DrankDier hier

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: DrankDier hier

Berichtdoor HanR » za 30 dec 2023, 21:09

Wat zou een mogelijk nadeel kunnen zijn van een vaste wateraansluiting?
Iķ ben benieuwd. Ik heb er namelijk nog nooit één gehoord.

Drankdier
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 27 dec 2023, 16:26

Re: DrankDier hier

Berichtdoor Drankdier » za 30 dec 2023, 22:31

Wat zou een mogelijk nadeel kunnen zijn van een vaste wateraansluiting?
Iķ ben benieuwd. Ik heb er namelijk nog nooit één gehoord.
Ik zette er nog express bij dat ik VOOR MIJ PERSOONLIJK meer nadelen dan voordelen zie :). Tuurlijk is een vaste aansluiting chill, maar voor mij is de return voor de moeite die ik erin moet steken te klein.
Dit gezien de locatie waar het apparaat staat een soort eiland is. Ik ben niet van plan een waterleiding onder het huis door naar dit eiland te trekken puur en de alleen voor een espresso apparaat, ook niet on combinatie met aanstaande verbouwing van de keuken.
Daarnaast houd ik ervan om de indeling welleens om te gooien dus zou het zomaar ineens kunnen dat de getrokken waterleiding er in de toekomst voor niets zit.
Ik vind het een kleine moeite om eens in de zoveel tijd even een reservoir bij te vullen. Ik zet zon 4 dubbele espressos per dag.

Tevens (als ik dan toch 1 nadeel van vaste aansluiting wil benoemen) is het soms interessant om zelf mineralen toe te voegen aan gedistilleerd water, om zo bijvoorbeeld een water profiel te kunnen creëren dat de smaak van je koffie ten goeden doet. Als ik kei hard wil gaan experimenteren houd ik ervan om die vrijheid te hebben. De concentratie van mineralen heeft veel meer impact op smaak dan velen denken. Dit zorgt onder andere ook voor het bufferen van de zuurgraad, efficiëntie van extractie, ect.
Maargoed zo ver ben ik zelf ook nog niet hoor, maar gezien je niet één nadeel kon bedenken wat nadenkvoer :)

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: DrankDier hier

Berichtdoor ErikvW » za 30 dec 2023, 23:53

Ik snap helemaal wat je zegt, ik zit hier ook met mijn regelmatige mijmeringen over een Lambro of een Londinium, daar heb je in de meeste gevallen ook een waterdruk voor nodig. De tussenoplossing die prima werkt is een tank met beperkte capaciteit en losse pomp. Met een "watercooler" vaatje kom je al een heel end.

Allemaal niet makkelijk, maar ik ga er wel aan als de perfecte machine zich uiteindelijk aandient.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: DrankDier hier

Berichtdoor HanR » zo 31 dec 2023, 11:28

Dat iets praktisch niet of lastig uitvoerbaar is, is natuurlijk geen nadeel.
Het aanleggen van een vaste wateraansluiting is voor veel mensen een probleem, ondanks de praktische oplossingen die er mogelijk zijn.
Ook ik moet ik een halve keuken slopen, om ergens een 6mm buisje langs te krijgen. Dat vind ik het niet waard.

Het tweaker met watersamenstelling kan ook met omgekeerd osmose systemen.
Die hebben een spoelaansluiting na de osmose membraam cartridge. Daar kun je volgens mij demiwater aftappen.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron