Nieuw op et forum

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor fransg » wo 08 nov 2023, 16:31

Nou ja ik moet zeggen hij (een cappuccino dus, ook al mag dat eigenlijk niet meer..) smaakte weer uitstekend maar ik ben bang dat ik inmiddels, in mijn enthousiasme, vandaag wat te veel koffie heb gedronken. De doorloop is in ieder geval nu nog niet optimaal (wat te langzaam, te fijn gemalen dus).
Als het er onder een 'naked' portafilter uit komt als een omgekeerde ijsbeker, dus een zeer brede straal die naar onderen pas dun wordt dan wijst dat op zeer verse bonen. Doorstroom kan dan ook trager zijn.
Nog even een plaatje voor het smaakgevoel:

Afbeelding
PRACHTIG!

Ik beheers die kunst niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » wo 08 nov 2023, 17:08


Als het er onder een 'naked' portafilter uit komt als een omgekeerde ijsbeker, dus een zeer brede straal die naar onderen pas dun wordt dan wijst dat op zeer verse bonen. Doorstroom kan dan ook trager zijn.

PRACHTIG!

Ik beheers die kunst niet.

Ik ben nou ook niet bepaald een latte art talent maar ik ben wel goed in mij ergens in vast bijten en dus blijf ik stug door proberen en steeds regelmatiger komen er dit soort creaties in het melkschuim en ook dat maakt het leuk.

Weer mijn dank voor de omgekeerde ijsbeker uitleg. Dat wist ik dus ook niet en ga ik op letten want ik gebruik inderdaad een naked filter sinds kort. Die zat bij de Expobar, Sinds dien gebruik ik niets anders meer.
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » za 09 dec 2023, 19:09

We zijn weer een paar weken verder en de twee kilo vers gebrande koffiebonen van de lokale koffiebrander hier in Enschede (Lambo) zijn nu op. Elk bakkie koffie was een feestje. Echt heerlijk en de geur die ervanaf komt als de koffie net gemalen is .. mmmm heerlijk.

Maar goed ik dacht laat ik nou toch eens kijken hoe mij nu een kilo zak (Lavazza) koffie uit de supermarkt smaakt. Ik bedoel die vond ik een paar weken geleden toch ook best lekker. En eh.. ik snap dus echt niet meer hoe ik deze koffie/meuk heb kunnen drinken. De geur is verschrikkelijk. De smaak heeft een soort van aroma dat lijkt op natte was die te lang in de wasmand heeft gelegen en is veel te bitter. Kortom bedankt hoor voor de goede adviezen hier! Ik was al een enorme zeikerd met cappuccino's geworden door deze hobby en nu kan ik dus ook echt geen koffiebonen meer uit de supermarkt gebruiken. Misschien heb ik toevallig een zak koffie gekocht in de supermarkt die niet goed was? Of komt dit jullie bekend voor?
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor manduca » zo 10 dec 2023, 00:06

Helaas, hier moet je mee leren leven.
Tip: verdiep je niet in thee, anders ga je daar hetzelfde konijnenhol mee in.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » zo 10 dec 2023, 00:34

Helaas, hier moet je mee leren leven.
Tip: verdiep je niet in thee, anders ga je daar hetzelfde konijnenhol mee in.

Dank je voor de tip. Ik zal er op letten dat ik ver uit de buurt blijf bij alles wat ook maar lijkt op verse thee. ;)

Maar ik ga dus morgen wel een paar nieuwe zakken koffie bij Lambo bestellen, de koffiemolen van top tot teen schoon maken, de zak Lavazza in de prullenbak mikken en vervolgens bij de voordeur zitten wachten tot de verse koffiebonen worden gebracht....

En nog een tip van mij voor iedereen die nu nog zit te genieten van z'n bakkie net gemalen supermarkt koffie. Ga zo door. Begin niet aan verse, goed gebrande koffiebonen. Het is gewoon een perfect opgezette val om je nog meer geld uit de zak te kloppen en vervolgens ben je ook nog blij dat je erin getrapt bent....
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron