even voorstellen en vraag

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
doubleshot
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 mar 2022, 20:58

even voorstellen en vraag

Berichtdoor doubleshot » wo 13 dec 2023, 15:36

Hi all,

zoals velen voor mij volg ik al enige tijd dit forum.
Eerder dit jaar was ik bijna zover voor aanschaf espresso apparaat, echter kwamen er wat onvoorziene andere uitgaven om de hoek kijken die prioriteit hadden (ja ja, boven koffie).

Momenteel drink ik mijn Fascino koffie (vnl. Emporio en Peru Monteverde) gemalen uit mijn Mignon XL en uit mokka-pot, maar wil nu toch echt wel de overstap naar een espresso machine maken.
Bij de eerdere oriëntatie-fase ging ik van basic starters-kit naar steeds stapje hoger, want ja, al die extra's lijken toch wel prettig. Aan de andere kant, met elke extra ging ik ook meteen weer x-treden omhoog op budget. En na wat gesprekken bij o.a. Van Pommeren Utrecht, en espresso.nl, terug bij wat drink ik zelf: 2-3 dubbele espresso's / dag, 6-jarige dochter zegt dat ze nog geen espresso lust :roll:, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden, wat drinkt visite: espresso/cappu, en af en toe thee tappen

Met andere woorden, alle fancy features zijn nice to have en belangrijkste dat ik een machine heb die past bij huidig gebruik, en heet-water tap is niet per se noodzakelijk.

Initieel kwam ik uit op Bezzera BZ10 en de Lelit MaraX V2, echter aan dat lijstje is nu ook de Profitec 400 toegevoegd en de Bezzera Mitica Top pid. Nu zal je misschien denken dat laatstgenoemde flink verschilt qua budget, maar als occasion is deze in dezelfde prijsrange. Idealiter gaat mijn voorkeur uit naar tweedehands in het kader van duurzaamheid (en beetje prijs). Wat vind ik nog meer belangrijk: relatief stil en snel op temperatuur.
Echter, met bovenstaande opties vind ik het nu lastig een keuze maken, aangezien ze - voor mij - allemaal dicht bij elkaar zitten, en hooguit de mitica net iets meer hoger segment is. Ben nieuwsgierig naar jullie suggesties/overwegingen.

een andere vraag waar ik nog niet goed een antwoord op heb gevonden is of het uitmaakt of de boiler staand of liggend is.

dank alvast

Cheers
Cédric

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor Rosanne » wo 13 dec 2023, 20:00

Ha Cédric.

Altijd leuk zo’n zoektocht.
Ik heb in het verleden wel eens een occasion gekocht via espresso.nl. Het voordeel is dat als er binnen een jaar iets met de machine is, je ermee terug kan naar de winkel. Dat heb ik als een voordeel ervaren. Ik was altijd fan van ruggero want hij hielp mij altijd super goed. maar die werkt helaas niet meer in de winkel :(

De vraag welke machine je moet nemen vind ik lastig te beantwoorden. Mijn ervaring is dat je na de aankoop pas door ervaring leert wat je wel of niet fijn vind aan een machine. Zo vond ik de flipperkranen fijner werken in vergelijking met de draaiknoppen die ik nu heb op mijn Lelit bianca. Maar op de bianca vind ik het stoompijpje weer fijner omdat deze iets langer is dan mijn vorige ecm en je daarmee wat dieper met het tipje in een melkkannetje kan voor het opschuimen.

Ze zeggen wel eens: al doende leert men, en dat ervaar ik hierbij echt zo.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

doubleshot
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 mar 2022, 20:58

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor doubleshot » wo 13 dec 2023, 21:28

Ha Cédric.

Altijd leuk zo’n zoektocht.
Ik heb in het verleden wel eens een occasion gekocht via espresso.nl. Het voordeel is dat als er binnen een jaar iets met de machine is, je ermee terug kan naar de winkel. Dat heb ik als een voordeel ervaren. Ik was altijd fan van ruggero want hij hielp mij altijd super goed. maar die werkt helaas niet meer in de winkel :(

De vraag welke machine je moet nemen vind ik lastig te beantwoorden. Mijn ervaring is dat je na de aankoop pas door ervaring leert wat je wel of niet fijn vind aan een machine. Zo vond ik de flipperkranen fijner werken in vergelijking met de draaiknoppen die ik nu heb op mijn Lelit bianca. Maar op de bianca vind ik het stoompijpje weer fijner omdat deze iets langer is dan mijn vorige ecm en je daarmee wat dieper met het tipje in een melkkannetje kan voor het opschuimen.

Ze zeggen wel eens: al doende leert men, en dat ervaar ik hierbij echt zo.
Thanks Rosanne.
ik had inderdaad aantal keer met Ruggero gesproken, jammer dat hij er niet meer werkt, was inderdaad prettige kerel en goede uitleg.
Mee eens dat gebruikservaring mettertijd zal bepalen waar de voorkeur zal liggen. Het ging mij vooral ook om specifieke ervaringen en/of kwaliteitsoogpunt waar ik als starter misschien niet 1,2,3 aan denk

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor Rosanne » wo 13 dec 2023, 22:46

Misschien dat andere forumleden ook nog feedback kunnen en willen geven? Ik heb vooral praktische kennis. Technische kennis zijn andere forumleden veel beter in!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor bobbee » wo 13 dec 2023, 23:44

Wat is het budget? BZ10 heb ik gehad, kan wel espresso zetten naar vond ik geen prettige machine. De headspace boven de puck is minder en je zit al snel tegen de douchzeef aan. Zou ik overslaan dus als je keuze hebt.
E61 groep is natuurijk de zetgroep. Veel gebruikt en dus goed te servicen. De mitica is een wat ouder model, de mara X nieuwer met een pid en wat slimmigheden erin verwerkt. Machine zelf nooit gebruikt maar wordt goed ontvangen, wel de V2 pakken omdat daar wat extra verbeteringen inzitten. Ik weet niet precies welke. Wat zou je van een bezzera Strega vinden? 2e hands misschien rond de 1000 euro te scoren. Ook een idee?
De profitec weet ik te weinig van maar lijkt mij soort van zelfde machine als de mitica.

Misschien kun je bij iemand gaan kijken van het forum naar hun setup?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

doubleshot
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 mar 2022, 20:58

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor doubleshot » do 14 dec 2023, 09:06

Wat is het budget? BZ10 heb ik gehad, kan wel espresso zetten naar vond ik geen prettige machine. De headspace boven de puck is minder en je zit al snel tegen de douchzeef aan. Zou ik overslaan dus als je keuze hebt.
E61 groep is natuurijk de zetgroep. Veel gebruikt en dus goed te servicen. De mitica is een wat ouder model, de mara X nieuwer met een pid en wat slimmigheden erin verwerkt. Machine zelf nooit gebruikt maar wordt goed ontvangen, wel de V2 pakken omdat daar wat extra verbeteringen inzitten. Ik weet niet precies welke. Wat zou je van een bezzera Strega vinden? 2e hands misschien rond de 1000 euro te scoren. Ook een idee?
De profitec weet ik te weinig van maar lijkt mij soort van zelfde machine als de mitica.

Misschien kun je bij iemand gaan kijken van het forum naar hun setup?
Kijk Bobbee, daar zitten al handig tips bij ;-)

heb idd al heul veul rondgekeken, en op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer; vandaar dat ik ook terug ging naar de basis van wat heb ik nu zelf het meeste baat bij. Die Mitica is model van vorig jaar, ook met PID, toevallig nu als occasion a 1350, vandaar dat mijn oog erop viel. Budget is om en nabij dit bedrag, maar niet veel hoger, heb al redelijk opgeplust van waar ik startte qua budget, en wil ook gewoon aan de slag gaan. Strega is zeker een mooie, maar ben nog niet toe aan de handlevel.

een kennis heeft de MaraX V2 en is daar ook zeer content mee

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor ErikvW » do 14 dec 2023, 09:19

Met de Mara X loop je een klein risico dat de machine "teveel" is. Teveel opties en mogelijkheden, bij die machine is het zaak om voldoende geduld en zelfbeheersing te hebben om eerst de basis in orde te krijgen voordat je gaat spelen. Anders ben je die machine snel kotsbeu. In mijn optiek is de Mara X in jouw lijstje de beste optie op papier waar het mogelijkheden betreft.
De Mitica TOP is van die machine de beste versie met PID en rotatiepomp en heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt. Maar ook niet teveel meer. Solide.
BZ10 zou ik niet doen, zie Bobbee's commentaar.
Strega is natuurlijk het beste, maar misschien ben ik ietsje bevooroordeeld.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor Dirk Jan » do 14 dec 2023, 09:41

Toen ik een paar jaar geleden een soortgelijke vraag stelde werd tegen mij gezegd:
Waarom geen hendel machine? En zie, mijn fijnste espressoapparaat is de La Pavoni geworden!
Dus:
Wat denk je van een hendel machine?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor HanR » do 14 dec 2023, 09:43

Ook hier weer de ervaring dat de BZ lastig in gebruik is en niet optimaal.

Mitica erg goed. De typische Bezzera warmtewisselaar draagt bij aan de temperatuurstabiliteit.
Bij voorkeur aan de waterleiding gebruiken.
Rotatiepompen willen graag voordruk.

Strega heeft in de standaard uitvoering geen enkel voordeel ten opzichte van een pompmachine. de PSM maakt er echter een totaal andere machine van (lees: klassieke lever). Strega aan de waterleiding is helemaal ideaal.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: even voorstellen en vraag

Berichtdoor omeCo » do 14 dec 2023, 10:17

Wat is het budget? BZ10 heb ik gehad, kan wel espresso zetten naar vond ik geen prettige machine. De headspace boven de puck is minder en je zit al snel tegen de douchzeef aan. Zou ik overslaan dus als je keuze hebt.
E61 groep is natuurijk de zetgroep. Veel gebruikt en dus goed te servicen. De mitica is een wat ouder model, de mara X nieuwer met een pid en wat slimmigheden erin verwerkt. Machine zelf nooit gebruikt maar wordt goed ontvangen, wel de V2 pakken omdat daar wat extra verbeteringen inzitten. Ik weet niet precies welke. Wat zou je van een bezzera Strega vinden? 2e hands misschien rond de 1000 euro te scoren. Ook een idee?
De profitec weet ik te weinig van maar lijkt mij soort van zelfde machine als de mitica.

Misschien kun je bij iemand gaan kijken van het forum naar hun setup?
Kijk Bobbee, daar zitten al handig tips bij ;-)

heb idd al heul veul rondgekeken, en op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer; vandaar dat ik ook terug ging naar de basis van wat heb ik nu zelf het meeste baat bij. Die Mitica is model van vorig jaar, ook met PID, toevallig nu als occasion a 1350, vandaar dat mijn oog erop viel. Budget is om en nabij dit bedrag, maar niet veel hoger, heb al redelijk opgeplust van waar ik startte qua budget, en wil ook gewoon aan de slag gaan. Strega is zeker een mooie, maar ben nog niet toe aan de handlevel.

een kennis heeft de MaraX V2 en is daar ook zeer content mee
Je bent nog niet toe aan een Strega?

Misschien inspireert dit: https://youtu.be/uIi5U0N3wOY?si=UZuyq3_e3FP9JCY-


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron