Nieuw op et forum

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor bobbee » ma 04 sep 2023, 18:01

Precies, eerst eens alles uit de quickmill halen en dan kan het feest beginnen als je het leuk vindt en het 't waard vindt. Allemaal persoonlijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » do 21 sep 2023, 11:07

Ok, nieuwe ontwikkeling. Durf het bijna niet te vertellen maar ik heb toch een andere Espresso machine gekocht te weten de Expobar Brewtus IV met dus een dual boiler, PID en vibratiepomp (en mogelijkheid tot vaste wateraansluiting). Kon de verleiding van het glimmende metaal toch niet weerstaan... En wat een beest van een machine is dit! Deze is gemaakt in maart 2018. Zo te zien weinig gebruikt, de filterdrager krijg ik nog nauwelijks recht in de zetgroep met een 8mm pistonring en de druk stond nog op ± 12 bar. Van binnen ziet tie er ook mooi uit en tot mijn verbazing kan ik met deze machine, met nu natuurlijk 9 bar en 94 graden, er wel in ± 25 seconden een lekkere espresso/cappuccino uit persen met dus nog van die Hema/Lavazza bonen. Ik ga natuurlijk nog wel verse bonen kopen om die uit te proberen maar moet eerst dus nog even twee kilo zakken wegwerken. Kortom ik sta strak de komende weken. Ik ga de machine nog ontkalken en ik wil binnenkort de zetgroep "even" uit elkaar halen om te kijken of deze nog mooi schoon is. Kan ik dat zomaar (uiteraard met behulp van Youtube) doen of is het dan verstandig dan wel tenminste de rubbertjes te vervangen? Ik vermoed dat het met de viezigheid wel mee valt want de waterzeef e.d. zag er best netjes uit maar dat zegt natuurlijk niet alles. M'n vrouw was trouwens in eerste instantie wat minder gelukkig met deze machine want hij is best fors en behoorlijk nadrukkelijk aanwezig in de keuken maar dat lossen we ook wel weer op. Er is nog een mooi hoekje in onze vrij ruime keuken waar ik een plankje in kan maken en dan is de machine grotendeels weggewerkt achter een kast en dus niet meer zo nadrukkelijk aanwezig op het aanrecht en heb ik een mooi knus koffie(zet)hoekje. ;)

Nog even een maandje testen en dan moet ik, denk ik, met lood in mijn schoenen, definitief afscheid gaan nemen van de Quickmill...

Nog ff een fotootje van m'n Expobar cappuccinootje van vanochtend:

Afbeelding
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor ErikvW » do 21 sep 2023, 12:42

Ik ga de machine nog ontkalken en ik wil binnenkort de zetgroep "even" uit elkaar halen om te kijken of deze nog mooi schoon is. Kan ik dat zomaar (uiteraard met behulp van Youtube) doen of is het dan verstandig dan wel tenminste de rubbertjes te vervangen?
Mooie solide machine. Als periodiek onderhoud wordt aangeraden om een setje elementen in de groep te vervangen. Hiervoor zijn revisiesetjes op de markt. Omdat HanR volgens mij een fan is van deze machine denk ik dat hij je daar wel aan kan helpen. Als je een beetje handig bent kun je dat zelf. En anders staat op de factuur van Han meteen het adres van zijn repair shop... :D
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » do 21 sep 2023, 12:54

Mooie solide machine. Als periodiek onderhoud wordt aangeraden om een setje elementen in de groep te vervangen. Hiervoor zijn revisiesetjes op de markt. Omdat HanR volgens mij een fan is van deze machine denk ik dat hij je daar wel aan kan helpen. Als je een beetje handig bent kun je dat zelf. En anders staat op de factuur van Han meteen het adres van zijn repair shop... :D

Ik zal het Han wel vragen hij zit volgens mij in Rotterdam en ik woon in het verre oosten dus ik hoop dat het mij gewoon gaat lukken want anders wordt het een hele rit.

Ook nog even een foto van m'n eerste Expobar Espresso met 9 bar en Lavazza (kilozak) bonen:

Afbeelding


Ik moet zeggen dat ik de smaak vande espresso nog wat bitter vindt dus wellicht dat de zetgroep toch behoorlijk vies is...
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor bobbee » do 21 sep 2023, 13:32

Gefeliciteerd met de nieuwe machine.

Butter kan van alles zijn. Vieze machine niet echt direct als oorzaak denk ik. Bonen, dosering, temperatuur etc zijn daar eerder de oorzaak van.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » do 21 sep 2023, 14:27

Gefeliciteerd met de nieuwe machine.

Butter kan van alles zijn. Vieze machine niet echt direct als oorzaak denk ik. Bonen, dosering, temperatuur etc zijn daar eerder de oorzaak van.

Dank je. Ja komende tijd ga ik inderdaad eens lekker experimenteren met de maalgraad, temperatuur en de koffiebonen. Ik ben trouwens zo blij als een klein kind met deze machine. Dus als de Expobar inderdaad zich goed houdt heb ik absoluut een goede keuze gemaakt. Maar ik verbaas mij wel over mijzelf want ik kan eerlijk gezegd niet eens aangeven waarom dit steeds maar verder perfectioneren van dat bakkie leut nu al jaren zo leuk is. Maar ach, who cares waarom, as je maar lol hebt! :D
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor Rosanne » do 21 sep 2023, 19:24

Altijd leuk als je weer iets nieuws in huis hebt. Lekker ontdekken er ermee experimenteren is het leukste wat er is
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor Ypuh » do 21 sep 2023, 21:22

De wijzen komen uit het oosten, dus dat moet vast goedkomen. Veel plezier met je nieuwe machine en het sleutelen is ook best leuk om te doen!
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » zo 24 sep 2023, 17:24

Ik moet zeggen er gaat toch weer een wereld voor mij open met m'n nieuw espresso apparaat. Ik ben wat met de temperatuur aan het experimenteren (Zit nu meestal op 90 graden). Een lagere temperatuur is denk ik een wat zachtere espresso maar dus ook minder smaak. Van de naked portafilter wordt ik ook erg vrolijk. Je kunt dan heel goed zien of de flow mooi gelijkmatig is door er met je neus onder te gaan hangen en tot slot ook de gebruikte basket maakt m.i. nogal wat uit. Met een 7 grams basket moet de koffie echt groffer en de 14 grams basket loopt voor mij het mooist. Ik ben wel verbaasd over hoe fijn dan toch nog de koffie gemalen kan/moet worden bij 9 bar. Volgens mij geeft dus de 7 grams basket meer weerstand maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik in de 14 grams basket zeker minder dan 14 gram doe. Ook omdat ik vooral (nog) capuccinno fan ben kan ik slechter beoordelen of de espresso goed van smaak is. Een cappuccino smaakt mij al snel prima als de melk goed gefrot is en de verhouding koffie - melk klopt. Dus ik zet nu met name espresso's als ik aan het experimenteren ben om de smaak van de koffie goed te kunnen beoordelen. Kortom ik ben er nog lang niet uit wat de beste combi is en dan ben ik nog geen eens aan de bonen toegekomen...
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV

EdwinB
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 18 aug 2023, 13:52

Re: Nieuw op et forum

Berichtdoor EdwinB » zo 24 sep 2023, 17:30

Oh en ik heb de schroef bovenop de zetgroep even los gedraaid om te zien hoe e.e.a. eruit zag. Het "trompetje" was dus helemaal schoon. Geen enkele aanslag. Alleen het zwarte rubbertje leek mij tzt wel aan vervanging toe. Is mijn conclusie dan juist dat waarschijnlijk de hele zetgroep nog wel mooi schoon zal zijn of moet je om dat te kunnen beoordelen echt eerst de hele zetgroep uit elkaar halen?
Koffiebonen van een lokale brander aan het uittesten, Macap mxd extreme, Expobar Brewtus IV


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten