Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor Erik82 » zo 08 jul 2018, 13:24

Dat kan ook want je hebt er niks aan. Een naked is natuurlijk nog veel beter. Gewoon uitboren dat ding ;) .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor fransg » zo 08 jul 2018, 14:04

Mooi!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Leuvenaar230
Berichten: 59
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 16:28

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor Leuvenaar230 » zo 08 jul 2018, 16:22

Als je met het reservoir gaat werken kun je er wel voor kiezen je eigen water te maken, maar het is gedoe. Fleswater van Volvic doet het ook prima, maar wees voorzichtig met gebruik van bron- of mineraalwater.

Waarom voorzichtig zijn met het gebruik van bron- of mineraalwater? Er is een winkel die mij adviseerde dat wel te gebruiken (nog niet gedaan).

La Marzocco beveelt Acqua Panna aan omwille van de samenstelling. Ik kap het er nu al 14 dagen in en ben er tot dusver heel tevreden van.
Evian, vittel en andere grote merken hebben te veel droogrest.
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor HanR » zo 08 jul 2018, 16:44

Geen beter kraanwater dan in Nederland.
Enkele regio's uitgezonderd. Daar speelt dan bovendien een te hoog chloride gehalte in het water een rol.

nono
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 15:19

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor nono » do 12 jul 2018, 17:51

Vandaag een koffiemolen aangeschaft, een Quamar M80E.

Afbeelding

En ik moet zeggen dat het afstellen niet meevalt. Een enkele bakkie is redelijk gelukt, ongeveer 30ml in 25 seconden.
Maar bij een dubbele loopt hij wel erg snel door, dan komt er ruim 90ml uit in 25 seconden, bij dezelfde maalfijnheid.

Iemand een idee wat ik hier fout doe?

Edit:
Wat is eigenlijk de beste maat tamper voor een Rocket koffiezetter? Ik heb nu een 57mm tamper maar dat lijkt mij wat aan de kleine kant. Na het aandrukken blijft er nog een randje koffie tussen de tamper en het filter bakje zitten. of is dat normaal?
En ik zie nu dat er tampers is 57mm, 57,5mm en 58mm zijn te krijgen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor fransg » do 12 jul 2018, 18:37

Welke bonen gebruikt, van welke brander, hoe vers?

Welk filterbakje exact, welk gewicht precies gedoseerd?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

nono
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 15:19

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor nono » do 12 jul 2018, 19:58

De bonnen die we nu hebben zijn Tiktak – Mountain High Geen idee wanneer deze zijn gebrand. :?

De filterbakjes zijn vermoedelijk de bakjes die standaard bij de Rocket zijn geleverd. En het maalsel wegen heb ik nog niet gedaan. :oops:

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor Erik82 » do 12 jul 2018, 20:08

Je tamper is sowieso te klein en dat gaat problemen geven. Alle prosumer en professionele machines zijn 58mm.

Als je de branddatum niet weet dan zit daar al een probleem. Zo te zien is het oude zooi waar je niks aan hebt. Sowieso behoeft het dubbele filterbakje een hele andere maalgraad dan de enkele. Vergeet het enkele filterbakje en werk alleen met de dubbele met 16gr koffie en 32gr espresso in 25-35s.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

nono
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 15:19

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor nono » vr 13 jul 2018, 17:19

Je tamper is sowieso te klein en dat gaat problemen geven. Alle prosumer en professionele machines zijn 58mm.
Dat vermoeden had ik al, er is een nieuwe tamper van 58mm onderweg.
Als je de branddatum niet weet dan zit daar al een probleem. Zo te zien is het oude zooi waar je niks aan hebt. Sowieso behoeft het dubbele filterbakje een hele andere maalgraad dan de enkele. Vergeet het enkele filterbakje en werk alleen met de dubbele met 16gr koffie en 32gr espresso in 25-35s.
Hier begrijp ik even niet wat je precies bedoeld?
Voortaan alleen nog maar het dubbele filterbakje gebruiken, en daar dan 16 gram koffie in voor een enkele espresso ( dus ver onder de rand) en voor een dubbele espresso (of 2 enkele) 32 gram koffie gebruiken?

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor Erik82 » vr 13 jul 2018, 19:33

Het principe van enkele en dubbele moet je even vergeten en hoeveelheden in volume ook (ml). We rekenen in brew ratio en dat is (gram maalsel / gram espresso) * 100. Als je 16gr maalsel en 32gr espresso (1:2) neemt heb je een goed beginpunt met een brew ratio van 50%. Een dubbele is al niet veel en het enkele filterbakje is lastig dus vergeet dat. In het dubbele bakje zet je dus gewoon 1 espresso. Zie de tabel onderaan met link naar de bron.

Als je de dichte portafilters gebruikt gewoon het dubbele bakje in degene met de enkele uitloop doen. Een naked portafilter is helemaal geweldig om je techniek op orde te krijgen. Vervolgens mikken op 25-35s als startpunt en gaan.

Zorg wel dat je je maalsel weegt tot op 0,1gr want consistentie is belangrijk en helpt je om alles sneller onder controle te krijgen. Als je je maler iets afstelt duurt het 15gr voordat die verandering ook echt stabiel is. Je eerste espresso na afstellen is dus nog niet representatief voor degene daarna. Zorg dan ook dat je niet elke espresso bij gaat stellen want dan blijf je bezig. Kleine veranderingen in maalgraad geven vaak al vrij grote veranderingen in de doorlooptijd.

Afbeelding
https://www.home-barista.com/tips/brewi ... t2402.html
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron