Temperatuurprobleem?

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Temperatuurprobleem?

Berichtdoor pichichi » vr 02 nov 2018, 22:04

Deze luie thuisgebruikert, die aldaar als enige doorgaans de doorlooptijd meet en verder alles op gevoel en het oog doet, dit i.t.t. het noodzakelijk pietje-preciezerige op het werk, en zo dus altijd in balans is want je bent al een Weegschaal van jezelf...

...heeft het vermoeden van een temperatuurprobleempje met zijn Expobar Leva (6,5 jaar oud, laatste check-up ruim jaar geleden bij Drentse Peter). Koffies komen er wat bitterder en rough uit dan voorheen. Het gekke is dat ik eerst vermoedde dat de temp te hoog was, ik moet gemiddeld best lang wachten totdat ik kan nippen en drinken (ook beroepsdeformatie waaarschijnlijk, want de cupping bowls worden alleen maar inzichtelijker rond de 15e (!) minuut na opgieten).

Maar toen ik eens ging meten kwam ik gister en vandaag tot deze rijtjes (water gemeten rechtstreeks water uit open broeikop):

Anderhalf uur aan en achtereenvolgens met pauzes van 15-30 seconden ertussen:
81,6
86,0
88,6
87,2
87,7
86,1
86,0
84,5
85,5
86,1
84,5
85,0
84,7
shot gezet
shot temp 62,5
en weer achter elkaar meten:
80,9
84,3
87,2
84,7
84,4
86,0
83,8
85,1

Vandaag twee soortgelijke sessies:
Klein uur aan - 81,3 88,2 89,1 86,1 88,0 84,1 83,3 83,1 shot 65,2
Ruim twee uur aan - 80,6 90,7 88,2 87,4 86,9 88,3 shot 67,5 en eerste meting daarna 79,7

Ik heb de Expobar niet continu aanstaan, zet er doordeweeks ´s avonds een of twee dubbele jongens mee en in het weekend wel aan vanaf middag t/m avond.

Ik haal dus maar één keertje de 90+ graden. Dat lijkt me sowieso niet kloppen. Verder (uiteraard) fluctuaties maar m.i. wat op het warrige, trendloze af..

Wie ziet er wát opvallends, geks, onlogisch? Roept en schiet u maar. Alvast bedankt!

(ben meer van de software dan de hardware qua koffie dus have mercy on my soul :|)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Temperatuurprobleem?

Berichtdoor HanR » vr 02 nov 2018, 22:37

Geen conclusie, maar een extra test.
Een pomp die op zijn einde loopt geeft een vertraagde drukopbouw en of verminderde flow.
1. Geeft de pomp (nog) ongeveer 650ml/minuut;
2. Als je je op dichtdraait, haalt de pomp dan ergens tussen 16 en 20bar.

Dit hoeft helemaal niet de oorzaak van je probleem te zijn, maar te weinig flow levert in ieder geval een verpestte (bittere) smaak op.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Temperatuurprobleem?

Berichtdoor bvds » za 03 nov 2018, 09:13

Hoe heb je gemeten?

Met koffie en dus met drukopbouw? Of zonder koffie dus zonder weerstand. In laatste geval koelt het water door de hoge flow heel rap af.

Sowieso klinkt het niet als een te lage temperatuur. Het water zal op het moment dat het op de puck komt een flink stukje hoger zijn. Ook geef je aan dat je de espresso niet meteen kan drinken en de smaak bitter is. Duid beiden ook op de hoge temperatuur!

Je zou moeten meten met een Scace of anders een Eric's groepthermometer om iets zinnigs te kunnen zeggen over de temperatuur.

Kan het zijn dat je cooling flush te kort is? Zou niet gaan meten maar eerst op smaak gaan testen. Probeer eens verschil tussen geen en hele lange cooling flush. En tussendoor steeds een minuut of 5 stabiliseren.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Temperatuurprobleem?

Berichtdoor pichichi » za 03 nov 2018, 17:26

Geen conclusie, maar een extra test.
Een pomp die op zijn einde loopt geeft een vertraagde drukopbouw en of verminderde flow.
1. Geeft de pomp (nog) ongeveer 650ml/minuut;
2. Als je je op dichtdraait, haalt de pomp dan ergens tussen 16 en 20bar.

Dit hoeft helemaal niet de oorzaak van je probleem te zijn, maar te weinig flow levert in ieder geval een verpestte (bittere) smaak op.

Ik kreeg in een minuut zojuist (slechts) 450ml eruit, temperatuur 84,6.
Daarna tapte ik eenzelfde hoeveelheid uit de ´theewaterkraan´, in 12 seconden, temperatuur 96,9 graden.
450 ml via broeikop (alles telkens zonder filterhouder) daarna wederom in 60 sec.

Hoe je ´op´ dichtdraait weet ik niet precies? Hoe/waar kun je dat zien?

Vlak voor tappen/brewen staat drukmeter tegen de 1,1 aan (15,5 psi); tijdens geeft meter ongeveer 0,62 bar / 9 psi aan.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Temperatuurprobleem?

Berichtdoor pichichi » za 03 nov 2018, 17:32

Hoe heb je gemeten? Met koffie en dus met drukopbouw? Of zonder koffie dus zonder weerstand. In laatste geval koelt het water door de hoge flow heel rap af.

Sowieso klinkt het niet als een te lage temperatuur. Het water zal op het moment dat het op de puck komt een flink stukje hoger zijn. Ook geef je aan dat je de espresso niet meteen kan drinken en de smaak bitter is. Duid beiden ook op de hoge temperatuur!

Je zou moeten meten met een Scace of anders een Eric's groepthermometer om iets zinnigs te kunnen zeggen over de temperatuur.

Kan het zijn dat je cooling flush te kort is? Zou niet gaan meten maar eerst op smaak gaan testen. Probeer eens verschil tussen geen en hele lange cooling flush. En tussendoor steeds een minuut of 5 stabiliseren.

Zonder koffie en drukopbouw (dus), alleen water direct uit de broeikop. Die metingen van (eer)gisteren waren telkens in korte ´tap´, klein vol espressokopje.

Ja die combi niet meteen drinken en bittere smaak verbaasde mij dus ook! Ik ging ook uit van te hóge ipv misschien te lage temp. Maar bitter kun je ook krijgen met lage brewtemp van water. Edoch rijmt dat niet met ´niet meteen kunnen drinken´... :roll:

Met cooling flush bedoel je toch water wegpompen totdat gepruttel/gebruis ophoudt? En dan ook ´eerste´ flow te heet water weg laten lopen (als dat het geval dus is..). Hoe zou jij een hele lange flush omschrijven en uitvoeren?

Dank Han en Bas voor hulp tot zover!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kraaijcheck en 22 gasten