Strietman CT1 en Eureka Olympus TiN

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
@3aan
Contacteer:

Re: Strietman CT1

Berichtdoor @3aan » do 07 jan 2016, 17:23

Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » do 07 jan 2016, 17:53

Hele goede koffies van ongeveer 100 euro per kilo of meer. Zeg maar de top van de koffiesoorten, grondig geselecteerd, gecertificeerd en door een special panel en speciale organisatie getest en goedgekeurd.

http://ninetypluscoffee.com
Strietman CT1 #14, Eureka Olympus TiN, Kinu M47.
Tevens Kalita Wave Kettle, Hario V60's, Aeropress, Clever Dripper en Bodum Cafetiere

cremalover

Berichtdoor cremalover » do 07 jan 2016, 20:27

Je zit me te fukke?
Jullie gaan een middagje testen met 300 e aan koffie??? :o
Nooit gedacht dat dat spul echt verkocht wordt.
Duurste die ik ooit gedronken heb was 17 e de kilo.
En dat vond ik behoorlijk aan de prijzige kant. :lol:
Doe maar hard.Harde Bop.

bobbee
Beheerder

Berichtdoor bobbee » do 07 jan 2016, 21:48

Wow wie zegt er dat er kilogrammen lagen?
Erik was zo vriendelijk om deze bonen te kopen trouwens. Erg leuk om te mogen proeven.
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Tidaka CB-1 ||
Filter gear: || HARIO V60 || KALITA Kettle || Chemex 3-cup ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

cremalover

Berichtdoor cremalover » do 07 jan 2016, 22:46

bobbee schreef:Wow wie zegt er dat er kilogrammen lagen?
Erik was zo vriendelijk om deze bonen te kopen trouwens. Erg leuk om te mogen proeven.

Hoe smaakt dat dan?Proef je dan ook nieuwe dingen?
Doe maar hard.Harde Bop.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » vr 08 jan 2016, 07:17

De koffies zijn ontzettend zacht en complex met toaal geen harde kanten. Mijn vrouw drinkt echt geen koffie maar deze dronk ze wel en dan nog zwart ook. Het is echt wel een wereld van verschil. Ik had 3 keer 150gr van 3 verschillende en dat is genoeg gezien de prijs. Ze waren voor filter.
Tevens Kalita Wave Kettle, Hario V60's, Aeropress, Clever Dripper en Bodum Cafetiere

cremalover

Berichtdoor cremalover » vr 08 jan 2016, 07:38

Erik82 schreef:De koffies zijn ontzettend zacht en complex met toaal geen harde kanten. Mijn vrouw drinkt echt geen koffie maar deze dronk ze wel en dan nog zwart ook. Het is echt wel een wereld van verschil. Ik had 3 keer 150gr van 3 verschillende en dat is genoeg gezien de prijs. Ze waren voor filter.

:) Leuk om een keer geproefd te hebben dan.Ik vroeg me al af hoe je dat ging doen met de eerste shots.
Nieuwe koffie en maalgraad instellen .Sinkshots komen dan natuurlijk hard aan.
Doe maar hard.Harde Bop.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » vr 08 jan 2016, 11:27

Met een elektrische maler gaat het inderdaad een ramp worden en duur zijn. Met de HG One en de Strietman heb ik elke koffieboon hooguit de tweede espresso al voor minimaal 90% optimaal dus voor mij valt het mee. Met een elektrische maler ga je hard door je bonen heen als je telkens wat weg moet malen.

Erik82

Strietman CT1 en Eureka Olympus TiN

Berichtdoor Erik82 » vr 12 aug 2016, 20:04

Soms lopen dingen ineens heel anders als dat je had verwacht. De HG One stond niet meer in de verkoop en deze wilde ik gaan houden. Winkje was destijds geïnteresseerd maar kon toen de knoop niet doorhakken. Ineens was er een PB en Winkje vroeg of de HG One nog te koop stond. Dan ga je zoeken op internet en kom je weer leuk speelgoed tegen en een goed bod voor je huidige maler en ineens waag je de gok en zo geschiede het dan ook. De HG One is verhuist naar Winkje inclusief een uitleg op locatie samen met wat tips over de Strega.

Afbeelding

Hier staat nu (sinds vanmorgen) een Eureka Olympus met de befaamde 75mm platte TiN coated schijven van de Mythos. Al een tijdje was ik aan het twijfelen omdat ik van heel licht gebrande bonen houd en platte schijven dan toch weer wat beter zijn. De Mythos heb ik in veel speciality koffiezaken gezien en koffie van gedronken en telkens erg goed. De recensies en ervaringen met de Mythos zijn dan ook erg goed alleen die prijs. En daar was dan de Eureka Olympus voor een veel schappelijkere prijs. In principe ben ik geen voorstander van een GOD maler door de retentie maar na wat uitzoekwerk blijkt de Olympus maar maximaal 2gr retentie te hebben. Na wat analyseren vandaag kan ik alleen maar concluderen dat dit inderdaad het geval is. Als je eenmaal de HG One gewend bent zit je ineens wel weer met een lelijk groot bakbeest maar die zal het op andere punten dan maar waar moeten maken.

De eerste ervaringen zijn goed. De schijven hebben 15-20KG nodig om in te lopen wat nog wel een jaar gaat duren. Dat komt allemaal vanzelf wel want ik ga geen trucjes uithalen om het proberen te versnellen. De eerste 2 espresso's veel te fijn gemalen maar dat is met de Strietman makkelijk op te vangen. Daarna was de uitloop van de volgende 3 espresso's al heel goed met wat minimale spritzers. De smaak is ook al goed alhoewel het wel weer wennen is om te moeten werken met tijd en maalgraad. De komende tijd ga ik ervaren of ik met de platte schijven het doel ga bereiken wat ik voor ogen had.

Erik82

Re: Strietman CT1 en Eureka Olympus TiN

Berichtdoor Erik82 » di 23 aug 2016, 22:06

Na 2 weken gebruik erg tevreden. Vandaag de bovenste maalschijf verwijderd en de chute helemaal leeggehaald. De Olympus heeft ook echt maar 2gr retentie wat voor een maler in deze klasse heel erg weinig is. De maling is na 1KG nog niet echt consistent maar dat was te verwachten. De smaak daarentegen is nu al bijzonder goed en dat zal de komende tijd alleen maar beter worden. Eureka heeft hier een hele mooie maler neergezet voor een schappelijke prijs. De maalafstelling is ook erg fijn en stukken beter dan bijvoorbeeld Mazzer of Quamar.

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”