Hallo! Ik ben een koffiealchemist!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!

Hallo! Ik ben een koffiealchemist!

Berichtdoor CoffeeAlchemists op wo 03 feb 2010, 12:39

Hallo leden van Koffiepraat :-)

Wij zijn The CoffeeAlchemists, bestaande uit Jelle en Jordy, en samen hebben we een grote passie voor koffie, food en beverages.
Anderhalf jaar geleden zijn we met koffie aan de slag gegaan, en kwamen erachter dat er eigenlijk teveel over word geneuzeld, beetje moeilijk gedaan word over iets anders dan een goede bak koffie/espresso.

Wij willen eigenlijk een beetje een soort van taboe doorbreken die er heerst op koffie. Het is een beetje traditioneel allemaal, alhoewel er al heel veel nieuwe koffieconcepten zijn. De kern blijft vaak dranken, en hoogstens cocktails.

The CoffeeAlchemists , http://www.coffeealchemists.com/ gaan we recepten neerzetten voor "gekke" koffies. Eigenlijk, recepten met koffie als ingredient.

Zo gaan we bijvoorbeeld aan de slag met moleculair koken, extractie, infusie en dergelijke. Ook zal een thema als fictie drankjes/gerechten met koffie aan bod komen.

Het gaat even duren voordat we veel recepten hebben, maar houd het in de gaten als je geinteresseerd bent.

Dit kunnen we ook neerzetten bij leuke websites, maar denken dat het leuker is om ons op een wat persoonlijkere manier voor te stellen!

We hopen dat we op dit forum ook veel inspiratie op kunnen doen tot nieuwe recepten, en deze graag weer delen op onze website!
Experimenten met koffie doen is leuk! :-)
CoffeeAlchemists

Re: Hallo! Ik ben een koffiealchemist!

Berichtdoor Martijn op ma 08 feb 2010, 09:13

Ha Jelle en Jordy,

van harte welkom op koffiepraat.nl en heel veel succes met jullie website!

Martijn
Martijn Verhaeg

Koffiegek.nl & Koffiepraat.nl
Theegek.nl & Theepraat.nl
Martijn
Beheerder

Berichtdoor Spironski op ma 08 feb 2010, 12:51

Hoi Jelle en Jordy, welkom op het forum!

Maareh..., dit:
Anderhalf jaar geleden zijn we met koffie aan de slag gegaan, en kwamen erachter dat er eigenlijk teveel over word geneuzeld, beetje moeilijk gedaan word over iets anders dan een goede bak koffie/espresso.

kan ik niet helemaal rijmen met:
The CoffeeAlchemists...gaan we recepten neerzetten voor "gekke" koffies. Eigenlijk, recepten met koffie als ingredient.
Zo gaan we bijvoorbeeld aan de slag met moleculair koken, extractie, infusie en dergelijke. Ook zal een thema als fictie drankjes/gerechten met koffie aan bod komen.

En als er íemand "moeilijk kon doen" over iets, waren het toch wel de alchemisten... :? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106, Xpressivo Barista, Gene Café.
Spironski

Berichtdoor CoffeeAlchemists op ma 08 feb 2010, 21:12

dankje :-)

haha, ik snap wat je bedoelt. Moeilijk doen als in zich een beetje vastklampen aan enkel drank. Een soort taboe... daar willen we een beetje tegen gaan "strijden" :-)

voorlopig zal het nog redelijk onschulding zijn, maar we gaan ook met moleculair koken dingen doen :-)
Experimenten met koffie doen is leuk! :-)
CoffeeAlchemists

Berichtdoor Spironski op ma 08 feb 2010, 21:18

Ah, oké! Taboes doorbreken, heel goed. Dus eigenlijk willen jullie niet moeilijk doen over "moeilijke dingen doen" met koffie?! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106, Xpressivo Barista, Gene Café.
Spironski

Berichtdoor CoffeeAlchemists op di 09 feb 2010, 09:38

Exact :-), alhoewel het niet altijd moeilijk hoeft te zijn! :lol:

In ieder geval, lekker experimenteren met koffie in de breedste zin van het woord!
CoffeeAlchemists

Berichtdoor Nauti op do 11 feb 2010, 11:20

Er zijn volgens mij honderden recepten waarbij koffie niet als drank of niet als enig ingredient in een drank wordt gebruikt...dus ik begrijp het taboe niet zo.
Is de 6th wave aan het voorbereiden
Nauti

Berichtdoor sschat op vr 12 maart 2010, 17:25

Een ei koken is toch ook al "moleculair" koken? De structuur van het ei veranderd immers tijdens het koken hiervan.
Wat is er nu zo speciaal aan moleculair koken?
sschat

Berichtdoor Aadje op za 13 maart 2010, 10:11

Sander heeft gelijk, alle koken is moleculair, zelfs de godganse wereld is moleculair en ze zijn die deeltjesversnellers aan het aanzwengelen om te vogelen wat er niet moleculair is.

Maar ik denk dat hier het verschil wordt bedoeld tussen het dichtschroeien van je stukje vlees en kennis hebben van de Maillardreactie, en het verschil in chemisch proces tussen het bereiden van een risotto door er in 1 keer een liter water bij te plonzen of dat lepeltje voor lepeltje te doen.

Bovendien is het natuurlijk een toffe term :)
Green, hairy and likes coffee . . .
Aadje

Berichtdoor Spironski op za 13 maart 2010, 11:10

Ik vind het ook een rare term. Je zou het eigenlijk Non-empirisch koken moeten noemen, of Wetenschaps-cuisine.
Het geeft veel vrijheid, maar ik ben ook altijd een beetje huiverig voor beredeneerde voedsel experimenten. Ik moet dan meteen denken aan hoe ze gepelde manderijntjes maken... :shock:
Spironski

Volgende

Keer terug naar Stel je voor