Op jacht naar een beter zet resultaat

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor jimmy_zeropm » do 03 mei 2018, 13:00

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik heel wat jaartjes onderweg met mijn Bezzera Magica.
Toch ben ik lang niet altijd tevreden over mijn gemaakte espresso's. Tijd om eens wat zelf reflectie op het zet proces te richten.

Wat mij geregeld overkomt is dat de doorloop veeeeels te hard gaat. Laten we zeggen 10-15 sec. De uitloop is meteen dun en ik mis de lekkere 'stroop' en dikke crema. Dit overkomt mij vooral als ik met de single uitloop werk. Ik bemerk dat als ik een dubbele gebruik dit probleem veel beter gaat. De druk opbouw is dan meteen goed en geeft een mooi resultaat. Alleen is de dubbele uitloop te breed voor mijn espresso kopjes en maak ik vaak een enkele ipv twee tegelijk.

Kortom ik heb het vermoeden dat de 'lucht' boven de koffie in de houder teveel volume heeft en daarom de koffie al nat is alvorens de echte druk opbouw behaald word. Hierdoor lijkt het proces te sterven voordat er knappe koffie uitloopt.

Ik gebruik altijd vers gebrande koffie (Fascino) en maal met een Mahlkonig Vario. Dit doe ik 10 sec voor een espresso wat neerkomt op grof gezegd 14 gram.

Tevens vind ik de temperatuur ook lastig goed te krijgen. Echt heet is er vaak niet bij, tenzij ik maximaal voorverwarm, vaak dmv stoom in het kopje, de houder door laten lopen etc.

Een laatste factor is de maalgraad, die staat inmiddels op de één na fijnste stand, praktisch poeder zegmaar. Voor de smaak zou ik soms graag aan paar standen grover willen maar dan is de doorloop helemaal niet te houden ;-).

Wie weet er een paar pro tips voor een beter resultaat?
Bedankt,

Martijn

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor Erik82 » do 03 mei 2018, 14:13

Portafilter met enkele of dubbele uitloop maakt geen enkel verschil. Dat is onmogelijk en moet je het ook niet zoeken. Het filterbakje maakt wel verschil. Welk filterbakje gebruik je?

Doorlooptijd is voor het grootste deel gerelateerd aan het maalsel en niet aan de machine. Probleem zit hem dus in je maler. De Vario heeft nogal last van verschuiven van maalgraad en daar zijn oplossing voor. Kwestie van zoeken want daar is wereldwijd genoeg over geschreven. Daar zit je voornaamste probleem.

Temperatuur zou ook geen probleem moeten zijn tenzij er iets mis is met je machine. Wanneer heeft deze voor het laatst onderhoud gehad?
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor beekschooten » do 03 mei 2018, 19:06

Je geeft aan dat je de kopjes warm stoomt. Daarom twijfel ik even aan het volgende:
Als er lucht in je boiler zit 'denkt' je pressostaat aan de hand van de druk dat het water heet is maar in werkelijkheid is het de uitzettende lucht die de druk bepaalt. Gevolg is lauwe koffie die ook waterig doorloopt omdat die te lauw is om de vetten uit de bonen mee te nemen. Even kort de stoomkraan open moet dat oplossen. Verklaart wel de symptomen die je beschrijft. Maar als je dagelijks je kopjes stoomt zou dat niet een probleem mogen zijn.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor Erik82 » do 03 mei 2018, 20:12

Koud of warm water zorgt er niet ineens voor dat de extractietijd 10-15s is. Dat is 99% zeker de maler. Koud water extraheert minder dus zou zelfs een langere doorloop moeten geven. Als ik mijn Strietman hoger zet in temperatuur moet ik meestal net wat fijner malen en niet omgekeerd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor beekschooten » vr 04 mei 2018, 12:34

Martijn maakt melding van een te lage temperatuur. Lucht in de boiler is een veel voorkomende en eenvoudig te verhelpen veroorzaker van een te lage temperatuur. Kun je beter eerst checken voordat je onnodig met de pressostaat gaat verstellen of vervangen.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor Erik82 » vr 04 mei 2018, 14:54

Lucht in de boiler is makkelijk te controleren. Hendel overhalen en als het een paar seconde duurt voordat er water uit de groep komt is dat het geval. Eerst moet TS maar eens reageren met wat antwoorden op onze vragen. Er is ook helemaal nergens gezegd dat hij ook maar iets met de pressostaat zou moeten doen, daar kom je zelf mee.

Ik geef TS alleen antwoord op zijn probleem van een te snelle doorloop en dat staat compleet los van de te lage temperatuur. Daarvoor heb ik gevraagd wanneer deze voor het laatst onderhoud heeft gehad.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor jimmy_zeropm » vr 04 mei 2018, 17:51

Bedankt voor alle respons zo ver.
Eerst even wat vragen beantwoorden;

- Ik gebruik het kleine filterbakje. Dit omdat ik niet steeds wil wisselen en ik dacht dat een enkele geschikt was voor een 'enkele' espresso ;-).
- Ik heb een 3e uitvoering van de Mahlkonig Vario. Deze zou het calibratie probleem niet meer moeten bevatten.
- De machine heeft in december de volledige aandacht gehad van de espressodokter in Aalsmeer. Kerngezond verklaard en volledig onderhoud.
- Ik zei stomen maar ik gebruik de warmwatertap. Deze laat ik eerst kort spoelen om het 'oude' en koude water af te voeren. Dan vul ik het kopje om te warmen. Daarna wacht ik altijd totdat de machine opnieuw druk opbouwt en de temperatuur bij verhit.

Ik heb overigens geen lucht in het systeem. Praktisch meteen uitloop bij overhalen hendel.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor Erik82 » vr 04 mei 2018, 18:13

14gram in het enkele filterbakje is veel te veel en compleet verkeerd gebruik van dat ding. Als je dan alsnog een korte doorlooptijd hebt dan is er echt iets mis met je maler want die zou je machine op die stand met zoveel maalsel in het bakje compleet moeten verstoppen. Elke Vario heeft dat probleem ook degene waarvan ze zeiden dat het niet het geval zou zijn. Die hebben het alleen minder.

Heb je de verwarmingselementen in de groep al doorgemeten. Als er daar eentje van kapot is dan is de boel ook te koud.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor jimmy_zeropm » vr 04 mei 2018, 21:18

Om even de maler als boosdoener aan te wijzen, een long shot maar even twee foto's. Van de koffie fijnheid op de twee na fijnste stand. Wat denken jullie? Het is dan zo geleidelijk gegaan dat ik niet meer met zekerheid durf te stellen maar mijn gevoel zegt dat het "vroeger" veel meer fijn poeder was. En idd kan ik mij herinneren dat je de machine makkelijk liet stikken onder de laatste 4 a 5 standen.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Op jacht naar een beter zet resultaat

Berichtdoor Jochen_P » zo 06 mei 2018, 16:54

Op foto onmogelijk te beoordelen maar je geeft de oplossing zelf al in je laatste zin ;) .
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten

cron