Graag wil ik mij even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor jjwi » do 08 sep 2022, 10:20

Graag wil mij even voorstellen.
Ik ben Jean-Jacques, voor de meesten bekend als "JJ", en al mijn hele leven een liefhebber van koffie (met name espresso en alle varianten hiervan).
Niet al te lang geleden heb ik een espresso volautomaat aangeschaft. Al vrij snel was ik echter uitgekeken op de koffiebonen uit de supermarkt en ben me gaan oriënteren op de specialty coffees. Ik had echter wat moeite met het feit dat de koffiebrander dan voor mij bepaalt hoe ik mijn koffie graag gebrand wil hebben.
Ik heb me toen afgevraagd "waarom zou ik niet mijn eigen koffie kunnen gaan branden?¨. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb, na wat zoekwerk, een Gene CBC-101 brander aangeschaft, groene koffiebonen besteld en ben gaan branden. Het resultaat viel me niet direct tegen. Sindsdien ben ik een beginnende thuis koffiebrander en heb er een nieuwe hobby bijgekregen.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor fransg » do 08 sep 2022, 10:24

Welkom JJ, veel plezier in de hobby met tal van mogelijkheden om te 'upgraden'!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor bobbee » do 08 sep 2022, 10:25

Met zo'n hobby zit je hier wel goer!

Welkom!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » do 08 sep 2022, 10:41

Leuk om te lezen. Je kunt uiteraard wel bij verschillende goede branders verschillende bonen met een daaraan verbonden brandprofiel proberen. Als er 1 I die je lekker vindt, dan heb je een benchmark waarna je toe kan werken. Ik heb zelf ook de Gene. Leuk dat je je ontdekkingsreis bent begonnen op kleur, geur, temperatuur en tijd. Je kunt met dat masjien een hoop kennis opdoen. Dan komt er een moment dat je op een niveau komt waarna ineens blijkt dat je tegen de beperkingen van de Gene aanloopt, maar daar zijn we nog niet beland. Succes.





Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor ErikvW » do 08 sep 2022, 11:16

Als eerste : welkom!

Leuk dat je een beetje de omgekeerde weg bewandelt. Accent ligt bij de meeste mensen ten eerste op de (halfautomaat "echte" E61) machine en daarna in de loop van de tijd pas op het zelf branden. Leuk! Ben je benieuwd wat er met je beleving gebeurt als je je eigen product een keer door een "betere" maler heen haalt en op de "officiële" manier espresso maakt. Wij doen misschien te vaak lacherig over volautomaten. Uiteindelijk gaat het om wat je proeft.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor jjwi » do 08 sep 2022, 14:39

Hallo Erik,

Zeker ben ik nieuwsgierig naar hoe mijn koffie smaakt wanneer hij volgens de regels van de kunst gezet is met een piston-/hefboommachine.Ik zal t.z.t. eens kijken of ik iemand vinden die dat voor mij kan doen. Maar eerst moet ik verder zijn met het branden, want daar ben ik eigenlijk pas mee begonnen.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor Ben70 » do 08 sep 2022, 20:40

Welkom het is leuk om elkaars ervaring te delen, veel genot en plezier met de koffie hobby
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor GuidovW » vr 09 sep 2022, 05:21

Welkom JJ.
Veel plezier hier. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
jjwi
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 15:07
Locatie: Venray

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor jjwi » vr 09 sep 2022, 10:39

Beste allemaal,
Bedankt voor jullie warme welkomstberichten.
Brander: Gene CBR-101 - Externe koeler: Gene CBC-101

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Graag wil ik mij even voorstellen

Berichtdoor Madencio » vr 09 sep 2022, 11:40

Ook van mij, welkom!
... / DF83


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron