Wat doen jullie voor de kost?

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor Rosanne » do 08 jun 2023, 10:30

DUO is de overheidsinstantie die de studiefinanciering uitbetaald. Doet zich lang voor als je favoriete oom en deelt ogenschijnlijk gratis bier en eten uit, maar komt dan als een duiveltje uit een doosje terug als je een huis kopen wilt en blijkt dat ze de spelregels aangepast hebben tijdens de wedstrijd.

Het ene moment wordt het verkocht als een hulpmiddel en de beste investering die je in jezelf kunt doen en 4 jaar later blijken giften opeens een lening te zijn, worden rentes nadelig aangepast en willen ze je bij het BKR registreren voor je (onverantwoorde) leengedrag.

DUO is dus niet je vriend maar een soort oom uit de maffia :twisted:

Hahaha geweldige omschrijving. 10 punten!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor fransg » do 08 jun 2023, 10:59

Ik ben nog van de tijd van de 'studiebeurs'.

Mijn vriendin van relatief arme ouders had een 'volledige' dus kon veel sparen tijdens de studie, ik had slechts 500 gulden in de maand maar dat was ook best genoeg om van te huren en eten. Luxe hapjes en drankjes op terrassen had je toen nog niet voor iedereen en merkkleding interesseerde niemand. Alle schoolboeken werden gratis gekopieerd op school en al die pakken papier in ringbanden hoefde je ook niet per se te lezen trouwens. Na de studie kon een begin worden gemaakt met aflossen van de renteloze lening maar dat hoefde pas als je meer dan het bestaansminimum verdiende. Later kon ik alles in een keer aflossen voor mijzelf en voor mijn vriendin, dan kreeg je nog korting ook.

De Nederlanders vonden het allemaal te goed geregeld en men ging meer stemmen op neo-liberale partijen, de PvdA moest van de "ideologische veren" af en zich richten op voor miljarden verkopen van openbare nutsvoorzieningen.

Parlementariërs van links zowel als rechts zijn nu vooral bezig om naam te maken op twitter met oneliners dus is er geen tijd om werkelijk fijne dingen te doen die op langere termijn prettig zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor gilleko B. » do 08 jun 2023, 11:55

Ja het verhogen van financiële drempels maakt het naar mijn mening moelijker en minder aantrekkelijk voor de minderdraagkrachtigen om resp. te kunnen en gaan studeren. Aan de andere kant, een academische opleiding betekent niet een automatisch een sleutel tot geluk en succes.




Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor Ypuh » do 08 jun 2023, 12:27

Sluit me helemaal aan bij je opmerking over de huidige politieke gang van zaken. Studiefinanciering is voor mij een gevoelig onderwerp, mede omdat ik ervaren heb hoe oneerlijk het systeem is en de negatieve impact van 'subtiele veranderingen' die er de laatste pakweg 15 jaar plaatsgevonden hebben.

Het afschaffen van de basisbeurs door onderwijs partij D66 was de laatste druppel, maar niet de ergste. Het systeem was al uitgehold (van 10 naar 4 jaar, enkel voor één bachelor, ingecalculeerde vrijwillige bijdrage van ouders etc.) en ingehaald door de wooncrisis/toegenomen woonlasten. Je kunt tegenwoordig met 12 uur werken per week en maximaal lenen zonder hulp van ouders al amper meer rondkomen als student, die vallen dus met bosjes uit omdat ze de (financiele) druk niet aankunnen. De gemiddelde studieschuld van de generatie 'pechstudenten' ligt tegenwoordig op €21.200 en dat is inclusief studenten die thuiswonen en wél hulp van hun ouders ontvangen.

Toch is studeren populairder dan ooit, wat weer een nivellerend effect heeft op het uiteindelijke papiertje. Ja je hebt een baangarantie, maar onze receptioniste heeft al minimaal een HBO opleiding nodig omdat er een kleine kans bestaat dat een potentiele klant naar het algemene nummer belt. Overige taken zijn de deur open doen en parkeerkaarten uitdelen.

Dat ze deze week na heel wat gesteggel de basisbeurs a €91 per maand weer herinvoeren is een lachertje. Deze is ook nog eens niet gecorrigeerd voor inflatie en ook geldt het niet met terugwerkende kracht. Studenten die studiefinanciering misgelopen hebben krijgen een 'gebaar' in de vorm van een voucher (lees: STAP budget) t.w.v. €1.400 en wat er met de bespaarde miljarden gebeurt is die terug zouden vloeien in de kwaliteit van het onderwijs mag Joost weten, maar die zijn niet op die plek terecht gekomen. Sowieso plukten studenten die dat 'betaald' hebben daar zelf niet de vruchten van.

Kan nog wel even doorgaan, maar het is een makkelijke groep om uit te hollen, want meeste studenten hebben toch niet de tijd/kennis/middelen om te bevatten wat ze aangedaan wordt of er tegenin te gaan.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor fransg » do 08 jun 2023, 12:34

Ja stom geregeld.

En dan zijn er nog al die ontevredenen dan op stomme protestpartij-eendagsvliegen stemmen die om de paar jaar worden vervangen door de volgende min of meer charismatische stemmenlokker die grote spectaculaire veranderingen belooft en complotten verzint en dan natuurlijk niks anders uitvoert dan net voldoende stemmen behouden voor telkens weer vier jaar dikbetaald niksen en mopperen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor we tigers » do 08 jun 2023, 13:30

Ik ben docent Onderzoek & Ontwerpen (Technasium), tekenen en CKV in het voortgezet onderwijs. Daarnaast doe ik de vormgeving van alle PR-uitingen van mijn school.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor fransg » do 08 jun 2023, 14:03

Mooi werk!

CKV heb ik even moeten googlen:

(Culturele en Kunstzinnige Vorming)

was vroeger tekenen en handvaardigheid, is nu duidelijk meer ambitieus
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor manduca » do 08 jun 2023, 22:35

Ik had na zes jaar studeren (92-98) een studieschuld van ruim 60.000 gulden. Was allemaal lage rente en fiscaal aftrekbaar. Het werd echt als gunstig verkocht. Vlak voordat ik moest gaan afbetalen, was het opeens niet meer aftrekbaar.... lekker dan.... Er uiteindelijk exact 15 jaar over gedaan om het allemaal terug te betalen. Door de komst van de euro leek het allemaal wel iets minder.....

Maar vergeleken met de huidige studenten had ik het nog goed..

Nee, de overheid is wat dat betreft geen betrouwbare partner.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Lemmy
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 13:31

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor Lemmy » do 23 nov 2023, 12:18

Mooi werk!

CKV heb ik even moeten googlen:

(Culturele en Kunstzinnige Vorming)

was vroeger tekenen en handvaardigheid, is nu duidelijk meer ambitieus
Of andersom: twee vakken op een hoop gegooid.

Niks ten nadele van docenten of leerlingen overigens, het is best een logische zet. Maar 't is maar net hoe je het bekijkt.

Ik ben zelf docent Nederlands trouwens, dus van mij hoor je ook geen neerbuigende teksten over het onderwijs. Ik zal eerder mijn eigen werk eens goed moeten doen voordat ik anderen bekritiseer.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat doen jullie voor de kost?

Berichtdoor fransg » do 23 nov 2023, 13:31


(Culturele en Kunstzinnige Vorming)
was vroeger tekenen en handvaardigheid, is nu duidelijk meer ambitieus
Of andersom: twee vakken op een hoop gegooid.
Tijdens mijn HBO opleiding voor kwalitatief hoogstaand welzijnswerk bestond 50% van alle lestijd uit creatieve vakken, waaronder "creatieve werkvormen" waar heel veel onder viel. Vakken als "drama" en fotografie en video (geluidsopname deden we niet aan gek genoeg) stonden daar nog eens omheen.

Alles vond plaats in een tijdloze schilderachtige villa met aanbouw op een heuvel boven Nijmegen. Het wandelpad erheen voerde over een schitterend wild natuurterrein waar later allerlei Romeinse overblijfselen van nederzettingen zijn opgegraven voordat men er huizen op zette.

Ik vrees dat zulke scholen niet meer bestaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron