DIY PID Project - Rancilio Silvia

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor FJP84 » wo 12 sep 2018, 20:59

Project box is ook al gearriveerd. Prima maar voor de PID.Afbeelding

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor Heseven » di 18 sep 2018, 09:40

Project box is ook al gearriveerd. Prima maar voor de PID.Afbeelding

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk
Heb je al nagedacht over hoe je hem gaat bevestigen?

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor FJP84 » di 18 sep 2018, 11:18

Project box is ook al gearriveerd. Prima maar voor de PID.Afbeelding

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk
Heb je al nagedacht over hoe je hem gaat bevestigen?

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk
Om te beginnen hittebestendig zelfklevend klittenband.

Als het bevalt kan ik er ook 4 boutjes van maken. De project box bestaat uit 2 losse delen

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor Heseven » di 18 sep 2018, 12:46

Mooie enclosure trouwens, past qua uiterlijk wel bij de Silvia!

Ik heb mijn PID project eindelijk afgerond en kwam met het idee om magneten te gebruiken. Geen gaten in de silvia, makkelijk schoon te maken en meer van dat soort voordelen. Ik moet zeggen, volgensmij heb jij ook een primeur te pakken. Want klitteband ben ik ook nog niet tegengekomen op het internet! :)

Een korte demonstratie:
https://youtu.be/DQKlWw8hbWE

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor FJP84 » di 18 sep 2018, 18:42

Mooie enclosure trouwens, past qua uiterlijk wel bij de Silvia!

Ik heb mijn PID project eindelijk afgerond en kwam met het idee om magneten te gebruiken. Geen gaten in de silvia, makkelijk schoon te maken en meer van dat soort voordelen. Ik moet zeggen, volgensmij heb jij ook een primeur te pakken. Want klitteband ben ik ook nog niet tegengekomen op het internet! :)

Een korte demonstratie:
https://youtu.be/DQKlWw8hbWE
Magneten zijn ook zeker niet verkeerd. De piggyback connectors zijn ook binnen. Nog even geduld voordat ik alles heb. Ik ga binnenkort mijn beoogd aansluitschema uittekenen in vergelijking met huidig schema. Dan post ik dat hier ter review.

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor HanR » di 18 sep 2018, 21:44

Waarom ga je een schema uittekenen? Elektrisch schema van Silvia is met één Goochel zoekopdracht te vinden.
Voor het geval je een Silvia gebruiksaanwijzing hebt: Het elektrisch schema staat achterin.
En waarom zou je het gewijzigde schema aan ons voorleggen?
Als je begrijpt wat je aan het doen bent, hebt je onze bevestiging dat je goed bezig bent, helemaal niet nodig.

Op gerichte vragen krijg je ongetwijfeld een goed antwoord.
Maar als je geen zin hebt om je er in te verdiepen, had je beter een plug&play setje moeten kopen bij www.ranciliosilvia.info.
Ook dan blijft (als je wilt) het zelf klooien met P, I en D en de andere parameters nog steeds een hobby op zich.

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor Heseven » di 18 sep 2018, 21:58


Ook dan blijft (als je wilt) het zelf klooien met P, I en D en de andere parameters nog steeds een hobby op zich.
En dat is nog een understatement.. Ik ben dit keer voor autotune gegaan en heb besloten het daar eerst maar eens bij te laten. ;-)

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor FJP84 » di 18 sep 2018, 22:06


Waarom ga je een schema uittekenen? Elektrisch schema van Silvia is met één Goochel zoekopdracht te vinden.
Voor het geval je een Silvia gebruiksaanwijzing hebt: Het elektrisch schema staat achterin.
En waarom zou je het gewijzigde schema aan ons voorleggen?
Als je begrijpt wat je aan het doen bent, hebt je onze bevestiging dat je goed bezig bent, helemaal niet nodig.

Op gerichte vragen krijg je ongetwijfeld een goed antwoord.
Maar als je geen zin hebt om je er in te verdiepen, had je beter een plug&play setje moeten kopen bij www.ranciliosilvia.info.
Ook dan blijft (als je wilt) het zelf klooien met P, I en D en de andere parameters nog steeds een hobby op zich.
Dank voor je reactie. Ik heb me er in verdiept en op meerdere sites, fora en videos bekeken hoe ik de boel moet aansluiten. Het idee was tweeledig.
1. Extra check/verdiepingsslag: better safe than sorry.
2. Als naslagwerk in dit topic, voor anderen als kennisdeling.

Het is de eerste keer dat ik dit doe en heb over een standaard kit nagedacht, maar toch bewust voor DIY gekozen, omdat ik anders toch weer voor de makkelijke route ga en er dan niet van leer.

Wat betreft punt 2 wil ik ook geen verkeerde informatie delen, dus sta ook daarom open voor input van personen die dit al een keer gedaan hebben.

Verder heb ik gemerkt dat mijn Silvia standaard toch net wat anders aangesloten was dan op de verschillende standaard schema's die ik vond. Het gaat dan met name om de kabels die doorgelust zijn. Uiteindelijk komt het qua kleurenschema wel op het zelfde neer, maar ik was benieuwd of meer Silvia eigenaren dit hebben gemerkt/ervaren.

Maar goed: als er verder niets op tegen is wil ik enkel het aansluitschema van de PID en SSR delen vanuit de doelstelling van punt 2. Input/reactie is welkom. Als dat niet gewenst is, is dat ook prima.

Grt!

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk


HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor HanR » di 18 sep 2018, 22:09

Mee eens.
Alleen zou je kunnen ingrijpen om te voorkomen dat de temperatuur te ver doorschiet bij een koude start.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: DIY PID Project - Rancilio Silvia

Berichtdoor FJP84 » ma 01 okt 2018, 13:49

Bijna alle spullen zijn binnen dus ik kan de uitvoering gaan inplannen. Kleine specifieke vraag:

Ik ga de PID/Projectbox aarden, alleen de PID zelf heeft geen connectie voor de aardedraad.

Ik wil dit nu op dezelfde manier doen zoals beschreven in de Auber installatie. Namelijk een aardedraad met piggyback aansluiten op de huidige aarde draden op de boiler. Het andere uiteinde met een klein schroefje monteren op de aluminium projectbox.

Is dit the way to go?

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron