Hoog tijd voor een upgrade

Younes
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 15:08

Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Younes » di 03 jul 2018, 17:29

Ik begon mijn koffie avontuur met een koffiepotje, omdat die ene collega er heerlijke romige koffie uit kon toveren. (bijna letterlijk toveren). Ik kreeg dat zelf gewoon niet voor elkaar. Waarschijnlijk was mijn koffiemaling gewoon niet geschikt.

Toen heb ik 't lange tijd maar gewoon gedaan met Nepspresso, maar mede dankzij kp.nl heb ik een gaggia classic gekocht. Van begin af aan was er iets verdachts aan het apparaat, want het werd nooit warm genoeg naar mijn idee. Koffie kwam en komt er simpelweg ALTIJD te zuur uit. Met de stoomknop kan je de temp iets verhogen, maar dan verbrand de koffie al gauw. Weinig controle dus.

Dus ik had weer niet mijn zin. Op vakantie in Italia had ik bij Omkafe een Mazzer Super Jolly gekocht. Koffiesmaak ging erop vooruit, maar nog altijd dat zuurtje. Welke boon ik ook nam. Het werd nooit zo lekker als bij dat barretje in een buitenwijk van Parijs of bij die tent in Verona, Italie. En aan de boon heeft 't niet gelegen, want die haalde ik bij Bootkoffie of bij Fascino koffie.

Zelfs een keer bij Casabarista in Amersfoort langs geweest en toen viel de espresso ook tegen. Teveel zuur in de smaak aanwezig. Dus ik wil sowieso een keer langs gaan met mijn eigen boon die ik enigszins ken of waarvan ik vermoed dat die geen zuurtje zou moeten hebben.

Ik houd dus niet van zure koffie. Heb altijd mijn espresso machine beschuldigd. Om die reden wil ik graag een e61 machine hebben waarvan de temperatuur stabiel blijft. In ieder geval stabieler dan mijn Gaggia Classic.

Ik ben op onderzoek uitgegaan en denk dat ik het volgende wil hebben:

Een HX machine, want het merendeel van de bakjes zijn eigenlijk alleen maar Cortado's. ‘s Ochtends 1 voor mij en 1 voor mijn vrouw. In de ochtend misschien die 2de voor mijzelf als ik tijd heb.

Achter elkaar koffie zetten, omdat we bezoek hebben, gebeurt maar 1 keer in de week dus eigenlijk geen behoefte aan een DB.

Budget is maximaal 1250 euro, ervan uitgaande dat ik geen maler nodig heb, want de SJ doet z'n werk goed. (klopt dat?). Dat gezegd hebbende, ben ik uitgekomen om de Rocket Appartemento en de Bezzera Magica. Ik had de beste man van casabarista Amersfoort beloofd ook eens te kijken naar de Bezzera Magica. Een bepaald merk spreekt je aan of niet. Rocket meer dan Bezzera. Beide stevig gebouwd en goed afgewerkt. Enige verschil is de grotere boiler en het iets hogere vermogen van de Magica, maar verhoudingsgewijs denk ik dat er geen verschil is. Grotere boiler betekent ook meer vermogen nodig om te verwarmen. Volgens mij was de boiler van de Rocket niet geïsoleerd (dus meer temp fluctuaties?)

Heb ook lange tijd gekeken naar Expobar Brewtus, maar afwerking is wat minder en DB dus iets overkill voor mij.

Laatste eisen: Geen 2de hands, maar wel nieuw en goed zelf onderhoudbaar

Ik zou graag wat advies willen ontvangen naar aanleiding van bovenstaande, want er lopen hier genoeg ervaringsdeskundigen en experts rond die mijn zoektocht zouden kunnen verrijken.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Erik82 » di 03 jul 2018, 18:39

Je maler is meer dan voldoende en die behoeft geen upgrade. Persoonlijk zou ik voor Rocket gaan alhoewel Bezzera het ook goed doet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor bobbee » di 03 jul 2018, 19:09

De boiler van de Rocket is geïsoleerd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Pti » di 03 jul 2018, 19:41

En isolatie heeft maar weinig met temperatuur stabiliteit te maken. Meer met energieverbruik en in mindere mate opwarmtijd.

Younes
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 15:08

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Younes » di 03 jul 2018, 20:36

Ok, dus men neigt ook iets meer naar de rocket. Verder geen advies omdat jullie mijn conclusie delen? Er zijn ook andere merken. ECM en Profitec hebben ook mijn voorkeur vanwege de hoogwaardige binnenafwerking. Of is dat buiten budget?

Wat betreft mijn aanname over zure koffie. Ik denk dat ik met een e61 apparaat meer controle krijg over de smaak. De temp is dan geen issue meer. De keren dat ik niet-zure espresso dronk buiten huis is helaas maar op 1 hand te tellen. Moet ik mijn verwachting bijstellen voor wat betreft een nieuw apparaat?

Ik ben namelijk in de veronderstelling dat koffie zuur smaakt, omdat de temp te laag is.

Edit: ECM’s zijn inderdaad te duur. Geldt ook voor de Profitec.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor bvds » di 03 jul 2018, 23:12

tsja je hebt het over temperatuurstabiliteit en zure koffie.

zure is meer een eigenschap van de koffie en branding dan van temperatuurstabilteit.

een E61 HX is met de juiste routine stabiel. wil je meer controle over je temperatuur dan is een dual boiler met PID te verkiezen.

echter omdat je niet van zure koffie houdt, vermoed ik dat je eerder gaat voor een wat donkerder geroosterde klassieke blend dan een moderne light roast single origen. je bent dan prima bediend met een E61 HX.

ik zou ook eerder voor de Rocket gaan dan de Bezzera Magica, maar zou zelf denk ik de Profitec 300 verkiezen. en kijk ook eens naar een Bezzera Strega. beiden net iets boven de 1250 euro maar wellicht een demo model.

succes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor HanR » wo 04 jul 2018, 08:23

Als je voorkeur hebt voor een HX machine ben ik het geheel met Bas eens.
Uit je verhaal begrijp ik dat jullie espresso-only drinkers zijn.
In dat geval is een ECM Classics II met pid een geweldige machine.
Wat nog niet aan de orde geweest is, is je voorkeur voor nieuw.
Een tweedehands machine bij een goed adres, doet wat mij betreft niet onder voor nieuw. Een machine zonder bekende historie op Marktplaats kopen is inderdaad een groot risico.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Erik82 » wo 04 jul 2018, 09:38

TS geeft juist aan nagenoeg alleen maar melkvarianten te drinken dus is een single-boiler geen optie.

Rocket is gewoon geweldig gebouwd en dat merk je. Bezzera vind ik persoonlijk net iets minder netjes maar ook gewoon erg goed. Kwestie van smaak. Aan beide heb je een goede keuze. Een dual-boiler is duurder en zit meer electronica in die kapot kan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor HanR » wo 04 jul 2018, 11:07

Misschien te snelle conclusie van mij.
Tussen de regels door meen ik te lezen dat TS een kwakje melkschuim in zijn espresso doet, omdat deze (op dit moment) niet te drinken is. Zijn ervaringen buiten de deur lijken op espresso te zijn gebaseerd.

Younes
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 15:08

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor Younes » wo 04 jul 2018, 17:47

tsja je hebt het over temperatuurstabiliteit en zure koffie.

zure is meer een eigenschap van de koffie en branding dan van temperatuurstabilteit.

een E61 HX is met de juiste routine stabiel. wil je meer controle over je temperatuur dan is een dual boiler met PID te verkiezen.

echter omdat je niet van zure koffie houdt, vermoed ik dat je eerder gaat voor een wat donkerder geroosterde klassieke blend dan een moderne light roast single origen. je bent dan prima bediend met een E61 HX.

ik zou ook eerder voor de Rocket gaan dan de Bezzera Magica, maar zou zelf denk ik de Profitec 300 verkiezen. en kijk ook eens naar een Bezzera Strega. beiden net iets boven de 1250 euro maar wellicht een demo model.

succes.
Een rocket en donkere klassieke blend dus. Heb me ook ingelezen over de profitec. Lovende woorden en geen kritiek over de zetgroep die geen e61 is.

Wat HanR zegt klopt helemaal. Buiten vaak zure smaken, maar thuis eigenlijk altijd zuur. Ik weet dat er bonen (of blends) zijn die echt niet zuur zijn. De espresso die ik daarvan heb gedronken kon ik enorm waarderen. In de regel drink ik geen espresso, omdat ik die vaak t zuur vind.

Ik drink zeer regelmatig een cortado, om die zure smaak weg te krijgen inderdaad. Wij zijn geen espresso only drinkers, maar als ik zelf een goede espresso kan zetten, ga ik zeer zeker vaker aan de espresso. Daarnaast wil ik zo nu en dan eens een capo kunnen zetten. Zeker ook omdat het meerendeel van mijn visite een goede capo wil hebben en niks wil weten van een espresso.

Dus zoals Erik adviseert, neig ik ook naar een HX machine.

Stand tot nu toe;

Overweeg een demo/2dehands van betrouwbare bron
Liever Rocket dan Bezzera
HX machine vanwege wens om af en toe melk te stomen
Liever HX, vanwege minder onderdelen dan DB dus iets bedrijfszekerder
Liever geen SB wegens maken van ook melk dranken
Liever een E61 omdat dit meer gemeengoed is. Makkelijker te servicen.
Liever een E61 wegens preinfusion (geen ervaring mee)
Pid op een hx? Nog niet over uit. Wil zeker zijn dat het apparaat niet de oorzaak is van zure koffie


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron