Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

nono
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 15:19

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor nono » ma 02 jul 2018, 15:32

En doe jij dan ook nog een testje of gewoon alleen de by-pass instellen?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor Pti » ma 02 jul 2018, 16:22

Brita heeft tabellen welke de juiste bypass adviseren op basis van je water waardes.

Wij werkte op de zaak met Brita Quell ST waterfilters en zij hebben ons voorzien van een druppeltestje voor DH en KH. Deze kun je overigens ook aanschaffen bij een aquariumwinkel. Je kunt ook ieder kwartaal de water waardes opvragen bij je netbeheerder / nutsbedrijf.

Zelf zijn wij een tijd geleden overgestapt van Quell ST naar Purity Finest cardridges en die werken zonder bypass. Die wisselen namelijk "gewoon" Ca voor Na (ipv H) en dan riskeer je niet dat je de PH van het water naar beneden haalt.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor cremalover » di 03 jul 2018, 09:54

Brita heeft tabellen welke de juiste bypass adviseren op basis van je water waardes.

Wij werkte op de zaak met Brita Quell ST waterfilters en zij hebben ons voorzien van een druppeltestje voor DH en KH. Deze kun je overigens ook aanschaffen bij een aquariumwinkel. Je kunt ook ieder kwartaal de water waardes opvragen bij je netbeheerder / nutsbedrijf.

Zelf zijn wij een tijd geleden overgestapt van Quell ST naar Purity Finest cardridges en die werken zonder bypass. Die wisselen namelijk "gewoon" Ca voor Na (ipv H) en dan riskeer je niet dat je de PH van het water naar beneden haalt.
Proef je verschil met zeg een DVA ionenwisselaar?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor Pti » di 03 jul 2018, 16:34

Een DVA en Brita Finest wisselen alletwee Natriumionen dus daar zit geen verschil. Het enige verschil is dat Brita ook filtert over actieve kool dus mocht je water smaak meenemen uit bijvoorbeeld oude leidingen dan ben je dat kwijt. Kort gezegd is een DVA een ontharder en een Brits een waterfilter.

Met een Quell verander je meer dan alleen de carbonaat hardheid en dat kun je proeven ja.

Zacht water smaakt zacht, dat lukt met elke ontharder, maar de soort mineralen die je in het water stopt of laat reageren allemaal anders met de opgeloste koffie.

Nu heb ik het idee waar je naartoe wil, namelijk "er is niets mis met een DVA en het is op lange termijn nog goedkoper ook." En dat is, zeker in Nederland, de waarheid als een koe. Maar er zijn wel degelijk situaties waarin Brita een streep voor heeft op DVA.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor cremalover » di 03 jul 2018, 17:07

Nee hoor.Als er een smaakverbetering mogelijk sta ik er wel voor open.Had vanmorgen eens gebeld en de prijs valt ook nog wel mee.

Mijn eigen metingen geven steeds aan dat water in de ketel extreem zacht wordt.Heb dit zeker 10x getest met steeds hetzelfde resultaat.
Hardheid 6 erin.Na een paar uur /nacht 1 eruit.PH blijft wel hetzelfde.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor Pti » di 03 jul 2018, 17:36

Vreemd, misschien ff apart draadje over openen? Volgens mij hebben we wel een paar watergurus hier.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor fransg » di 03 jul 2018, 18:28

Ik herinner me dat het al eens eerder ter sprake is gekomen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

nono
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 15:19

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor nono » zo 08 jul 2018, 12:58

de Rocket.
Afbeelding

Donderdag heb ik de Rocket opgehaald, een nog even met de watertank gebruikt. Zaterdag heb ik de waterleiding en afvoer aangelegd.
Het filter is en Brita PURITY C Quell ST geworden. Ook het stopcontact is verplaats deze zat direct achter de machine, waardoor deze niet helemaal naar achter kon. Nu zit het stopcontact ook in het kastje en kan de machine 5 cm meer naar achter. Ook het kastje had de nodig aanpassingen nodig. Al met al toch nog een dagje mee bezig geweest. Helaas kon ik geen siliconeslang hier in de buurt vinden, dus voorlopig de afvoer maar met een plasticslang aangesloten. En die lijkt het best wel goed te houden.

Afbeelding

Waar ik helaas nog niet aan heb gedacht is een tamping-houder, tis nu wel een gedoe.. Deze maler is duidelijk niet geschikt voor een E61 portafilter en de singel portafilter is niet goed aan te drukken zonder een houder. Het wordt zo nogal een zooitje :?

Maaarrr de smaak van de koffie is weer een paar stappen omhoog gegaan. En ik moet zeggen dat de rotatie pomp heerlijk stil is. :)

Nou opzoek naar een maler ( Met een hoog bling bling gehalte. )

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor Erik82 » zo 08 jul 2018, 13:18

Ziet er netjes uit. Gewoon de veer uit je portafilter halen en het filterbakje los vullen en dan in het portafilter doen na tampen en gaan. Alleen bij uitkloppen even opletten dat je je duim op de rand van het filterbakje houdt omdat die anders in je afklopbak ligt. Werkt heel eenvoudig.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

nono
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 15:19

Re: Tijd om het koffie gebeuren naar een hoger plan te tillen.

Berichtdoor nono » zo 08 jul 2018, 13:22

Dat ga ik inderdaad even proberen. Zou ik ook dat uitloopje van het portafilter er uit kunnen halen? voorlopig...


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron