Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor loenatik » zo 29 apr 2018, 17:59

Wanneer ik de machine aanzet, loopt er de eerste anderhalf a twee minuten water uit het pijpje achter de zetgroep (ontluchten van overdrukventiel (opv)).
De machine is aangesloten op het vast water en heeft een maand geleden een grote beurt gehad. Sindsdien is dit ook gaande, iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Waterfilter is al opnieuw geplaatst en ontlucht.

https://youtu.be/OsarTaxud2s
Laatst gewijzigd door loenatik op do 03 mei 2018, 18:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor tohenk2 » ma 30 apr 2018, 12:06

Met wat je omschrijft lijkt het MIJ dat je het hebt over het onderdruk ventiel en niet over het overdruk ventiel.
Het overdrukventiel zorgt er voor dat de druk in de boiler (of in de leidingen) niet te hoog kan oplopen als de pomp wordt aangezet. (sommige machines hebben er 2, een na de pomp en 1 op de stoomboiler, maar dat ligt een beetje aan wat voor machine je hebt. Dubbele boiler, HX of enkele boiler die twee dingen moet doen. De Brewtus IV is een dubbel boiler type.) De boiler zelf zal wel heel blijven als dit ventiel niet meer goed werkt, als het overdrukventiel te snel opengaat krijg je niet genoeg druk om espresso te zetten, als het niet open gaat bij hoge druk zullen de diverse verbindingen naar en van de boiler het waarschijnlijk begeven... en die zijn makkelijk weer vast te zetten. Afscheuren is zeldzaam. Als dat al gebeurt is dat meestal ten gevolge van sleutelen en niet ten gevolge van de opgebouwde druk in de boiler.
Meestal staat dit overdrukventiel bij de pomp ergens rond de 9 tot 12 Bar afgeregeld, die voor de stoomboiler aanzienlijk lager, rond de 1,8 tot 2,5 Bar.

Het onderdrukventiel wordt bij aanzetten gesloten als de druk in de stoomboiler voldoende is om de veerdruk van het ventiel te overwinnen. Meestal dus pas iets nadat de temperatuur van het water in de stoomboiler 100 graden Celcius heeft bereikt.

Het ventiel hoort weer open te gaan als de machine uitgezet wordt / de stoomboiler onder de 100 graden Celcius komt (zodat de boiler dus niet opgefrommelt).

Dat er iets stoom (of condenswater) uitkomt bij aanzetten lijkt me normaal, maar enkele minuten dan weer niet.

Zonder te zien wat er nou precies aan de hand is denk ik aan:
- kalk op het onderdrukventiel (er kan ook ten gevolge van ontkalking iets op het afsluitrubber terecht zijn gekomen)
- juist een schoon, maar door eerdere verkalking vervormd ventielrubber
- een iets hoge waterstand in de stoomboiler (dus te hoog voor de aansluiting van het onderdrukventiel. Dat kan als de voeler van de waterstand in de boiler is ontkalkt en de hoogte afstelling er van in de boiler iets verkeerd is.)
- traagwerkend verwarmingselement (kan ook diverse oorzaken hebben zoals verkalking, contactproblemen, aansturingsprobleem, mogelijk zelfs een eco-stand waardoor het opwarmen traag verloopt...)
- combinaties van het bovenstaande

Dat je machine pas onderhoud heeft gehad en de boel op een vastwateraansluiting is gezet maakt van alles mogelijk, maar er hoeft geen oorzakelijk verband te zijn. (Denk aan een lekke band na een reparatie - de band kan slecht geplakt zijn oid, maar je kan ook net door een spijker gereden zijn vlak na de reparatie. Met andere woorden: wees voorzichtig met het direct wijzen naar oorzaken zonder dat er gekeken is wat er nou precies aan de hand is.)

Persoonlijk zou ik even terug gaan naar degene die de werkzaamheden heeft uitgevoerd en het probleem melden.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor HanR » ma 30 apr 2018, 13:57

@tohenk2
Met het etaleren van een hoop irrelevante algemene kennis is TS niet geholpen.

Ik kan het ook mis hebben, maar jouw aannames zijn nergens op gebaseerd.
In ieder geval niet op kennis van de specifieke machine en/of de situatie ter plaatse.

Op het uitloopje onder de groep komt niet alleen het expansieventiel (opv) uit, maar ook de pompontluchter.
Bij een waterleiding druk van onder ongeveer 3 bar, zal het ter terugslagklepje in de zijspruit hiervan niet sluiten. Met als gevolg lekkage langs deze weg.
De eenvoudigste manier is het vervangen van de pompontluchter door een terugslagklep.

Het kan natuurlijk wat anders zijn, maar daarvoor zou ik de situatie ter plaatse moeten zien. Ook ben ik benieuwd of de machine nog in originele staat is, of dat er al aanpassingen gedaan zijn.

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor tohenk2 » ma 30 apr 2018, 17:06

@HanR
Ik probeer Loenatik te helpen. Ik denk/hoop dat dat ook jouw intentie is. Dat hetgeen ik schreef volgens jou niet relevant is, dat is duidelijk. Volgens mij nog steeds wel, maar goed.

Bijkomende gedachte van mij is dat de Loenatik hoogstwaarschijnlijk niet voor niks in eerste aanleg het onderhoud door iemand anders heeft laten doen. Dat hij nu wat meer wil weten is prima. Top! (Al begint hij in een verkeerde hoek te zoeken, hij stel wel de juiste vraag en je moet tenslotte ergens beginnen.) Afgezien van een aantal mogelijke oplossingen probeer ik mee te geven dat wat hij nu ziet niet aan het eerder uitgevoerde onderhoud *hoeft* te liggen en meerdere oorzaken *kan* hebben.

Zoals ik al zei - er kan van alles mis zijn, wat ik opsomde is geen limitatieve lijst.

Dus ondanks dat je er nog een mogelijkheid aan het lijstje toevoegt blijft mijn aanbeveling aan Loenatik overeind: ga terug naar degene waar je het onderhoud hebt laten plegen en vertel wat er mis is.

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor tohenk2 » ma 30 apr 2018, 17:58

oh, nog even de reden waarom ik denk dat het onderdrukventiel nog steeds een oorzaak kan zijn: de druk blijft na aanzetten oplopen. Ook als het ventiel in eerste aanleg niet afsluit. Dus na verloop van tijd loopt de druk dan bijvoorbeeld op van 0 naar 1 bar - wat te weinig kan zijn om het ventiel te sluiten. Stel even dat het ventiel pas sluit bij 1.1 Bar. Doordat stoom en (condens)water weg kunnen kan de drukopbouw naar 1,1 Bar best lang duren. De opbouw naar 1,3 bar gaat dan weer normaal en onder de 1,1 duikt het niet meer tot de boel uitgaat

Dat komt overeen met het waargenomen en gemelde gedrag van de Brewtus iv

Daarentegen - stel dat het klepje waar HanR het over heeft open blijft staan. Wat is dan de trigger dat het 5 minuten na het aanzetten van de machine sluit - en wat is de oorzaak dat het alleen bij het aanzetten gebeurt?
Dat klepje zou dan toch altijd moeten dwarsliggen als er water wordt afgenomen? Ik kan me slecht voorstellen dat dat alleen bij het aanzetten gebeurt en dat het dan 5 minuten duurt - maar daarna niet meer.
Het zal best mogelijk zijn, maar dan snap ik inderdaad ff de logica er niet van. @HanR: wil je het me uitleggen? (niet raar of kwaad of zo - ik wil net als Loenatik gewoon wat leren)

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor HanR » di 01 mei 2018, 19:04

Het onderdrukventiel:
Het duurt enige tijd voordat dit sluit, omdat het enige tijd duurt voordat het water in de boiler het kookpunt heeft bereikt. Voor die tijd sputtert dit ventiel inderdaad een beetje.
Bij een standaard Brewtus is het onderdeel ventiel (anti-vacuüm ventiel) niet van een uitlaat voorzien welke op de waterbak uitkomt.

Waarom de waterlekkage na verloop van tijd ophoudt kan ik echter nog steeds niet verklaren.

Tot slot nog iets dat de boel beïnvloedt.
Bij Expobar zit in het huis van het expansieventiel een terugslagklep ingebouwd. Als de voordruk onvoldoende
Is, zou het kunnen dat deze terugslagklep gesloten blijft.

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor tohenk2 » wo 02 mei 2018, 09:22

Zou het dan niet kunnen dat als (!grote ALS! Aanname! Stel dat!) het onderdruk ventiel slecht sluit de tegendruk die nodig is om de terugslagklep in de “juiste” stand te zetten ook niet voldoende wordt opgebouwd? Dan zouden de 2 redenaties bij elkaar komen.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor HanR » wo 02 mei 2018, 12:47

Nee, de vulklep is gesloten, dus wat er in de stoomboiler gebeurt kan nooit een rol spelen. Pas wanneer de boiler gaat vullen merk je daar stroomopwaarts iets van.
Nogmaals, ook dan speelt het onderdrukventiel geen rol, omdat de vuldruk hoger is dan de boiler druk.

Wel is het een goed idee om bij het aansluiten van een machine op vastwater, de pompontluchter te vervangen door een terugslagklep.

Dat laatste is deel 1 van de oplossing.
Deel 2 is het magneetventiel in de aanvoerleiding laten schakelen door de pomp en niet door de hoofdschakelaar van de machine.

Nu zijn alle verstorende zaken uitgeschakeld.

Het enige dat overblijft is expansie van het water in de hx via het expansieventiel.

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor loenatik » do 03 mei 2018, 18:04

Dag Heren,
Misschien eerst even voor de duidelijkheid, ik heb de machine ruim 7 jaar en hij is ruim 4 jaar op vast water aangesloten.
Over de basiskennis zoals in de eerste reactie genoemd wordt beschik ik zelf ook wel, echter dit probleem is nieuw voor mij en heb er na langdurig zoeken nergens iets over gevonden.
Maar ik ging twijfelen omdat dat de machine net een grote beurt heeft gehad en de problemen nadien enkel erger werden, dus komt er lucht de machine in, brita filter enz? Heb ik iets anders gezet dan anders..

Ik ben inmiddels bij de reparateur geweest en die zei meteen, dit heb ik 1 x eerder meegemaakt en het is waarschijnlijk de pomp. Dus een nieuwe pomp, ontluchter en OPV zijn geplaatst. 'S avonds liep de machine als een zonnetje, ook weer lekker stil.
Vanmorgen echter was het probleem weer terug.. nu ben ik weer gaan zoeken en kwam op een ouder topic over een soortgelijk probleem bij de Rancillio en ook daar waren dezelfde stappen ondernomen en lag het uiteindelijk aan een defecte magneetspoel/klep.

Morgen even bellen wanneer er weer naar gekeken kan worden..
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Expobar Brewtus IV laat bij aanzetten minuten water door het pijpje voor de overdruk lopen.

Berichtdoor HanR » do 03 mei 2018, 18:13

Tja, je vulklep kan dicht zitten, of de spoel van de vulklep is kapot. Dit had je reparateur allang moeten zien.
Ook moet je box dan alleen de vulklep aansturen en niet de pomp.
Komt alleen voor bij vastwater-only machines. Volgens mij wordt/werd dit alleen bij Vibiemme gedaan.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten