Hulp met bedrading Isomac Tea

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Hulp met bedrading Isomac Tea

Berichtdoor Wijmaar » do 04 okt 2018, 21:15

Goedenavond!

Na het afronden van mijn BFC bleef het kriebelen, en dus heb ik een defecte Isomac Tea opgescharreld om weer in volle glorie te herstellen. Eén van de grote issues, is het feit dat de bedrading in slechte staat en volledig verwijderd is. Ik ben op internet gaan zoeken, en via EricS een bedrading voor een Milennium 110V gevonden:

http://users.rcn.com/erics/Illustrations/IS_ELEC3.jpg

Deze gaat echter uit van een SSR, welke niet in de 220V versie voorkomt. Nu heb ik een poging gedaan om bovenstaande schema aan te passen voor een 220V Tea. (Klik hier voor grotere versie: https://imgur.com/uQwvXGh)

Afbeelding

Nu mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen, wat denken jullie van dit schema? Ik twijfel vooral over de bedrading van Pressostaat / element.

Thanks!

Jan

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Hulp met bedrading Isomac Tea

Berichtdoor Wijmaar » za 06 okt 2018, 09:09

Inmiddels heb ik het “schema” ook even naar EricS gestuurd. Volgens hem leek het te kloppen.

Echter heb ik gisteren gekeken, en het schema komt niet overeen met de bestaande bedrading.

Wat zou jullie voorkeur hebben?

1. Het nieuwe schema (obv EricS) volgen
2. Terug naar de tekentafel en proberen het originele schema te reverse-engineeren op obv de bestaande bedrading.

Thanks!

pjotr007
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 15:22

Re: Hulp met bedrading Isomac Tea

Berichtdoor pjotr007 » zo 14 jan 2024, 08:17

Hallo, ik zou dit ook willen proberen, bedankt voor het schema. Welke bedrading gebruik ik best? Ik las ergens Olflex 180. Welke sectie?

Bedankt!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp met bedrading Isomac Tea

Berichtdoor HanR » zo 14 jan 2024, 09:56

Sectie? Je bedoelt diameter? 1,5mm2 is genoeg.
Gebruik goede kwaliteit schakelaars (APEM).
"Kale" kabelschoentjes met mooie hoesjes staat netjes, maar gaat niet lang mee.
De voorgeisoleerde soort, of "kale" met een stukje siliconenslang als isolatie gaat langer mee.

Janssen
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 08:49

Re: Hulp met bedrading Isomac Tea

Berichtdoor Janssen » zo 14 jan 2024, 11:22

Waar twijfel je aan bij de bedrading van de pressostaat?

Ik wil wel mee denken maar het blijft vaak puzzelen.

bij opwarmen:
Het warmte element is verbonden met de normaly closed van de pressostaat. Er is dus doorgang naar de nul tijdens opwarmen. De stroom komt tijdens het opwarmen vanuit het lampje, die is verbonden met de bruine (fase). Als de boiler is verwarmd en de druk opbouwt schakelt de pressostaat het NC contact open. De verbinding is dan daar in elk geval verbroken. Het normaly open contact is dan "gemaakt" en het ready lampje gaat aan. Echter gaat het warmte element naar de controlbox. Wat daarin gebeurd weet ik niet, er kan stroom komen vanaf de fase via het lampje en de thermal fuse, dan zou er in de controlbox ook iets moeten verbreken lijkt me.
Of verbreekt de thermal fuse? Dat haal ik niet uit het schema.

Succes, heb je ook plaatjes?

pjotr007
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 15:22

Re: Hulp met bedrading Isomac Tea

Berichtdoor pjotr007 » zo 14 jan 2024, 12:37

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een oude vraag opgediept, ik was vooral geïnteresseerd in het type bekabeling en de kabelschoenen inderdaad.

Ik kijk straks eens op Conrad hiervoor.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron