Te koop: ECM Mechanika IV Profi

Wil je van je oude espresso apparaat, koffiemolen of teveel-ingekochte-koffie af? Laat het ons weten!
Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Te koop: ECM Mechanika IV Profi

Berichtdoor GuidovW » zo 20 mei 2018, 20:23

Gisteren is er een barista langs geweest voor "tekst en uitleg" espresso maken.
Conclusie, de EMC staat niet meer te koop 8-) Er komt veel te lekkere koffie uit.

Kan een modje een slotje op dit topic doen?

Gefeliciteerd! :)
Fijn dat je nu wel plezier van je set hebt :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Te koop: ECM Mechanika IV Profi

Berichtdoor Pimmedoris » ma 21 mei 2018, 13:39

Ik ben trouwens wel benieuwd wat je nu aangepast hebt om wel heerlijke espresso te krijgen... fijnere maling, meer/minder koffie, eerder de pomp stoppen?
Gewoon puur uit interesse.

erreen
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 02 mar 2018, 15:51

Re: Te koop: ECM Mechanika IV Profi

Berichtdoor erreen » di 22 mei 2018, 16:36

Ik was een eind op de goede weg, de handelingen zoals portafilter schoonmaken, koffie afwegen, flushen e.d. zit erin.
Wat nog wel verbeterd kon worden was het distribueren / verdelen van de koffie voor het aanstampen.
Wat we hebben gedaan is fine tuning van de maler, en het op tijd stoppen van de extractie / doorlooptijd.
En dat is het belangrijkste, het op tijd stoppen :)
Ik hield steevast 18gr gemalen koffie aan naar 36gr koffie in 25 tot 28 seconden (dat alles wegen en tijd bijhouden).
Wat wij nu hebben gedaan is, 18gr gemalen koffie en de extractie / doorlooptijd stoppen, aan de hand van de kleurverandering welke uit de uitloopmond van het portafilter komt.
Uiteraard lukt mij dit niet, daar komt heel veel ervaring / kennis bij kijken, maar voorlopig haal ik er wel goede koffie uit.
I.i.g. een zeer geslaagde en informatieve avond gehad, met een barista die er met plezier tijd voor wilde vrijmaken. Chapeau.


Terug naar “Te koop aangeboden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron