bricolletta

NLC
Berichten: 1
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 14:31

bricolletta

Berichtdoor NLC » za 08 sep 2018, 14:48

E2FB72B5-3B58-4324-9B4E-C9A350E007D1.jpg
Wij hebben een gebruikte machine gekocht. Het zou gaan om een Bricoletta Fiorenzata. Met veel gedoe krijgen we er langzaam maar zeker drinkbare koffie uit. Espresso maken met de juiste maling en juiste tijd is best lastig.
Nu klinkt er af en toe een piepje. Een soort alarm. Ik denk een overdruk-alarm. We hebben er helaas geen handleiding bij en deze kan ik ook nergens vinden. Weet iemand wat voor piep signaal dit is. En heeft iemand na het zien van de foto misschien een idee of het een fiorenzata is of wellicht iets anders.

Dank,

Gebruikersavatar
beekschooten
Berichten: 58
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 08:19

Re: bricolletta

Berichtdoor beekschooten » za 08 sep 2018, 15:13

Die touchpads kom je wat minder tegen. In veel eengroepsmachines wordt de pompbediening en groepsontluchting via een hefboom op de groep gedaan. Dus als je iets hebt gevonden wat er op lijkt dan is de kans groot dat je hem hebt gevonden. Heb wat gegoogled en ik vind deze er wel heel erg op lijken:

http://www.esnbv.eu/index.php?route=pro ... duct_id=79

Typenaam Campanile, maar dat kan een opvolger zijn. Zit er geen typeaanduiding op de onderkant van de machine?

De technische spec sheet vermeld vreemd genoeg niet of het een single boiler of een HX machine is, maar met 1,25 ltr zou je single boiler verwachten.

Maar ten aanzien van die piep: Als het een single boiler is kan het zijn dat er een waarschuwingspiep ingebouwd is als hij nog op stoom temperatuur is. Voor stoom moet de boiler eerst opwarmen. Maar dan is die een graad of 6 te heet om er een behoorlijke espresso mee te maken. Ligt dicht bij je vermoeden van overdruk, maar dit is een 'works as designed'. Oplossing is af laten koelen, of als je haast hebt even heet water aftappen.
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

espressodokter
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 21:24

Re: bricolletta

Berichtdoor espressodokter » ma 10 sep 2018, 15:22

het is of een Fiorenzato of een Rioba.
Laatstgenoemde komt overigens ook uit de Fiorenzato stal.
Je machine is voorzien van een warmtewisselaar.
Het piepje geeft aan dat de doorloop snelheid van het water te laag is tijdens het zetten of er zit een vuiltje in je flowmeter.
Dokter dokter wat mankeert mijn machine?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: bricolletta

Berichtdoor @3aan » do 13 sep 2018, 00:34

Het lijkt wel een speciale uitvoering, gezien de extreme hoogte onder de zetgroep, je kan met gemak hoge glazen plaatsen voor de latte machiato e.d. ook hoge "on the go" bekers.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: bricolletta

Berichtdoor kilo » do 13 sep 2018, 14:11

Ik heb zo’n machine gehad.
Afbeelding
Het is een Fiorenzato. Een viariant op de Bricoletta. De firma Metro heeft de machine verkocht onder de merknaam Rioba. Metro is o.a. eigenaar van de Macro. Gebruiksaanwijzingen moet je ergens op internet nog wel kunnen achterhalen. Met name de manier waarop je de volume dosering kan programmeren. Het is een HX, dus je moet flushen voor de juiste temperatuur. Een rotatiepomp en vaste wateraansluiting. Het piepje, zoals eerder opgemerkt, komt bij een te geringe doorstroom van de koffie. Grovere maling is de oplossing dan. Probeer 40 gram in 30 seconden als uitgangspunt te bereiken.
Je kan uitstekende espresso maken hiermee, dus geef niet op.
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: bricolletta

Berichtdoor @3aan » do 13 sep 2018, 19:00

Kost ook maar een beetje . . . ?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: bricolletta

Berichtdoor kilo » do 13 sep 2018, 21:27

Allemachtig!
Voor dat bedrag zou ik wat anders kiezen..
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron