ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor bobbee » wo 05 sep 2018, 21:38

Dit is wel een vervelend probleem zo aan het worden. Waar woon je? Want het lijkt mij nu ook het beste om een bezoekje aan bijvoorbeeld Hanr te doen. Woon je meer boven in Nederland dan is er Peter van Kafko waar je langs kunt gaan. Beide zijn bekende van het forum en besodemieteren de boel niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor Pti » wo 05 sep 2018, 21:51

Riwi woont in Alkmaar, dus de Espressodokter is aalsmeer is allicht een adresje "in de buurt".

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor bvds » wo 05 sep 2018, 22:03

Ja Piet weet er vast wel raad mee!
Laatst gewijzigd door bvds op wo 05 sep 2018, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor HanR » wo 05 sep 2018, 22:10

Laat je nog wel even horen hoe het afgelopen is, als je bij de dokter bent geweest? Dat het goed komt met de patiënt geloof ik wel, maar het kan nog wel een grote ingreep worden.

Nelus
Berichten: 675
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor Nelus » do 06 sep 2018, 07:40

Bij de espressodokter brengen in aalsmeer lijkt mij een goed plan inderdaad
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor fransg » do 06 sep 2018, 08:46

Ja ik ben daar ook voor

Niet zelf verder aanknoeien

Geheel laten restaureren of wegmikken
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

riwi
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 05 sep 2018, 14:50

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor riwi » do 06 sep 2018, 13:15

Zou je een foto kunnen maken van de pot van het spul waarmee je de boiler hebt ontkalkt?
Afbeelding

Drollig van me. Ik lees nu pas dat het een ontvetter is. Weer wat geleerd.

riwi
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 05 sep 2018, 14:50

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor riwi » do 06 sep 2018, 13:35

Bedankt voor de namen van de bedrijven.

Mijn insteek is echter niet alleen om weer een lekker bakkie te drinken maar ook om de techniek te begrijpen. Vanochtend was er al één euvel minder. Toen de waterbak leeg was stopte de pomp. Gisteren bleef de pomp gewoon door pompen, althans dat denk ik. Nu hoor ik de pomp alleen resoneren.

Het lukte mij vanochtend ook om een bakkie te zetten. De boiler druk stond net onder de 1,5 en de pomp tussen de 8 en 9. De koffie leek alleen een stuk minder qua temperatuur.

Ik denk toch dat ik de machine helemaal uit elkaar ga halen, schoonmaken en weer in elkaar ga zetten. Ik heb de tijd en het lijkt me vooral leuk, helemaal als ie het daarna nog beter doet dan een paar dagen geleden.

Wat ik overigens vergeten was te vermelden. Alvorens ik eraan ging klooien deed de pompdruk vreemd. Bij het aanzetten van de machine bouwde de druk op. Meestal naar de acht bar. Vervolgens zakte de druk naar enkele minuten naar zes bar om weer op te lopen naar acht. Dit bleef zich herhalen. Volgens mij deed hij dit niet toen we hem net gekocht hadden. Waar zou dit door kunnen komen?

Groet en bedankt,

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor HanR » do 06 sep 2018, 14:17

De genoemde adressen zijn bij uitstek de plek om iets over je machine te leren.
In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, krijg je uitleg, kun je vragen stellen en mag je mee kijken.

Iets uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, leidt slechts tot de kennis hoe iets in elkaar zit. Echter niet noodzakelijkerwijs tot inzicht in de werking ervan.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Technika 3, pomp blijft aan, vacuumventiel blijft ventileren.

Berichtdoor bvds » do 06 sep 2018, 18:16

Wat ik overigens vergeten was te vermelden. Alvorens ik eraan ging klooien deed de pompdruk vreemd. Bij het aanzetten van de machine bouwde de druk op. Meestal naar de acht bar. Vervolgens zakte de druk naar enkele minuten naar zes bar om weer op te lopen naar acht. Dit bleef zich herhalen. Volgens mij deed hij dit niet toen we hem net gekocht hadden. Waar zou dit door kunnen komen?
Hoe bedoel je dat? Die 8 bar pompdruk bereik je als het goed is tijdens koffie zetten, dus als er weerstand is. Een shot maken kost even voor het gemak 30 seconden. Bij het stoppen van de extractie zakt de druk weer naar 0 bar. Wat bedoel je met "zakte de druk na enkele minuten na 6 bar"? Je laat de pomp toch niet minuten lang lopen hoop ik?

En die 8 of 6 bar is relatief en afhankelijk van de OPV afstelling (die kan de maximale pompdruk begrenzen) en de weerstand (koffie, dosering, maalgraad etc.).

De boilerdruk bepaalt indirect te temperatuur van je koffie en direct de stoomdruk. 1.5 bar is erg heet! Dan zul je een flinke cooling flush nodig hebben. 1.0-1.2 bar lijkt me een beter vertrekpunt. Een en ander wel afhankelijk van de betrouwbaarheid van de meter en de meting (kalk).
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron