzit.

Mag ik RVS schroeven/bouten gebruiken in combinatie met de koperen elementen? Ik denk dan aan electrolyse evt?

2. Bij het uit elkaarschroeven van sommige koperen elementen leek het alsof er een soort van (witte-) dichtingspasta gebruikt is. Is dit nodig? Zo ja wat is dit?

3. Zijn er bij het terug in elkaar zetten zaken die ingevet moeten worden (ik ben ook fietstechnicus en in het kader van schroeven later makkelijk terug los te krijgen/of net niet wordt er vet of borgingsvloeistof gebruikt...

4. Dan heb ik nog een klein/apart vraagje. Er zijn enkele kleine roestplekjes op het frame en ik twijfel of ik zelf zou opschuren en een laagje (spuit-)lak er zou opzetten of onmiddellijk voor de grote middelen zou gaan en laten zandstralen en peoderlakken?
Stel dat ik voor deze laatste optie zou kiezen, kan ik de originele modelsticker met sn en bouwjaar enz... erafhalen en recupereren?


Misschien veel vragen ineens, maar das normaal met zo een projectje zeker?

groeten

Tim
Jee. Wat kost dat allemaal? Weet niet of ik dit allemaal in zo'n machientje zou investeren.

houdaerttim
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 13:21

Re: Revisie Miss Silvia 1999 - Lekkageprobleem

Berichtdoor houdaerttim » vr 16 okt 2020, 09:13


Jee. Wat kost dat allemaal? Weet niet of ik dit allemaal in zo'n machientje zou investeren.
De kosten zijn inderdaad hoger opgelopen dan verwacht...

Ik heb het toestel zeer goedkoop verkregen dus de initiële kosten waren wel nog ok tov de nieuwprijs van het toestel.
Initieel was het enkel poetsen, een roestplekje wegschuren en verven (poederlakken heb ik niet gedaan) en de nodige rubbers en (verbruiks-)onderdelen vervangen.
Geleidelijk aan zijn er meer kosten bijgekomen dan voorzien, maar eens je begint wil je dan ook niet meer stoppen en doe je voort.

Maar nu ik met een meer structureel lek (ik vermoed dat het toch de vlakheid van de boiler/groep zal zijn) zit, dan wegen de reparatiekosten niet meer door tov een nieuw toestel.

Ik zal me eens moeten verdiepen in gelijkaardige modellen om een beslissing te kunnen nemen welk nieuw toestel het zal worden ...


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron